Fietsen naar werk als training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

J.E. schreef:Hey Reflex, van mij mag je zoveel Soja drinken als je wil hein!
Zijn gewoon zaken waar ik wat over gelezen heb en in geïnteresseerd ben.
Forums= meningen= niet verplicht iedere post te verklaren met studies...
Zoals ik al zei, google....
Of spreek eens een dokter aan met kennis van voeding. :-)
Een forum is er om te discussieren. Als jij hier roept dat je beter geen soja eet omdat het slecht is voor een duursporter vraag ik inderdaad om je bron. Of een uitleg over hoe dit dan werkt. Als je die niet wilt geven, dan is dat prima, maar hecht ik weinig waarde aan je opmerking. Als jij dat vind dan moet je mening toch ergens vandaan komen? We leren er allemaal van om hierover te discussiëren, want ook ik vind dit interessant.

Als je Googled vind je inderdaad veel over Soja, maar met name dat het gezond is en daarnaast een lichte verhoging in het oestrogeen niveau geeft. Dit kan zeker negatief zijn op je hormaanbalans bij te veel inname maar heeft daarnaast ook weer positieve kanten. Dat is dus inderdaad persoonlijke voorkeur.

Enkel het effect op de prestatie is iets waar we wel over kunnen discussiëren toch? Op zich is dat wel interessant om te weten. Maar zover mijn kennis reikt is er daar nog niks concreets over te vinden.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

BertG schreef:Voor elke studie is er wel een andere studie die het tegendeel bewijst, en ze hebben allemaal gelijk.

Wat wel zeker is: soja is onbewerkt giftig voor de mens, bijna altijd genetisch gemanipuleerd en draagt in grote mate bij tot ontbossing van het regenwoud. Google ook eens Monsanto en wat zij doen voor de welvaart van de kleine boeren.
Dat je dat allemaal niet kan schelen is uw goed recht, iedereen moet maar eten wat ie wil maar om dat goedje hier nu wat te gaan zitten promoten terwijl er andere alternatieven zijn.... Vind het persoonlijk ook gewoon niet lekker trouwens :-& .

Soja is relatief goedkoop om te produceren, vandaar dat veel voedselproducenten het gebruiken (en hypen), verder moet je het niet gaan zoeken hoor.
Ik heb nergens gezegd dat de ontbossingen mij niks kunnen schelen. Ik heb enkel gezegd dat het percentage ontbossingen voor soja productie wel mee valt als je het vergelijkt met de wereldwijde ontbossing. Mochten we allemaal peulvruchten eten ipv vlees dan zouden ontbossingen zelfs niet nodig zijn. Weet jij hoeveel resources er nodig zijn voor een kg biefstuk? Laten we nog maar niet spreken over de invloed op het broeikaseffect. Al die waardevolle graan, mais, soya etc die op de hectares grond staan puur om een koe eiwitten te eten te geven zodat wij weer de koe kunnen eten voor voornamelijk eiwitten. Klinkt niet logisch toch? Maar het is zo lekker dus je zal het niet veranderd krijgen :wink:

Het feit is gewoon dat we door de huidige manier van leven er niet aan ontkomen om aan ontbossing te doen om alle mondjes te voeden. Hier zit veel meer achter dan een sojaplantage kan ik je vertellen.

Daarnaast heb je altijd boeren die er op tegen zijn. Boeren die negatief beïnvloed zijn door de soja productie zijn er zeker maar er zijn ook veel boeren die zonder de soja niet meer zouden overleven. Zo is het altijd wat :wink:
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Bunga »

Je kan het opzoeken hoor maar oestrogeen is een vetopslagend hormoon zoals insuline. Dit zorgt voor vrouwen het gekende vet op de dijen. Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die hebben aangetoond dat een teveel aan oestrogeen ook nog eens kankerverwekkend is. Ik blijf in ieder geval van soja af. Wat je wel kan doen is gefermenteerde soja gebruiken. Ideaal als recup btw. Daarin is het oestrogeen effect weg door de fermentatie of toch een heel pak verminderd en de fermentatie zorgt ook voor de afbraak van de proteïnen in aminozuren. Iets wat anders door je lichaam moet gebeuren om weer proteïnen op te bouwen. Zoek maar eens op hatcho miso. Is nog lekker ook bij de soep

Let wel op met fruit en Yoghurt. Suiker verhoogt insuline maar als je daar ook nog proteïnen bij doet krijg je een versterkend effect op de insuline productie. Dan krijg je vetopslag ipv spieropbouw. Het beste voeg je vet toe zodat de absorptie wordt vertraagd. Zorg wel voor verzadigde vetten zoals goeie boter of kokos. Plantaardige vetten zijn onverzadigd (met uitzondering van Palm en kokos) en in combinatie met suiker worden die ook eerder als vet opgeslagen. Tis maar dat je het weet.

