isotone of carbo drank

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

isotone of carbo drank

Bericht door smokey_fluppe »

Ik ben aan het kijken achter een goeie sportdrank voor tijdens training en tt's.
Ik dronk voordien altijd zo een sportwater van de aldi :oops: 40 gr koolhydraten waarvan 40 gr suiker. (500ml)
nu wil ik eens veranderen naar etixx,
daar bevat de isotone drank 31 gr koolhydraten waarvan 19 suikers (500ml)
en dan heb je nog de carbo die 65 koolhydraten waarvan 2 gr suikers (500ml).

dit zijn dus 3 dranken met heel verschillende waarden, welke kies ik best voor trainingen van gemiddeld 1u30 a 3u
en tt's van gemiddeld 3 a 4u.

Of heeft iemand ervaring met andere merken waar je heel content van bent :-D
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: isotone of carbo drank

Bericht door Reflex »

Dat hangt volledig van je wensen af. Suikers in isotone drank hoeven niet per definitie slecht te zijn. Deze heb je tenslotte tijdens je inspanning nodig (afhankelijk van het inspanningsniveau uiteraard) en tijdens de inspanning zal je bloedsuikerspiegel ook niet zo snel schommelen dus kan het prima.

Het gaat er om hoe lang en op welke hartslag waarde je traint. Naar mijn mening (maar niet iedereen denkt er zo over) kun je tot 1 uur ongeacht het inspanningsniveau (al is dat volledig in het rood) alles op water doen of in de zomer met wat ORS/zout/mineralen. Je glycogeen voorraad zou voldoende moeten zijn (tenzij een chronisch tekort aan koolhydraten in je voeding) om dit te doen.

Vervolgens als je langer gaat fietsen kun je wel wat koolhydraten gebruiken. Dit is allemaal afhankelijk van de duur en inspanning. Op een wegcriterium van 1.5/2 uur neem ik 1 gelletje maar op een duurtraining van 4 uur meestal niks of een banaan.

Je zal dit toch zelf moeten bekijken. 1 ding is wel zeker als je een hoge suiker concentratie in je drank hebt zal je er niks of weinig meer bij moeten eten. Met 40gr per 500ml en 1 drinkbus per uur zit je al bijna aan het max wat je lichaam opneemt.

Wij kunnen jou wel een merk adviseren maar het hangt van jouw maag af. Niet iedereen voelt zich even goed bij hetzelfde merk. Sis, Powerbar, Sponser en nu Sports2 zijn mijn merken geweest, maar dat zegt niks. Gewoon zelf uitproberen en aanvoelen.

Overigens hebben de meeste merken tegenwoordig een dorstlesser variant (minder koolhydraten) en een energie variant (meer koolhydraten) zelf gebruik ik liever zo weinig mogelijk koolhydraten in mijn drank zodat hij beter wordt opgenomen door het lichaam en goed hydrateert. Energie haal ik wel uit gelletjes tijdens wedstrijden. Je kan ook 1 bidon met water (al dan niet met zout of ORS) en een bidon energiedrank meenemen.
Creativesz
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 aug 2016 20:08

Re: isotone of carbo drank

Bericht door Creativesz »

Akkoord met de collega hierboven.

Hier ook 2 aparte dranken, vaak gewoon rehydratatie dorstlesser à la ProHydra Elite van Elite Molecules en of een carbo drink of gelletje van Etixx.

Does the job for me
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: isotone of carbo drank

Bericht door Bunga »

groene thee met een beetje honing en smaakmaker. meer moet dat niet zijn :wink:
Plaats reactie