De tol van de feesten...???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Cannonneke schreef:Een fameus buikgriepje achter de rug.
Resultaat : gewicht van 68,5 naar 66 kg, en dat voor 1m84.
Ideaal gewicht is 68 kg, die kilootjes zullen er binnen een week wel terug bij zijn...
(zie vet aangeduide tekst)
Inderdaad want dergelijke gewichtsschommelingen worden veroorzaakt door het vochtverlies dat je lijdt tijdens diarree.
Als je een lange zweterige rit doet kan uw gewicht ook makkelijk met 2 kilo zakken.
Maar die kilo's zijn er direct terug bij wanneer uw vochtpeil terug genormaliseerd is.
Om een kiloke vet te verbranden moet ge heel wat meer doen :cry:
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

ok, we weten ondertussen allemaal dat veel vettig eten en alcool drinken slecht is voor de kilokes. dat je dan meer gewicht moet meesleuren is uiteraard negatief voor de prestaties. maar ik heb me laten vertellen dat er 'meer' schadelijke gevolgen zijn van copieuze maaltijden en de nodige drank erbij. gevolgen die puur cardiovasculair zijn: meer vetstoffen en alcool in je bloed zou de zuurstofopname negatief beinvloeden. wie kan me daar iets meer over vertellen?
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

ik woog in maart-april dit jaar 89kg en da was echt veel te veel voor mijn 1.79m, ben wel breed gebouwd + vroeger powertraining gedaan.

In november woog ik er nog 72.5...
Ondertussen terug 75kg... heb sedert begin 2003 bijna niet meer weggeweest in het weekend en nu de laatste 2 maand heb ik mij terug goe laten gaan............... :lol: da mag wel ne keer.... dan ebte wa vet om af te trainen...

mijn manier van vermageren -->
- het was het eerste jaar dat ik veel intensiever fietste en veel langere afstanden
- letten op eten en dan vooral snoep, friet en al die bekende dikmakers....
- zoveel mogelijk water ipv cola en andere "bazaar" alsook alcohol beperken, niet stoppen met alcohol eh !! :D maar meer gecontroleerd (met smaak ipv voor plezier) drinken :drunk:

ik hoop tegen half maart zo'n 69-70kg te wegen....
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

@flyboy. Je stelt daar een leuke vraag. voor ene? keer weet ik het ook niet. :-?
Natuurlijk is er de negatieve invloed van het overgewicht en de alcohol op het algemeen functioneren van je lichaam. Je bent minder fitter en kan daardoor minder trainingsarbeid verzetten en recupereert slechter.
Te veel alcohol heeft vooral invloed op de hoevellheid clycogeen dat je kan opslaan, maar puur cardiovasculair? Ik denk niet da de alcohol een invloed heeft op uw oveslag of maxiumum hartslag, ook niet op de longfunctie. wat blijft over ? de capaciteit van het bloed om via de rode bloedlichaampjes zuurstof te transporteren? Is er een dokter in de zaal? #-o

Maar als je kortstondig te veel vet eet en te veel alcohol drinkt, dan denk ik niet dat dit een cardiovasculaire invloed heeft.
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

@ Mario: Misschien een beetje laat: maar minder eten (en zeker genen brol) en dan veel trainen (gemiddeld 400km in de week met pieken tot 550km) in den beginne veel duur en nadien sneller en intensiever.

En wat die tijdspanne betreft November 2002 - july 2003

Success

Eric B
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Bericht door mario »

Eric B schreef:@ Mario: Misschien een beetje laat: maar minder eten (en zeker genen brol) en dan veel trainen (gemiddeld 400km in de week met pieken tot 550km) in den beginne veel duur en nadien sneller en intensiever.

