Maximale hartslag hoger dan anders

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Maximale hartslag hoger dan anders

Bericht door XVMx »

Weer eens een vraagje over de maximale hartslag (het was toch alweer een paar dagen geleden dat we hierover nog eens een post hadden gehad, vandaar #-o ...).

Normaalgezien ligt mijn maximale hartslag tijdens een TT ergens rond de 185, heel uitzonderlijk eens 188 of zo, maar sneller dan dat gaan mijn tikker normaalgezien niet.
Gisteren op de TT van Maleizen echter reed ik de eerste helling op, redelijk vlotjes had ik het gevoel, maar ik schrok mij een bult toen ik op mijn hartslagmeter keek: 196! 8-[ . Op de vlakkere stukken reed ik mijn normale tempo, en lag mijn hartslag niet hoger dan anders (81km gereden aan gemiddelde hartslag van 155, gemiddelde snelheid van 20.8 ). De pieken lagen om een of andere reden veel hoger, iedere helling ging ik snel boven de 190 terwijl ik toch naar mijn gevoel relatief vlot naar boven reed.
Nu, hoe komt het dat mijn maximale hartslag opeens een 10tal slagen hoger ligt dan anders? Gewoon een goeie dag / slechte dag, gevolg van veel kilometerkes te bollen aan relatief laag tempo de laatste tijd, conditie die beter of slechter wordt, last van het zomeruur :drunk: enz...???

Ter info, ik heb vorig jaar tijdens een inspanningstest bij de cardioloog wel 197 gehaald, maar in "real life" kom (kwam?) ik nooit aan dergelijke waarden.

Groeten,
XVM
Gebruikersavatar
Shrek
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 02 dec 2002 00:43
Rijdt met: Thompson Zeus

Bericht door Shrek »

Ik weet er het fijne niet van maar bij mij is't het wel zo dat als ik een beetje in conditie ben :roll: veel vlotter naar het maximum ga zonder daarbij echt het gevoel te hebben van nu is't gedaan...
Dus zonder dat je je hart uit je borstkast voelt springen en je slagaders bonken. Ik denk dat als je iet of wat getraind bent, je veel vlotter je max kan bereiken en eventueel eventjes aanhouden... zonder conditie is het afstappen geblazen :oops:

Het kan fout zijn hé maar dit zijn mijn pers. ondervindingen #-o
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Het is idd. nogal bizar, maar eerder een positief fenomeen.

Je gevoel zit goed en je rijdt zeker gemiddeld niet trager dan gewoonte. Als je gemiddelde hartslag dan niet hoger is dan gewoonte, dan kan je al bijna met zekerheid omgeveingsfactoren uitsluiten. DE gekendste die je hartslag omhoog kan sturen is stress (adrenaline) en temperatuur. Maar dan zou het gemiddelde ook hoger moeten liggen.

Het meest waarschijnlijke is dat je veel beter getraind bent en goed recupereert. Maar wat dan nog meer zou moeten opvallen is dat je bij een bepaalde snelheid merkbaar(tot 5) lagere hartslagen laat optekenen. Als dat zo is mag je er van uit gaan dat je stukken beter in vorm bent dan vroeger. :bounce:

Het blijft echter "raar" dat de maximum bereikte hartslagen zo wijzigen. Misschien was je vroeger niet echt goed getraind en heb je ook aan kracht gewonnen #-o
Jentek
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 21 dec 2003 01:15

Bericht door Jentek »

ik heb ook iets met verhoogde hartslagen... tijdens spinningles viel mij dat op. In begin kreeg ik hartslag met moeite tot 175 ofzo max. Vorige week heb ik een paar minuten aan 180 geklommen en het gevoel was goed. Nu weet ik niet of ik snel ging want spinningfiets staat altijd even hard stil :)
Pétard
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 14:26
Rijdt met: cube elite, Litespeed ocoee boormachien, Isaac baanmachien

Bericht door Pétard »

misschien heeft het ermee te maken, m'n schoonvader ging laatst bij de sportcardioloog en kreeg daar te horen dat je 's morgens soms met 10 slagen sneller kan opstaan als anders (dan moet je wel elke morgen in bed je hardslag meten), en dat wijst erop dat je met een ontsteking zit. Zijn advies was om dan een dagje recup te nemen...

