beenlengteverschil

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bezembiker
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 09:58
Rijdt met: specialized stumpjumperen + epic

Re: beenlengteverschil

Bericht door bezembiker »

het verschil is vastgesteld door foto's te nemen!de voeten zijn in orde want naar podoloog geweest en die zei dat de voeten in orde waren en voor te werken en gewone schoenen juist een verhoging binnenin de schoen nodig was!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: beenlengteverschil

Bericht door Sunn Xtreme »

oke....
weet wel dat je niet ineens de hele lengte gaat opvangen.... begin met een mm of 4-5.
dat kan zelfs al voldoende zijn, en een eventueel getorst bekken corrigeren lost het overige verschil op.
weet ook dat NIEMAND 2 gelijke lengtes van benen heeft. er is altijd 2-5mm aanwezig, zonder problematiek.

ga je ineens alles opvangen, riskeer je bijna zeker compensatiepijnen en ontstekingen. daarnaast kan - indien een torise bekken aanwezig is - de zaken nog erger maken.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: beenlengteverschil

Bericht door De Wreter »

Sunn,

Stel dat er een torsie in het bekken aanwezig is, waar een "verschil in beenlengte" van 4mm uitvloeit (links langer dan rechts). Zou je dan de plaatjes links en rechts op dezelfde "hoogte" (afstand tot de hiel) plaatsen of niet ?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: beenlengteverschil

Bericht door Sunn Xtreme »

Torsie in het bekken kan je alleen oplossen via de osteopaat.

[b]de afstelling van de schoenplaatjes moeten altijd gelijk zijn. [/b]
het lost het beenlengteverschil niet op, de manier van krachtverdeling en duwebelasting bij het trappen gaat hard verschillen tussen de 2 benen, vaak met knie ontstekingen als gevolg.
[b]BV : [/b]je plaatje links niet verder naar voor zetten dan rechts.
[b][b]EFFECT : [/b][/b]
Erg veel kans op problemen ontstaan rond : lnieeen, ruggewervel, nekpijn, vaak hoofdpijn, krampe in de kuiten en bovenbenen en bekkenspieren, slijtage gewrichten heup/knie/ onderste wervels, archillespeesontstekingen, tendinitis kniepezen, liesproblemen.
maw : het effect zal vooral negatief uitpakken met het verschillend afstellen van de plaatjes.

de plaatjes geklijk afstellen, EN lichtjes ophogen. (via een zooltje in de schoen bv)
maar eerst en vooral een,correctie van het bekken. een bekken kan wat scheef staan - al dan niet door het beenlengtevershil of een val als oorzaak - , maar ook torsen (licthe verdraaiing - dit valt minder op maar geeft vaak veel problemen), en een combinatie van scheefstand en torsie van het bekken is ook mogelijk.

daarnaast heb je de factor van de voetstand : zakt deze links bv 6% door en rechts 2%, kan dat een "beenlengteverschil van 2-3 mm extra geven !!!

meet men een verschil van bv 10mm, dan kan het daadwerkelijke verschil amper 4-5 mm zijn ipv 10mm.
daarom - nooit ineens de volle lengte ophogen, en vooral andere oorzaken (zeer vaak het bekken) aanpakken.


[color=#FF0000]wie een orthopedist / podoloog bezoekt, kan best informeren om een analyse te maken ivm de ACTIEVE BEWEGINGEN bij het pedaleren [/color]- vooral bij veel kracht zetten.
een rollentest met de fiets / hometrainer is dan ook sterk aangeraden, omdat veel mensen problemen ondervinden op de fiets en daarnaast niet.
oorzaak is vaak dat bij het krachtzetten - bv rechtstaand bergop rijden of zittend fors dioorduwen, de voet op een bepaald moment inwaarts klikt.
dwz : je voet heeft een onnatuurlijke afwijking door een verzwakte voetpees / doorzakkende voet bij belasting !
oplossing : zooltes in je wielerschoenen leggen !
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: beenlengteverschil