Referenties: zoeken op articles Ray peat en lezen maar. Tis een biochemicus die de celwerking bestudeert en alle effecten erop
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="J.E."]Hey Reflex, van mij mag je zoveel Soja drinken als je wil hein!
Zijn gewoon zaken waar ik wat over gelezen heb en in geïnteresseerd ben.
Forums= meningen= niet verplicht iedere post te verklaren met studies...
Zoals ik al zei, google....
Of spreek eens een dokter aan met kennis van voeding. :-)[/quote]


er zijn idd publicaties over die "bijwerking" van sojaproducten. Het is niet zozeer oestrogeen... men verward het met phyto-oestrogeen en dat is kompleet wat anders.... hier ook het geval vermoed ik.

phyto oestrgeen (voornamelijk vrij hooggedoseerd in soja aanwezig), (ook wel als soja flavonen gekend staan ter discussie.
Tevens is het niet helemaal bewezen dat deze een vervrouwelijking bij de man geven... het is maar zelden gebeurd.
peronen die toch met nevenwerkingen zaten, bleken dan ook dagelijks 10-15 porties soja naar binnen te werken. Het fenomeen komt dan ook vooral voor in Aziatische landen waar mensen vaak vooral rijst en soja eten, of alleen 1 van die 2.

Wel is aangetoond dat bij overdreven gebruik, een verstoring kan ontstaan van enkele hormonen, en dan vooral met betrekking tot de bijnieras- op lange termijn - en een aantal negatieve effecten creeert.
Zo zijn er onderzoeken die aantoonden dat bepaalde spore elementen, afgeblokt werden in de aanmaak naar het T3 schildklierhormoon, waardoor de T4 hormooncapaciteit ging dalen. bij het stopzetten van de consumptie, bleek na verloop van tijd het probleem zichzelf te herstellen en de betrokken processen weer beter op gang te houden.
In de Westerse wereld zijn niet veel gevallen bekend van zichtbare effecten door overdaad aan soja flavonen, omdat ondanks sommigen toch veel consumeren, de voeding verder heel variabel is en alles meer in balans houden.

Vast staat dat een dagelijke consumtie van soja producten geen probleem oplevert en zelfs gezond is, maar overdaad op middellange tot lange termijn wel enoge negatieve effecten kan veroorzaken.
laat ons zeggen dat dagelijks wat sojamelk, een schotel met groenten en wat sojascheuten etc, een rijke aanvulling is voor je voeding en ee nstimulans voor het lichaam.


ga je zoals sommige veganisten, enkele porties per dag eten - sommigen hun dagelijkse voeding bestaat uit 40-50% sojaproducten per dag - , dan heb je een probleem op middellange tot langere termijn.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Bunga »

Voor mannen is dat idd wat minder een probleem omdat we zelf niet zoveel oestrogeen produceren maar vrouwen moeten toch wel opletten. Die kunnen al met oestrogeen dominantie zitten en als je daar dan nog soja bij consumeert verergert de situatie alleen maar.

Daarom dat ik gefermenteerde soja aanraadt, je hebt dan de voordelen van de proteïnen zonder de oestrogeen effecten negatief te beïnvloeden.
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door HPA »

Bunga schreef: Let wel op met fruit en Yoghurt. Suiker verhoogt insuline maar als je daar ook nog proteïnen bij doet krijg je een versterkend effect op de insuline productie. Dan krijg je vetopslag ipv spieropbouw. Het beste voeg je vet toe zodat de absorptie wordt vertraagd. Zorg wel voor verzadigde vetten zoals goeie boter of kokos. Plantaardige vetten zijn onverzadigd (met uitzondering van Palm en kokos) en in combinatie met suiker worden die ook eerder als vet opgeslagen. Tis maar dat je het weet.

