Hoe trager je rijd hoe groter de inpakt bij het vallen hoe sneller je rijd hoe groter de kans op vallenkloefie schreef:Een tochtje met vrouw of kindjes kan naar mijn mening zonder helm (hoewel dit uiteraard voor discussie vatbaar is)
De omstandigheden al race'end of bike'end, lenen er zich vaker en makkelijker toe ernstiger te vallen...
Ongehoord gedrag
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Re: Ongehoord gedrag
Re: Ongehoord gedrag
Ja ? Eerlijk ? Hoe sneller je rijdt, hoe groter de impact. Simpele wetten van de Fysica + praktijkervaring genoeg.patje2 schreef:Hoe trager je rijd hoe groter de inpakt bij het vallen hoe sneller je rijd hoe groter de kans op vallenkloefie schreef:Een tochtje met vrouw of kindjes kan naar mijn mening zonder helm (hoewel dit uiteraard voor discussie vatbaar is)
De omstandigheden al race'end of bike'end, lenen er zich vaker en makkelijker toe ernstiger te vallen...
Re: Ongehoord gedrag
stil na impact bedoel je dan toch Alain ? Ik ging ooit van afdalingssnelheid naar grondligsnelheid in een tiende van een seconde. Maandje of 6 revalideren..._alain_ schreef:De crashes waarbij je ineens stilstaat doen het meeste pijn.
Geen idee of dat wetenschappelijk is of niet,
maar dat is mijn persoonlijke ervaring...
diezelfde afdaling aan een slakkengangetje en 'k had niks gehad
Re: Ongehoord gedrag
Inderdaad,
je kan beter tegen 30kmh vallen en doorschuiven dan dat je tegen 15kmh stilkomt op 2mtr.
Nu ook weer zo gecrashed en zit ook met een maandje of 6 revalidatie
je kan beter tegen 30kmh vallen en doorschuiven dan dat je tegen 15kmh stilkomt op 2mtr.
Nu ook weer zo gecrashed en zit ook met een maandje of 6 revalidatie
-
- Mountainbiker
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 12 dec 2012 22:34
- Rijdt met: Cube reaction GTC SL/ Canyon Ultimate AL SLX DI2
Re: Ongehoord gedrag
Spijtig dat allemaal te horen beste vrienden en ik wens jullie een spoedig herstel toe.
Je kan ook zodanig traag vallen , dat je het gecontroleerd doet...
Ik heb al meermaals de situatie gehad van : ja, nu ga ik me er moeten bij leggen , en dan doe je toch extra inspanning om jezelf en je materiaal zo weinig mogelijk te beschadigen bij je val.
Je kan ook zodanig traag vallen , dat je het gecontroleerd doet...
Ik heb al meermaals de situatie gehad van : ja, nu ga ik me er moeten bij leggen , en dan doe je toch extra inspanning om jezelf en je materiaal zo weinig mogelijk te beschadigen bij je val.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 884
- Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
- Rijdt met: Scott scale 29
Re: Ongehoord gedrag
Bericht door Japie carbon »
Zolang je niets tegenkomt onderweg kan je idd beter met een iets hogere snelheid vallen.
Kijk naar bv motor racers, die vallen bij dik 200 en staan gewoon weer op. De snelheid zegt niet alles.
Kijk naar bv motor racers, die vallen bij dik 200 en staan gewoon weer op. De snelheid zegt niet alles.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do 29 jan 2009 19:27
- Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014
Re: Ongehoord gedrag
Bericht door fieldmarshall »
Tja, de helm is bij zo'n automatisme geworden als de veiligheidsgordel in de auto... Ik doe de veiligheidsgordel zelfs aan om de auto op de oprit te verplaatsen, het zit er gewoon ingedrilled :)
Ik heb ook al 2 helmen stuk gevallen, waarvan een op de woon-werkroute, maar op 1 km van thuis. Ik zet hem op, no matter hoe ver ik moet. Anderen kiezen zelf maar wat ze willen :)
De impact van een val heeft volgens mij inderdaad veel meer parameters dan alleen de snelheid: aan 35kmh onderuit glijden in een bocht zal je (mits genoeg plaats) meestal minder letsel opleveren dan aan 20kmh achteraan op een geparkeerde bestelwagen te knallen... Mijn zwaarste blessure was na een val aan 10kmh (op ijs weliswaar, maar goed).
Ik heb ook al 2 helmen stuk gevallen, waarvan een op de woon-werkroute, maar op 1 km van thuis. Ik zet hem op, no matter hoe ver ik moet. Anderen kiezen zelf maar wat ze willen :)
De impact van een val heeft volgens mij inderdaad veel meer parameters dan alleen de snelheid: aan 35kmh onderuit glijden in een bocht zal je (mits genoeg plaats) meestal minder letsel opleveren dan aan 20kmh achteraan op een geparkeerde bestelwagen te knallen... Mijn zwaarste blessure was na een val aan 10kmh (op ijs weliswaar, maar goed).