Bericht door Bunga »

Ik heb me ook laten opmeten voor de fiets omdat ik last had aan mijn linker schouder net onder het sleutelbeen. De spier die daar zit verkrampte tijdens de ritten, heel onaangenaam. Eerst naar de osteo gegaan, die stelde vast dat mijn bekken scheef stond. Na wat wringwerk zat het dan goed en de verkramping was weg. Nadien dus laten opmeten en er zat 13 mm verschil op mijn bovenbenen. De bikefitter heeft hierop mijn schoenplaatjes gezet en hupla ik had terug last van die verkramping. Hierop heb ik zelf het schoenplaatje wat aangepast en na wat verschillende testen is het terug goed. Het verschil zorgde ervoor dat mijn rug dit moest compenseren ter hoogte van die spier.

Het verschil is bij mij opgevangen door de schoenplaatjes naar voor/achter (langste been plaatje naar hiel toe, korste been plaatje naar tip toe) te schuiven met 1 a 2 mm en niet door een 'hoogte' plaatje toe te voegen. Persoonlijk denk ik dat dit beter is omdat je bij het punt waar je been het meeste gestrekt is, je niet veel hebt aan een verhoging en je daar dus nog altijd met het effect zit van het beenlengte verschil. Als je dan weer op het onderste punt zit is dit wel OK met de verhoging maar de meeste kracht die moet gestabiliseerd worden door je rug zit, volgens mij op het moment, dat je de pedaal naar beneden duwt.

Iemand die hier wat meer verstand van heeft? Bovenstaande is maar een gokje op basis van gevoel en ik heb geen ervaring met verhoging van de voet. Als het probleem verholpen is door een verhoging dan zal het ook wel werken en zit ik ergens verkeerd met die gedachte.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: beenlengteverschil

Bericht door De Wreter »

Ik vrees dat iedere situatie anders is.

Plaatjes gelijk bij mij sinds een paar jaar, de jaren ervoor verschillend links en rechts. Plaatjes gelijk gaf een boel problemen (sorry Sun !). Ik ben nu al een tijdje bezig met plaatjes verschillend te plaatsen en er is momenteel beterschap. Maar ik roep niet te graag Victorie. Ik pas iets aan en als het na een maand geen bijkomende extra problemen geeft ga ik weer wat verder. Uiteindelijk ga ik terug op m'n vroegere positie komen.

Momenteel heb ik nog druk op de buitenkant onder linkervoet, maar ik heb net het (ja, ook nieuwe) plaatje weggenomen dat zorgt voor een extra kanteling van de knie en de voet natuurlijk. Nu zo weer verder en hopen dat het de druk vermindert.

Je moet ook het gehele plaatje bekijken : Je ene voet kan langer/breder zijn of anders afwikkelen. En dan kan die nog anders afwikkelen bij het wandelen, lopen of fietsen.

Die "professionele fitter" die m'n plaatjes gelijk heeft gezet heeft wel volledig afgedaan. Maar goed, ik zal wel een moeilijk geval zijn.
Gebruikersavatar
eskimo1973
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13 aug 2004 00:24
Rijdt met: scott spark 900 RC 2015
Contacteer:

Re: beenlengteverschil

Bericht door eskimo1973 »

bezembiker schreef:heeft er iemand ervaring met een verhoging onder het schoenplaatje?

ik zit met een beenlengteverschil van 12 mm,bij iemand langsgeweest en rade me aan om onder schoenplaatje een verhoging te steken van 6mm!
ik rijd met spd en heb dan zelf iets geproduceerd,dat lukt wel maar komt voorlopig na een tijdje los!

op koersfiets rijd ik met speedplay en die hebben plaatjes die perfect passen,zijn er mountainbike systemen die dat ook zouden hebben?

hoeveel zou men moeten verhogen met een beenlengteverschil van 12mm,en hoe lost men dat best op?


alvast bedankt!
Dag Bezem biker,
toeval dat ik op dit topic bots.
Ik heb een beenlengte verschil van 28mm en hebt dit opgelost door een plaatje te steken van 14mm, een beetje zoals de foto's van yoran.a.