In jouw geval zou ik me maar niet teveel zorgen maken
lyot
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Nishiki Accelerator
Contacteer:

Bericht door lyot »

ik heb soms te maken met hetzelfde fenomeen. Op normale dagen geraak ik amper of niet aan mijn maximumhartslag ( die ik ken doordat ik een inspanningstest heb gedaan) ..Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat je je maximumhartslag enkel kan halen op die dagen dat je lichaam volledig uitgerust en fit is.. Zodra er sprake is van enige vermoeidheid, lukt het me niet om volledig tot op het maximum te geraken,....Vandaar ook dat ik op dergelijke dagen mezelf veel meer pijn moet doen om aan mijn maximum te halen..DIe dagen dat ik echt in vorm ben (en me dus ook uitgerust voel en niet vermoeid) haal ik wel mijn maximale hartslag..En dat gaat ook gepaard met een minder kenmerkend gevoel van vermoeidheid.. natuurlijk voel je je dan ook niet prettig, want je levert tenslotte een maximale inspanning, maar ergens gaat het toch 'gemakkelijker'...
Kortom, volgens mij is het een goed teken dat je op sommige dagen je maximum wel kan halen..Zoals je schrijft, het lijkt dan ook alsof je makkelijker bergop rijdt als anders..

grtz
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Lyot, je redenering is correct, maar je gaat me toch niet vertellen dat je geregeld op training op jacht gaat naar je maximum hartslag. waar is dat goed voor [-X
lyot
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Nishiki Accelerator
Contacteer:

Bericht door lyot »

viper schreef:Lyot, je redenering is correct, maar je gaat me toch niet vertellen dat je geregeld op training op jacht gaat naar je maximum hartslag. waar is dat goed voor [-X
ik weet het.. Het is mijn grote probleem..Voor mij is fietsen lijden en daar haal ik voor een deel mijn kicks uit..Maar bon, in de zomer zou ik wat wedstrijden willen rijden, en ik heb begrepen dat ik het nu verstandig moet gaan aanpakken... .Maar van nature ga ik sowieso sneller hoog in de hartslag dan een gemiddeld persoon.. Ik heb, denk ik toch, ook een behoorlijke resistentie tegen melkzuur opgebouwd..In de test haal ik makkelijk 10mmol..
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Toen ik een paar jaar geleden een hartslagmeter kocht en ik toch een redelijke conditie had, ging mijn hartslag tot max 185. Nu haal ik regelmatig 195 en +.

Het is mij ook opgevallen dat ik soms met moeite 180 haal (vooral na een stress week). Soms echter is het van "life begins at + 190".
Het rare is dat ik dan 's anderendaags de trappen zou opstormen ipv de lift te nemen.

Ik associeer een merkelijk hogere maximum hartslag met een vormpiek.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Zou het kunnen dat het niet bereiken van de 195 het tegenonvergestelde is van een vormpiek. Die maximum hartslag is echt wel genetisch bepaald. Als je hem in sommige perioden niet haalt is dat volgens mij gewoon omdat je :

1. onvoldoende kracht/uithouding hebt
2. vermoeid bent door dagen of weken zwaar te trainen. Met zwaar bedoel ik vooral volume.

Een paar jaar terug was mijn vorm constant op een hoog niveau en had ik een overslag van 163. Nu en dan reed ik met de bike. Tot mijn stomste verbazing kon ik onmogelijk boven de 150 tijdens vakantietochtjes in de borgen. Mij ontbrak gewoon de kracht omdat ik voor 95% looptraingen deed. Ver van mijn maximum hartslag te bereiken was ik onvoldoende sterk om in verzuring te kunnen rijden #-o
Plaats reactie