trainen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
jumper
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 jan 2004 11:08
Rijdt met: no name

trainen

Bericht door jumper »

hallo , ben pas nieuw op de site en ben ook pas 2 maanden aan het biken .
ga voornamelijk tourtochten rijden en vraag mij nu af hoe ik mijn niveau wat kan verbeteren door wat te trainen .
kan iemand mij hiervoor wat tips geven ( rij nu een tocht van 40 km in 2 uur ). :bounce:
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Re: trainen

Bericht door mario »

jumper schreef:hallo , ben pas nieuw op de site en ben ook pas 2 maanden aan het biken .
ga voornamelijk tourtochten rijden en vraag mij nu af hoe ik mijn niveau wat kan verbeteren door wat te trainen .
kan iemand mij hiervoor wat tips geven ( rij nu een tocht van 40 km in 2 uur ). :bounce:
Beter uw vraag stellen bij het onderdeel training denk ik.
Als je dit forum wat afloopt (de zoekfunctie is daarbij het ideale middel) kun je al veel leren ivm training (ik spreek uit ervaring :wink: )
Gebruikersavatar
Bikeman
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: do 17 okt 2002 18:02
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M2 '97 / S-WORKS 2006
Contacteer:

Bericht door Bikeman »

Welkom jumper...

Nu ff of-topic :-?
Zou je het erg vinden moest je een andere avatar nemen? Ik heb met veel moeite dit erop kunnen krijgen...

Als je dit persé wil houden, kan geen kwaad hoor, maar er schuilt soms wel iets achter deze afbeeldingskes.

Voor de rest, VEEL BIKEGENOT!!!
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Re: trainen

Bericht door Nico Wils »

mario schreef:
jumper schreef:hallo , ben pas nieuw op de site en ben ook pas 2 maanden aan het biken .
ga voornamelijk tourtochten rijden en vraag mij nu af hoe ik mijn niveau wat kan verbeteren door wat te trainen .
kan iemand mij hiervoor wat tips geven ( rij nu een tocht van 40 km in 2 uur ). :bounce:
Beter uw vraag stellen bij het onderdeel training denk ik.
Als je dit forum wat afloopt (de zoekfunctie is daarbij het ideale middel) kun je al veel leren ivm training (ik spreek uit ervaring :wink: )
Ja, eigenlijk beter eens wat aflezen op het forum en als je dan nog specifieke vragen hebt kun je ze altijd stellen........ 8)

Niet altijd de gemakkelijkste weg zoeken hé........ :wink:
Gebruikersavatar
jumper
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 jan 2004 11:08
Rijdt met: no name

Bericht door jumper »

ok ok amaai , dacht dat het hier wat gezelliger zou zijn dat mekaar wat pakken op details . zeker als het een nieuwe betreft .
heb gewoon wat uitleg gevraagd over hoe ik mijn prestaties kan verbeteren , heb je daar niks over te vertellen , negeer het dan gewoon [-X
Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Rijdt met: kost minder dan mijn vrouw

Bericht door etienne »

gewoon beginnen met veel duurtrainingen, rustig tempo zo lang mogelijk. Probeer een zo hoog mogelijke trapfrequentie te halen,niet forceren. Na ongeveer 2 maand als je een basis hebt, wat interval beginnen doen. En dan zal je al snel zien dat je prestaties gaan verbeteren. Als je beginnend mtber of fietser bent, gewoon zoveel mogelijk proberen te rijden. Je kan niet verwachten dat je direkt iedereen gaat kunnen volgen op een tt.
Als je de zoekfunctie zou gebuiken (zoals enkelen al vermeld hebben) dan krijg je heel deze uitleg in detail.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ja jumper, als we je goede raad wensen te geven, wat vanzelfsprekend is met de leden van deze fantastisch forum, dan moeten we toch een beetje meer over je weten:

1. doelstelling - die kennen we nu
2. leeftijd en trainingsadchtergrond. Ben je een beginnende MTB'er, fietser, sporter algemeen. Heb je een uithoudingsbasis door een andere duursport te beoefenen...
3. hoe veel tijd wil en kan je aan MTB en trainen spenderen?
4. hoeveel dagen kan en wil je trainen.

Een antwoord op deze vragen zal de kwaliteit van onze adviezen stukken verbeteren.
Gebruikersavatar
jumper
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 jan 2004 11:08
Rijdt met: no name

Bericht door jumper »

hoi viper .
ben 33 jaar , zelfstandige en kan elke dag zowat 2 uurtjes trainen als de goesting er is natuurlijk .
heb een jaartje of 8 squash gedaan waarvan 2 jaar in competitie en denk wel nog over een goede basisconditie te beschikken aangezien ik een toertocht van een 40 tal km kan rijden in 2 uur zonder dat ik er echt doorzit . :bounce:
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Jumper,
ik kan u geen wetenschappelijk onderbouwd trainingsadvies geven, enkel mijn eigen ervaring meedelen.
Ik ben er 34 en heb ook vele jaren (een 20-tal) een "korte" intensieve sport gespeeld (volleybal). Volleybal is qua sportsoort te vergelijken met squash (= geen duursport).
Het is absoluut nodig om uw explosieve spieren om te polen naar spieren die een duursport aankunnen.
Ik heb daar behoorlijk wat problemen mee #-o
Zoek maar eens op "krampen" en "verzuring" op dit forum ... je zal geregeld mijn naam tegenkomen als auteur van de getoonde berichtjes. :oops:
Kracht om te klimmen zal je wel hebben maar om onder zwaardere belasting (modder?) een rit uit te kunnen rijden tegen een respectabel tempo, zal je je op duurtraining moeten richten.
Het is al dikwijls gezegd geweest dat langere duurtrainigen tegen een hogere trapcadans (LSD training) het enige middel is om vooruitgang te boeken.
Uiteraard moet je ook techniek en guts kweken, maar dat komt wel vanzelf eens je geleidelijk moeilijkere terreinen gaat opzoeken.

Veel succes en pas op: MTB is een beestje dat heel hard bijt en niet meer loslaat!!! :bounce:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ja, Jumper we zijn vertrokken. Black P. zet je reeds op het goede spoor.
Die uithoudingsbasis, velen gaan daar aan voorbij, en rijden veel te weinig, veel te kort, iedere keer alles uit hun kus. Leuk misschien, maar geen goed idee als je wilt verbeteren.

Je kan op vele manieren, zonder echt technisch te worden, aan die uithoudingsbasis werken.

Op de fiets is natuurlijk het gemakkellijkst om lang aan een lage inspanning te rijden. Nu in de winter is dit niet zo evident. Fitness, spinning, rollen... dit helpt maar is niet ideaal als LSD-training.

Wat wel kan is, als zelfstandige, er een keer tijdens de week er 2à3 u overdag uit te trekken om, alleen een rustige toer te rijden, idem op zaterdag. Evenmin ben je verplicht een toertocht snel te rijden, een ietwat ingehouden training met nu en dan een beetje sneller in de hellingen of zware stukken is ook al ideaal. Je ziet allemaal niet zo moeilijk.
Wat ook ideaal is, maar ik vrees nog niet voor U, is looptraining. Een uurtje traag lopen is snel 2 uur biken waard en kan ook in den donker. Maar zonder loopbasis is het niet mogelijk looptraining in LSD inspanningsniveau uit te voeren.

Ik zou de komende maanden zo veel mogelijk uren uittrekken om te biken en tijdens die uren zo weinig mogelijk kilometers afleggen. Een beetje extreem gesteld, maar dit is basisuithoudingstraining. De komende toertochten boven de 40 km zijn hiervoor eveneens ideaal.
Plaats reactie