Van waar die 28mm beenlengte ?
Toen ik peuter was groeide mijn rechterheup niet mee. Ik heb hierdoor van mijn 6 tot mijn 10 in een gelijkaardig ding rond mijn been gezeten zoals Forest Gump er 2 had. Ik ben ondertussen wel 42 :-)
Na het apparaat was de heup terug maar met beenlengte verschil. Ik kreeg speciale schoenen met ophoging van buiten en van binnen een zooltje. Met de puberteit ging dit allemaal de kelder in.
Toen ik op mijn 30e meer en meer ging mtb'en kreeg ik plots last van de rug. 1 j gesukkeld tot
men bij de sportdienst in het UZ in gent zei dat het voortkwam van het beenlengte verschil.

Ik moest het verschil voor de helft compenseren, 14mm dus. Dit doe ik dus met een plaatje tussen schoen en spd plaatje. Bij gewone schoenen is het een zooltje binnen en kleine ophoging buiten.

Waarom de helft ?
Omdat ik al 20j met 28mm verschil rondhuppelde en het volledig compenseren te drastisch is. Mijn rug had en bekken hebben zich ondertussen ook al gezet. Ik ben hierdoor ook heel gevoelig voor hernia.
De helft ophogen was het advies van UZ Gent.

Maar na een jaar rugklachten (ik kon mijn sokken niet meer aandoen) ging het met het blokje en de zooltjes snel terug beter.

Welk blokje ?
De schrijnwerker in de straat heeft mij een blokje gemaakt van volkern op maat.
Ik heb eerst enkele jaren zelf eentje gemaakt van zo'n plastieken keukensnijplank. Ik moest ook andere vijzen halen, want de standaard vijzen bij spd zijn altijd te kort.
Het enige nadeel is dat het op verhard minder vlot wandelt, dus fietsvakanties met tochten waar ik stukken moet stappen laat ik links liggen.

Voila,
hoop dat je er wat aan hebt.
bezembiker
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 09:58
Rijdt met: specialized stumpjumperen + epic

Re: beenlengteverschil

Bericht door bezembiker »

eskimo1973 schreef:
bezembiker schreef:heeft er iemand ervaring met een verhoging onder het schoenplaatje?

ik zit met een beenlengteverschil van 12 mm,bij iemand langsgeweest en rade me aan om onder schoenplaatje een verhoging te steken van 6mm!
ik rijd met spd en heb dan zelf iets geproduceerd,dat lukt wel maar komt voorlopig na een tijdje los!

op koersfiets rijd ik met speedplay en die hebben plaatjes die perfect passen,zijn er mountainbike systemen die dat ook zouden hebben?

hoeveel zou men moeten verhogen met een beenlengteverschil van 12mm,en hoe lost men dat best op?


alvast bedankt!
Dag Bezem biker,
toeval dat ik op dit topic bots.
Ik heb een beenlengte verschil van 28mm en hebt dit opgelost door een plaatje te steken van 14mm, een beetje zoals de foto's van yoran.a.

Van waar die 28mm beenlengte ?
Toen ik peuter was groeide mijn rechterheup niet mee. Ik heb hierdoor van mijn 6 tot mijn 10 in een gelijkaardig ding rond mijn been gezeten zoals Forest Gump er 2 had. Ik ben ondertussen wel 42 :-)
Na het apparaat was de heup terug maar met beenlengte verschil. Ik kreeg speciale schoenen met ophoging van buiten en van binnen een zooltje. Met de puberteit ging dit allemaal de kelder in.
Toen ik op mijn 30e meer en meer ging mtb'en kreeg ik plots last van de rug. 1 j gesukkeld tot
men bij de sportdienst in het UZ in gent zei dat het voortkwam van het beenlengte verschil.

