beenlengteverschil

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bezembiker
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 09:58
Rijdt met: specialized stumpjumperen + epic

beenlengteverschil

Bericht door bezembiker »

heeft er iemand ervaring met een verhoging onder het schoenplaatje?

ik zit met een beenlengteverschil van 12 mm,bij iemand langsgeweest en rade me aan om onder schoenplaatje een verhoging te steken van 6mm!
ik rijd met spd en heb dan zelf iets geproduceerd,dat lukt wel maar komt voorlopig na een tijdje los!

op koersfiets rijd ik met speedplay en die hebben plaatjes die perfect passen,zijn er mountainbike systemen die dat ook zouden hebben?

hoeveel zou men moeten verhogen met een beenlengteverschil van 12mm,en hoe lost men dat best op?


alvast bedankt!
pédro
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 12 feb 2007 21:17
Rijdt met: Specialized SJ expert

Re: beenlengteverschil

Bericht door pédro »

Kan je dit niet oplossen met een zooltje in de schoen?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: beenlengteverschil

Bericht door De Wreter »

Lukt niet, dan knel je je voet af.
pédro
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 12 feb 2007 21:17
Rijdt met: Specialized SJ expert

Re: beenlengteverschil

Bericht door pédro »

Zo doe ik het toch, misschien niet te krappe schoenen nemen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: beenlengteverschil

Bericht door De Wreter »

Welke schoenen heb je dan Pédro ?
pédro
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 12 feb 2007 21:17
Rijdt met: Specialized SJ expert

Re: beenlengteverschil

Bericht door pédro »

Heb altijd shimano's gehad en nu specialized. Heb wel smalle voeten maar sommige merken vallen wat ruimer uit dan de andere.
yoran.a
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 09 jun 2015 08:43

Re: beenlengteverschil

Bericht door yoran.a »

ik rijd met een ophoging van 10mm en heb lang gezocht voor een oplossing bij het gebruik van mijn spd pedalen.
Uiteindelijk heb ik beenlengteplaatjes van het merk bikefit gekocht (te verkrijgen bij innovative cycling) en heb hierin zelf nog 2 extra gaatjes geboord en verzonken opdat je dan 4 bevestigingspunten heb voor de ophoging.

Afbeelding

Hierbij zijn de achterste met kortere schroeven bevestigd en verzonken zodat ze onder het spd plaatje zitten.
en het plaatje is bevestigd in de bovensten 2 gaatjes met iets langere vijzen. ik gebruik op de achterste 5nm torque en op de voorste 7nm en ze hebben na veel gebruik nog altijd niet bewogen. Maar voor 6mm is normaal minder torsie nodig op deze manier.

Ophoging hangt af van waar het beenlengteverschil zit.
Zit het beenlengteverschil in het bovenbeen dan wordt de helft van dit verschil genomen. Zit het in het onderbeen dan wordt het hele verschil genomen. Indien in beide is het gewoon de som van deze twee. Ik ben hiervoor bij preventielab geweest om dit te laten bepalen en dit heeft heel veel van mijn problemen verholpen vooral in de rug en doorbloeding. Maar indien je nergens last van hebt is volgens mij een ophoging niet nodig. De heup kan veel compenseren hierin.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: beenlengteverschil

Bericht door vani »

Gewoon naar schoenmaker gaan en die maakt je wel iets in de dikte die je wilt en in juiste model je wilt :-)
bezembiker
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 09:58
Rijdt met: specialized stumpjumperen + epic

Re: beenlengteverschil

Bericht door bezembiker »

bedankt voor de reacties, ik ga een nieuw plaatje maken en proberen vastzetten met 4 vijsjes!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: beenlengteverschil

Bericht door Sunn Xtreme »

vraagje : op welke basis / manier is het beenlengteverschil vastgesteld ?

tevens geeft een torsie van het bekken en scheefstand ook een verschil dan redelijk kan tellen. .... daarnaast heb je nog het aspect : doorzakken van de voet, wat scheefstand geeft en vaak in eerste opzicht een "beenlengteverschil" geeft.
zo kan bv 1cm dat men zegt, in realiteit bij correctie van de voetstand door een steunzool, plots 2-3mm zijn.
Plaats reactie