En laat nu net dat zijn wat ik graag eet als ontbijt samen met wat muesli :-?
Welke combinatie raden jullie dan aan? Yoghourt met ??? en fruit met vet??

PS. interessant topic, ik fiets ook 2 x 25km naar het werk en ik zou daar wat meer afwisseling in moeten brengen
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Bunga"]Voor mannen is dat idd wat minder een probleem omdat we zelf niet zoveel oestrogeen produceren maar vrouwen moeten toch wel opletten. Die kunnen al met oestrogeen dominantie zitten en als je daar dan nog soja bij consumeert verergert de situatie alleen maar.

Daarom dat ik gefermenteerde soja aanraadt, je hebt dan de voordelen van de proteïnen zonder de oestrogeen effecten negatief te beïnvloeden.[/quote]


het is niet zozeer de werking op oestrogeen.... dit idee is dat he tdat wel is, is niet geheel correct.
wat wel bewezen is, is dat het VOOR ELKE PERSOON een remming van de schildklierwerking kan veroorzaken. nl word de productie van T-hormoon geremd.

btw : vrouwen hebben zowieso al een veel hoger oestrogeen, vanwaar dacht je dat die borsten komen en het blijvend haarbehoud ? #-o
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="HPA"][quote="Bunga"]
Let wel op met fruit en Yoghurt. Suiker verhoogt insuline maar als je daar ook nog proteïnen bij doet krijg je een versterkend effect op de insuline productie. Dan krijg je vetopslag ipv spieropbouw. Het beste voeg je vet toe zodat de absorptie wordt vertraagd. Zorg wel voor verzadigde vetten zoals goeie boter of kokos. Plantaardige vetten zijn onverzadigd (met uitzondering van Palm en kokos) en in combinatie met suiker worden die ook eerder als vet opgeslagen. Tis maar dat je het weet.
[/quote]


En laat nu net dat zijn wat ik graag eet als ontbijt samen met wat muesli :-?
Welke combinatie raden jullie dan aan? Yoghourt met ??? en fruit met vet??

PS. interessant topic, ik fiets ook 2 x 25km naar het werk en ik zou daar wat meer afwisseling in moeten brengen[/quote]


Even corrigeren :

GOEDE boter mag dan de naam hebben van "goed" te zijn... het is en blijft het tegengestelde , het is nl een [color=#FF0000]gestold vet [/color]en ALTIJD slecht.
nog zo'n utopie : boter zogenaamd met omega 3-6-9... volgens de PR erg gezond, de realiteit wijst uit dat het pure onzin is... nl het is weeral gestold vet.
Bovendien is de enige echte nuttige en effectief omzetbare/werkende amino van de 3, omega 3.

FRUIT suiker :
niet te verwarren met gerafineerde suiker in allerlei voeding, energiedrankjes, frisdranken, fruitsap in bussen/flessen.... DEZE FOUT WORD ZEER VAAK GEMAAKT !
fructose is de meest voorkomende vorm uit fruit. heeft geen nadelige werking, de toepassing en omzetting ervan gaat snel via het lichaam maar wel veel geleidelijker dan gerafineerde suikers. gevolg : geen pieken en terugvallen. verder blijft het zowat de gezondste vorm van suiker in voeding.
Vet opslag krijg je enkel als de kolhydraatinname hoger ligt dan de verbranding, vaak gekoppeld aan te weinig activiteit......
spieropbouw heeft daar niks mee te zien en is een ander onderwerp.
kokos : word als supergezond afgeschilderd, maar er zit een ander kantje aan. is goed, als je het met MATE eet. omdat kokos een hoog cholestrolgehalte heeft (vast kokosvlees).
ga je enkel voor de kokosmelk, zal je daar minder mee te maken hebben.
Verder zitten er wel goede zaken in die de vrije radicalen tegen gaan.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

En toch maakt je lichaam geen onderscheid tussen de afkomst van suikers. Of deze nu uit fructose, glucose een biet of wat dan ook komt, suiker is en blijft suiker. Ben het dus absoluut niet met je eens dat fructose geen nadelig effect heeft. Wanneer je allemaal geperste sapjes zou nemen zonder het vruchtvlees ben je net zo slecht bezig.