Ik moest het verschil voor de helft compenseren, 14mm dus. Dit doe ik dus met een plaatje tussen schoen en spd plaatje. Bij gewone schoenen is het een zooltje binnen en kleine ophoging buiten.

Waarom de helft ?
Omdat ik al 20j met 28mm verschil rondhuppelde en het volledig compenseren te drastisch is. Mijn rug had en bekken hebben zich ondertussen ook al gezet. Ik ben hierdoor ook heel gevoelig voor hernia.
De helft ophogen was het advies van UZ Gent.

Maar na een jaar rugklachten (ik kon mijn sokken niet meer aandoen) ging het met het blokje en de zooltjes snel terug beter.

Welk blokje ?
De schrijnwerker in de straat heeft mij een blokje gemaakt van volkern op maat.
Ik heb eerst enkele jaren zelf eentje gemaakt van zo'n plastieken keukensnijplank. Ik moest ook andere vijzen halen, want de standaard vijzen bij spd zijn altijd te kort.
Het enige nadeel is dat het op verhard minder vlot wandelt, dus fietsvakanties met tochten waar ik stukken moet stappen laat ik links liggen.

Voila,
hoop dat je er wat aan hebt.

ik heb ook ongeveer de helft gecorrigeerd,dus 6mm,heb het plaatje nu met 4 vijzen vastgezet en voorlopig gaat dat goed en verschuift het nie meer!

alvast allemaal bedankt voor de reactie!!
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: beenlengteverschil

Bericht door chrisper »

bij mijn opmeting bij energylab is er ook een beenlengteverschil van 14mm vastgesteld
maar dit hebben zij opgelost door een extra zooltje in de schoen
vooral mijn rug en knie hadden hier last van, voorlopig tot nu toe geen last meer

waarom is het beter een plaatje onder de schoen monteren??
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: beenlengteverschil

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="chrisper"]bij mijn opmeting bij energylab is er ook een beenlengteverschil van 14mm vastgesteld
maar dit hebben zij opgelost door een extra zooltje in de schoen
vooral mijn rug en knie hadden hier last van, voorlopig tot nu toe geen last meer

waarom is het beter een plaatje onder de schoen monteren??[/quote]


word vooral gedaan wanneer er te weinig ruimte is in de schoen, en de voet afknelt.
bovendien word vaak niet het volle verschil opgevangen maar gedeeltelijk, omdat er nog andere factoren zijn die een verschil uitvergroten. oa compensatiegedrag van het lichaam
het kan ook gebeuren dat wanneer je het volle verschil ineens opvangt, je juist meer klachten krijgt met voornamelijk de onderrug en knieeen, dan vooral aan de andere na een tijdje.
indien dat het geval is, is het zeer vaak dat het daadwerkelijke verschil kleiner is dan werd opgemeten/vastgesteld. en dien je de opgevangen marge te verkleinen.
bv : vastgesteld 12mm verschil, in realiteit bleek het eigenlijk 5mm te zijn. blokje van 12mm gaat eruiten je werkt naar die 5-6mm toe.

Vandaar dat er vaker aangeraden word niet alles ineens op te hogen.
bv osteopaten en chiropractors zullen nooit aanraden alles ineens op te vangen, omdat zij perfect weten wat compensatiegedrag bij een probleem teweegbrengt, en vaak het echte reeele verschil kleiner ligt dan de opmeting/vaststelling zelf.
een podoloog die veel ervaring heeft met dat soort toestanden, zal ook nooit alles ineens opvangen,
ook hij waarschuwt voor problemen dor ineens alles op te vangen, en de mogelijkheid dat de kans groot is dat je reeele verschil kleiner is dan was vastgesteld.
Plaats reactie