Indoor trainer zitperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
St!ffme!ster
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 jun 2006 21:22
Rijdt met: Oude postfiets

Indoor trainer zitperikelen

Bericht door St!ffme!ster »

Hoi,

Recent heb ik een kettler racer 9 aangeschaft om wat extra trainingen te doen tijdens de week. De afstelling van mijn koersfiets heb ik overgezet op de kettler. Vorige week heb ik een uurtje getraind en had tijdens het fietsen nergens last van. Echter achteraf kreeg ik een branderig gevoel in de schaamstreek. Daarna heb ik de nodige rust genomen tot ik nergens last meer van had. Nu dinsdag heb ik terug een uurtje gefietst op de kettler. Terug tijdens de rit zelfs nergens geen last van, geen drukpijnen of zo. Maar kort na de rit kwam het branderig gevoel terug. Eerst had ik de link tussen de kettler en het branderig gevoel niet gelegd, maar twee maal op rij lijkt me geen toeval...

Het vreemde is dat ik tijdens het fietsen niet direct last ondervind. Wat wel opvalt is dat het zeempje van mijn koersbroek echt doorweekt is van het zweet. Ondertussen fiets/MTB ik al zo'n 10 jaar en heb nog nooit last gehad van zadelpijnen. Beide fietsen zijn ook door een bike fitter correct afgesteld.

Zijn er mensen die dergelijk fenomeen al ervaren hebben? Ik vraag mij af of er effectief een probleem met het zadel zou zijn van de kettler of de warmteontwikkeling aan de oorzaak zou kunnen liggen.

Sowieso laat ik het boeltje terug rusten...
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Indoor trainer zitperikelen

Bericht door Kulgan »

Probeer eens met wat talkpoeder of chamois creme.
Het zweet verdampt minder snel indoor dan outdoor en kan wel irritatie geven
St!ffme!ster
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 jun 2006 21:22
Rijdt met: Oude postfiets

Re: Indoor trainer zitperikelen

Bericht door St!ffme!ster »

Dat is zeker het proberen waard.
Een ventilator zal dan ook wel helpen om koeler te blijven.

Ter verduidelijking, de irritatie is niet uitwendig. Het gaat echt om een ontsteking ter hoogte van de blaas.
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Indoor trainer zitperikelen

Bericht door Kulgan »

Misschien een ander zadel waar het drukpunt anders ligt? Eens proberen van 'gewone' zadel erop te zetten?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Indoor trainer zitperikelen

Bericht door Sunn Xtreme »

oorzaak lijkt me als eerste oordeel ook in de zadel te liggen.
het kan zijn dat je zadel vooraan teveel opwaarts staat gericht, wat naar achter aflopend afgesteld is.

zoniet kan je hetvolgende proberen :
indien mogelijk, koop een nieuw IDENTIEK zadel dan je gewoon bent en gooi dat huidige van die Kettler af - indien mogelijk.

zeer vaak hebben indoor trainers een vreselijk zadel en geeft vaker sluimerende klachten, soms erger.
de liesstreek is typisch, doordat 1) de pedalen iets verder uit elkaar staan dan anders en dat geeft meer belasting op de lieszone en lage buikspieren.
is de indoortrainer voorzien van zo'n breed gelzadel, dan zit je vaak ongemakkelijk en je bekken word anders gepositioneerd door de vormgeving van het zadel.


bv dit soort ondingen :
[img]http://www.cyklotrenazer.cz/User_Files/ ... .sedlo.jpg[/img]

[img]https://i.ebayimg.com/00/s/NjgzWDEwMjQ= ... E/$_86.JPG[/img]
St!ffme!ster
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 jun 2006 21:22
Rijdt met: Oude postfiets

Re: Indoor trainer zitperikelen

Bericht door St!ffme!ster »

Het standaard zadel op de kettler is eentje van selle italia, maar zal wel een instapmodelletje zijn. De punt van het zadel had ik al wat naar beneden gezet, maar dit maakte geen verschil.

Het zadel van mijn koersfiets kan ik gemakkelijk even op de kettler zetten als test.
Plaats reactie