Wat koolhydraten betreft ben ik het wel met je eens, te veel zul je opslaan. Maar hetzelfde geldt voor de voeding die je inneemt na de inname van een grote hoeveelheid suiker waardoor je bloedsuikerspiegel snel omhoog gaat. Al heeft dat weinig met eiwitten te maken volgens mij. Als je vetten of koolhydraten zou innemen als je bloedsuikerspiegel hoog is zal je lichaam dit ook opslaan.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Sunn Xtreme »

geperst sap... je nuttigt ook het vlees natuurlijk. Zonde van dat niet te doen.

Het heeft het lichaam minder moeite met natuurlijke suikers, geraffineerde is deels ballast door de chemische verwerkingsstoffen, is een extra stressfactor en geeft cortsiol aanmaak dan al het geval is. Dit is in het verleden met testanalyses bij sporters en niet sporters ook bewezen.

Ook het probleem dat door de nog hogere corisolaanmaak, de honger sneller gaat komen... en elke voeding met veel geraffineerde suikers doen meer eten.
Een eigenschap dat fructose niet heeft, behalve met appels. dat heeft te maken met specifieke stoffen die hier alleen en/of veel hoger dan in ander fruit, aanwezig zijn.
wie dieet, kan dus best geen appel als tussendoor eten omdat veel mensen het nadien ervaren als een hongeropwekker.

Inname van veel geraffineerde suikers een vervelende bijwerking : maagklachten, opgeblazen gevoel, geprikkelde maag en langer extra aanmaak van maagzuur, vage tot erge maagklachten die vaak gekoppeld is aan hoofdpijn, en hoofdpijn in alle vormen. - van licht vervelend tot zware aanvallen)
Bovendien, werkt het schimmels, bacterien en parastieen bij een infectie fors in het voordeel.

[b]op papier is het allemaal suiker en uiteindelijk allemaal eender. toch is het in de praktijk niet het geval.[/b]
[color=#FF0000]Wat zeer vaak niet word begrepen en word vergeten is, dat het ene kolhydraat niet het andere is..... je hebt nuttige en lege ....[/color]
de mensen lezen altijd / x kolhydraten etc... mja... het kolhydraakwaliteitsgehalte van een donuts ligt een heel pak later dan een kommetje rijst of een half bord pasta.
men moet leren het verschil te kennen als mensen aan het dieeten slaan. en ook competitiesport doen.

de materie in zijn geheel ligt een stuk complexer als je het totaalplaatje in acht neemt.
ALs je gaat kijken naar insuline, eiwiten, spieropbouw en voeding toepassingen, recup, vetverbranding, kolhydraat en welk type, welk type vet wel en niet etc.. [color=#FF0000]kohydraat TYPE [/color] ben je meteen klaar voor 20-40 bladzijden.




[color=#000000]heel simpel gesteld voor 85% van de mensen die wat overgewicht hebben of zowieso iets gewicht kwijt willen :
eet vooral fruit en groenten ipv hapjes, (snoepwaren etc) opwarm maaltijden etc.. ,of een pudding als dessert na een stevige maatijd..
Doe aan caloriebeperking en vooral - BEWEGING ! zo vaak mogelijk.
LEER het verschil tussen lege en nuttige kolhydraten. (lege doen helaas ook vaak de eet-drang toenemen)
een niet te negeren factor in gewichtscontrole : SLAPP EN RUST. zorg voor een regelmatige en voldoende nachtrust.
gebrek aan slaap etc dat aankomt, gaat ook door de invloed op het hormonale stelsel enz.... ervoor zorgen dat je gaat bijkomen, of juist niet meer gaat afvallen.

heel simpel en duidelijk als basis vb : ALLE snoepwaren zijn leeg. veel kolhydraten en calorieeen, ALLE fastfood is leeg... niks dat echt voordeel geeft.,
pastas, rijst, versgemaakt eten, verse groenten, fruit,....... NUTTIG !

Ook deze :
bij een dieet, hou rekening met uw beroepsvorm en/of studies, waarbij men vaak enkel in de vrije tijd echt aan bewegen toekomt en zodoende minder dan de regel van 2000cal uitkomt. die regel stamt uit de jaren 70, toen de meeste beroepen fysiek zwaar waren. de meeste met een kantoorjob bliven flink onder die 2000cal steken.
als je dan bv 14-1500 per dag verbrand en je gaat caloriebeperking doen - bv ipv 200 naar 17-1800cal - ben je nog altijd bij af.
Plaats reactie