Fietsen naar werk als training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door J.E. »

Sojamelk zou ik links laten liggen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door aresius »

Kan je dat wat verduidelijken J.E.?

Mijn vriendin is lactose intolerant en kan geen koemelk verdragen. Geiten- en schapenmelk is geen probleem.
Daardoor wordt er bij ons thuis vaak soja-alternatieven gebruikt. Ben toch eens benieuwd.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

J.E. schreef:Sojamelk zou ik links laten liggen.
Als je zo een opmerking plaatst dan behoeft dat toch een uitleg. Lactose is niet voor iedereen goed en dan is sojamelk een goed en gezonder alternatief. Zo moet ik het niet proberen om voor een wedstrijd veel melkproducten te nemen.

Ik gok zomaar dat je doelt op de ontbossing die plaatsvinden door grote sojaboeren maar als je jezelf wat meer inleest op dat vlak dan valt het allemaal wel mee. En dankzij Soja zijn er toch weer veel boeren met welvaart. Als je hierop doelt dan moet je ook geen vlees eten maar je eiwitten uit peulvruchten halen. Het grootste gedeelte van het broeikaseffect komt namelijk van de veestapel. En dan nog niet te spreken over het land en de hoeveelheid water en granen/mais die er nodig is voor het vee.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Sunn Xtreme »

voor mensen met een lactose intolerantie zijn er 2 mogelijkheden :
-Lactosevrije melk, en sojamelk.

beiden beschikken eiwitten en aminozuren, hetzij soja wel een stuk meer heeft.
eigenlijk is lactosevrije melk beter dan gewone melk, omdat lactose vooral balastwerkend is en niet zo gezond is dan de volksmond voorschrijft.

Mensen met bv een "lekkende darm" hebben zeer vaak last van lactose intolerantie. Dit is niet onherstelbaar, maar vraagt veel dicipline en een uitgebalanceerd dieet om dit hersteld te krijgen, op termijn.
ook bepaalde chonische ziekten op het spijsverteringstelsel spelen mee.

nadeel va nsojaproducten is dat bij overmatig gebruikt, er een remming ontstaat op de productie van bepaalde hormonen, die na verloop van tijd een verstoring kunnen geven in een keten van allerleiprocessen.
dus niet overdrijven. het is goed , maar matig gebruiken.


Voor bijkomende calcium uit voeding (lactosevrij is ook een beetje minder calcium door de bewerking van de meld)

[u]Levensmiddelen verrijkt met calcium[/u]


•Vis in blik (omdat ze dan met de graat gegeten wordt): sardienen, zalm enz., vis (geen blik) NOTA : vis bevat 2x de waarde dan uit vlees)
•Oliezaadhoudende vruchten: amandelen, hazelnoten, walnoten enz.
•Groene bladgroenten: savooi, spinazie, snijbiet, paksoi enz.
•Gedroogde peulvruchten: witte bonen enz.
Spinazie, radijs & rammenas (625 milligram calcium)
•Broccoli, postelein & raapstelen (500 milligram calcium)
•Groene koolsoorten (450 milligram calcium)
•Bleekselderij (400 milligram calcium)
Vijgen (1000 milligram calcium)
•Abrikozen (450 milligram calcium)
•Dadels (350 milligram calcium)
•Appels (250 milligram calcium
bananen
appelsienen
kiwi
en er zijn nog andere groenten en fruit;... maar uit deze voorbeelden kom je al heel ver. Het verhaal van sommige ratsen dat je veel melk moet drinken om je botten sterker te maken, is dus echt uit grootmoedeers tijd. omdat alle bovengenoemde zaken meer calcium bevatten dan melk.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door aresius »

Bedankt Sunn voor het overzicht :-D
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Nu ik er op let gaat het toch al beter, gisteren op koffiemolentje naar huis gekomen, ervoor al recovery reep gegeten, thuis de nodige eiwitten en vocht binnengehad, en nu toch al relatief fris. Gisteravond soort van vispannetje gegeten, via recept voor sportmaaltijden.
Ondertussen ook al met wat gelletjes aan het experimenteren geweest, probeer het beetje bij te houden wat goed werkt, wat afschuwelijk smaakt etc
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door J.E. »

aresius schreef:Kan je dat wat verduidelijken J.E.?

Mijn vriendin is lactose intolerant en kan geen koemelk verdragen. Geiten- en schapenmelk is geen probleem.
Daardoor wordt er bij ons thuis vaak soja-alternatieven gebruikt. Ben toch eens benieuwd.
Sojamelk drinken (en eten) bevordert de hoeveelheid/aanmaak oestrogeen in het lichaam.
Of dit door de sojamelk zelf komt of door de tegenwoordig toegevoegde additieven,
daar is men het nog niet over eens.
En oestrogeen is niet bevorderlijk voor een duursporter. GoogleIt. :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

Heb jij een link naar de studie waaruit blijkt dat een verhoogde oestrogeen niveau een negatief effect heeft op een duursporter? Voor zover ik weet is dat nog nooit echt bewezen. De ene studie zegt van wel, de andere zegt weer dat het een positieve invloed heeft (betere koolhydraatmetabolisme).

En daarnaast een studie van de werkelijke verhoging van het oestrogeen niveau door sojamelk? Er word veel geroepen over fyto-oestrogeen, maar hoeveel sojamelk je werkelijk moet drinken om een tekort aan testosteron te kweken zeggen ze er voor het gemak niet bij. Je gaat echt niet van een recoveryshake per dag of per 2 dagen een oestrogeendominantie zal kweken.

Er is gewoon veel gezegd en geschreven over Soja en de meningen zijn er over verdeeld. Ik weet in elk geval dat je al veel sojaproducten zal moeten innemen om je oestrogeengehalte echt te beïnvloeden. Fyto-oestrogeen is vele malen zwakker als je lichamelijke oestrogeen. En daarnaast weet ik in elk geval dat melk en lactose nog ongezonder is. Maar uiteraard staat iedereen vrij om zelf die keuze te maken.

Als je overigens bang bent voor fyto-oestrogeen kun je beter je biertje laten staan (mocht je die drinken) :wink:
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door BertG »

Voor elke studie is er wel een andere studie die het tegendeel bewijst, en ze hebben allemaal gelijk.

Wat wel zeker is: soja is onbewerkt giftig voor de mens, bijna altijd genetisch gemanipuleerd en draagt in grote mate bij tot ontbossing van het regenwoud. Google ook eens Monsanto en wat zij doen voor de welvaart van de kleine boeren.
Dat je dat allemaal niet kan schelen is uw goed recht, iedereen moet maar eten wat ie wil maar om dat goedje hier nu wat te gaan zitten promoten terwijl er andere alternatieven zijn.... Vind het persoonlijk ook gewoon niet lekker trouwens :-& .

Soja is relatief goedkoop om te produceren, vandaar dat veel voedselproducenten het gebruiken (en hypen), verder moet je het niet gaan zoeken hoor.
Laatst gewijzigd door BertG op ma 08 aug 2016 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door J.E. »

Hey Reflex, van mij mag je zoveel Soja drinken als je wil hein!
Zijn gewoon zaken waar ik wat over gelezen heb en in geïnteresseerd ben.
Forums= meningen= niet verplicht iedere post te verklaren met studies...
Zoals ik al zei, google....
Of spreek eens een dokter aan met kennis van voeding. :-)
Plaats reactie