Calorieverbruik.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Calorieverbruik.

Bericht door luc gs »

Wat is de ongeveer juiste berekening voor het calorieverbruik tijdens het sporten?Ben efkens gaan googelen en de waarden liggen toch wel ver uit elkaar.Normaal hangt het verbruik af van de leeftijd en het gewicht van de betrokken sporter.
Momenteel fiets ik met een sporthorloge van Garmin (Vivoactive HR) en dit gaf gisteren volgend resultaat:
mountainbike duur 114 min,afstand 36,3km,gemiddelde snelheid 19km/h en 712 kcal,gewicht 76 kg en leeftijd 68jaar.
Ben nadien eens gaan zien op de site http://www.runinfo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en vind er het volgende: fietsen 20km/h,76 kg en 114 min ingevuld en krijg als resultaat 1155 kcal.Dat is ongeveer 440 kcal meer???
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Calorieverbruik.

Bericht door Reflex »

Het verbruik hangt ook af van je hartslag (eigenlijk geleverde wattage) je horloge zal dus altijd nauwkeuriger zijn dan een berekening op een website die er puur vanuit gaat dat je een bepaalde vermogen hebt als je 20 per uur gaat.

Maar dan nog zegt het heel weinig. Het blijft een schatting.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Calorieverbruik.

Bericht door Mister No Chaïn »

Calorieverbruik is inderdaad nogal vaak natte vinger werk. Op de mtb ga je meer remmen, optrekken, je concentreren als op de koersfiets. Uiteraard spiegelt zich dat wel deels af in je hartslag maar toch niet 100%. Met hartslag én wattage ga je al korter in de buurt komen, maar dan nog. Geef je dezelfde rit in op strava en op garmin krijg je 2 (totaal) verschillende getallen.

In principe moet de Garmin juister zijn maar 712 calorieën voor 2u op de mtb lijkt me wel behoorlijk weinig. Je mag toch rekenen op 600 calorieën per uur als je goed doorfietst. Al weten wij natuurlijk niet hoe hard jij moet trappen om die 19 per uur te halen. Bij een duurtraining zit ik maar aan 300 calorieën per uur.

(nu eens even wat bekeken op strava, want anders kijk ik daar eigenlijk nooit naartoe)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Calorieverbruik.

Bericht door _anonymus_ »

Dit is interessant :-).

Iemand al gemerkt dat verschillende toestellen ook verschillende resultaten geven?

Mijn Garmin Edge 705 geeft tijdens het fietsen steevast veel te veel calorieën aan, nochtans staan mijn gewicht en het gewicht van mijn fietsen er goed op ingesteld.
Als ik een activiteit oplaadt vanaf mijn Edge naar zowel Garmin Connect als Strava, neemt Garmin Connect gewoon de calorieën over die de Edge aangaf. Strava daarentegen herberekent zelf de calorieën, en past deze ook aan als je de fiets verandert bij mijn activiteit.
De calorieën die Strava aangeeft lijken mij steeds vrij realistisch t.o.v. die in Connect. Gisteren bijvoorbeeld anderhalf uur gaan fietsen met de koersfiets, met een gemiddelde snelheid van 25,5 km/h en een gemiddelde hartslag van 135 bpm). Edge 705 (en dus ook Garmin Connect) geven hiervoor 1169 calorieên aan, Strava herrekent dit naar 633 calorieën.

Nu heb ik sinds vorige week ook een Garmin Forerunner 235.
Ik heb gisteren het ritje dat ik hierboven vermeld ook opgenomen met de Forerunner. De Forerunner berekent voor dit ritje 655 calorieën en komt dus zeer dicht in de buurt van Strava qua inschatting van het aantal verbruikte calorieën. Nochtans kan je in de Forerunner geen fietsprofielen instellen en houdt deze dus geen rekening met het gewicht van de fiets, wat de Edge en Strava dus wel doen.
Plaats reactie