Training Salzkammergut 220 Km

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Rallycrazy
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 jan 2004 11:21
Rijdt met: Koga-Miyata X-runner-S

Training Salzkammergut 220 Km

Bericht door Rallycrazy »

Ik heb de ambitie om binnen 5 jaar (liever iets vroeger) de Salzkammergut 220 Km te rijden. Wegens tijdsgebrek de voorbije jaren is de conditie wat verwaarloosd, maar hier komt opnieuw verandering in.

Nu, de vraag is: Hoe dien ik mij voor te bereiden (lees trainen) op deze uitputtende marathon?
- Trainingsmethode?
- Intensiteit en frequentie van de trainingen?

Graag jullie advies

Thanks
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

Ik hou van uitdagingen, maar dit is volgens mij maar haalbaar mits een minimum aan talent EN op voorwaarde dat je gedurende maanden een wekelijkse trainingsduur haalt van minstens 12u en liefst 20u, in het weekend tochten tot 6-7u doet en eens 10u (de race zelf duurt zeker 12u of misschien zelfs 15u....), en dat minstens in de Ardennen

Met wat overschot van het ene (talent of training) kan je misschien het gebrek aan het andere compenseren...
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Re: Training Salzkammergut 220 Km

Bericht door Dzjowie »

Rallycrazy schreef:Ik heb de ambitie om binnen 5 jaar (liever iets vroeger) de Salzkammergut 220 Km te rijden.
Dé rit die ik nooit van mijn leven zal rijden, maar soit... De zotten zijn de wereld nog niet uit :wink:

Wat je nodig hebt? Een trainingsprogramma dat over verschillende jaren loopt, om te beginnen... Als je conditie nu bijna op nul staat, is het misschien nuttig om dit seizoen nog een aantal chrono'tjes mee te pakken, volgend seizoen (=jaar 2) een volledig Belgisch marathonseizoen voor te bereiden (=jaar 3), het jaar nadien Belgische en buitenlandse marathons te combineren (= jaar 4) en het laatste jaar volledig te pieken naar die 220 km. Als je conditie nu behoorlijk is, kan je misschien dit jaar jaar 1 en jaar 2 samenpakken, zo win je 1 jaar.

Dat lijkt mij een mooie graduele opbouw. Binnen de seizoenen zelf zal je dan natuurlijk nog moeten plannen, met altijd je langetermijnplanning in het achterhoofd.

Hoe je dat allemaal kan bereiken? Misschien 'ns een maandje (het steekt toch op geen maand he :wink:) uittrekken om zoveel mogelijk boeken te lezen over (wieler)trainingsmethodes. Een boek dat je zal helpen je planning op te maken (en dat ik je zeker kan aanraden), is The mountain biker's training bible, van Joe Friel. Onderstaand citaat komt uit dat boek, volgens mij het levensmotto van de gepassioneerde maar niet al te getalenteerde biker.

Interessant in jouw geval is misschien ook Going long, een boek voor triatleten. Waarschijnlijk niet zozeer omwille van de oefenstof, maar eerder omdat erin beschreven wordt hoe je lange-afstandsevents moet aanpakken (heb het boek zelf niet gelezen).

Succes ermee!
Rallycrazy
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 jan 2004 11:21
Rijdt met: Koga-Miyata X-runner-S

Bericht door Rallycrazy »

@ Dzjowie: Het lijkt mij inderdaad een goed idee om mij eerst eens te verdiepen in de trainingsleer en enkele boeken of het internet te consulteren. Ook in de andere topics hier zijn al heel wat interessante dingen te vinden.

Nog iemand specifiek advies of ervaringen? Laat maar komen.

Thanks
Plaats reactie