En wat die tijdspanne betreft November 2002 - july 2003

Success

Eric B
chapeau! (idem dito voor freezy)

In de week doe ik een pak Km meer hoor...in de auto :roll:
Maar de fiets blijft noodgedwongen op stal.
Ik heb ook een zittend beroep, achter het stuur, voor de PC...en dan neem je al snel zo een "dikmaker" als tussendoortje hé. Moet ik dus dringend van af stappen, en die roomsaus boven op dat in goede boter gebakken rumsteak, gedresseerd met een kroontje gratin dauphinois en zijn seizoensgroenten doet er ook geen goed aan :drunk:

btw: ik krijg precies trek in iets.... :wink:
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Bericht door XVMx »

mario schreef: Ik heb ook een zittend beroep, achter het stuur, voor de PC...en dan neem je al snel zo een "dikmaker" als tussendoortje hé. Moet ik dus dringend van af stappen, en die roomsaus boven op dat in goede boter gebakken rumsteak, gedresseerd met een kroontje gratin dauphinois en zijn seizoensgroenten doet er ook geen goed aan :drunk:
Als collega zittend beroeper achter stuur en voor PC kan ik je zeggen dat veel kleine dingen een groot verschil kunnen maken:
- neem altijd de trap. Ik heb van mijn koffieverslaving een deugd gemaakt, en dwing mijzelf om altijd naar het koffiemachien 2 verdiepingen lager te gaan (alhoewel er een machien vlak bij mij staat). Dat is toch al een behoorlijk aantal keren per dag een extra inspanning(-etje)
- neem minder vaak de telefoon om iets te vragen aan collega's en ga gewoon te voet naar die collega's, weeral een paar extra inspanningen per dag.
- dikmakertjes: ten eerste al niets meenemen van thuis. Als je een snoepautomaat hebt in het bedrijf en je weet dat je er moeilijk kan aan weerstaan, al je kleingeld thuislaten (en niet schooien bij de collega's [-X ). Het klinkt kinderachtig (en dat is het misschien ook wel), maar het werkt wel :P ...
- rumsteak met bijhorende caloriebommen: de meeste (bedrijfs-)restaurants hebben ook heel lekkere slaatjes (zonder mayonnaise!)...
- de cola automaat heeft meestal ook een knop "Spa", of er staat wel een Sip automaat of iets dergelijks. Drink liters water, dan heb je vanzelf al minder honger, en je moet vaak naar het toilet (weeral een extra inspanning :lol: ...).

Altijd onthouden dat veel kleintjes een groot maken...

XVM
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

JFK schreef:Momenteel zit ik op 67kg voor 1m71 en m'n vetpercentage zit zoals steeds rond de 7-8%.

De laatste 3 jaar komt er telkens een kilootje bij op zowel mijn competitiegewicht als wintergewicht.
Als basis om te vergelijken voor mij kan dat wel tellen, ik ben ook zo'n 1m70 groot en weeg rond de 68, maar om aan een normaal vetpercentage te komen zouden er nog wel een kilo of 5-7 af mogen denk ik. Ik heb echter nog nooit minder als 66 gewogen op deze grootte dus dat zal niet lukken. Awel, laat ik dan maar 66 als streefdoel nemen... bij deze!

@ XVM: kleingeldtip is wel schitterend :lol:
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Bericht door mario »

XVM schreef:
mario schreef: Ik heb ook een zittend beroep, achter het stuur, voor de PC...en dan neem je al snel zo een "dikmaker" als tussendoortje hé. Moet ik dus dringend van af stappen, en die roomsaus boven op dat in goede boter gebakken rumsteak, gedresseerd met een kroontje gratin dauphinois en zijn seizoensgroenten doet er ook geen goed aan :drunk:

lol
Als collega zittend beroeper achter stuur en voor PC kan ik je zeggen dat veel kleine dingen een groot verschil kunnen maken:
- neem altijd de trap. ik werk thuis, en mijn buro staat beneden, samen met de koffiemachine... #-o Ik heb van mijn koffieverslaving een deugd gemaakt, en dwing mijzelf om altijd naar het koffiemachien 2 verdiepingen lager te gaan (alhoewel er een machien vlak bij mij staat). Dat is toch al een behoorlijk aantal keren per dag een extra inspanning(-etje)
- neem minder vaak de telefoon om iets te vragen aan collega's en ga gewoon te voet naar die collega's, weeral een paar extra inspanningen per dag. Werk zelfstandig, en alleen...geen collega's dus #-o
- dikmakertjes: ten eerste al niets meenemen van thuis. Ik moet het niet meenemen, het ligt er al... #-o Als je een snoepautomaat hebt in het bedrijf en je weet dat je er moeilijk kan aan weerstaan, al je kleingeld thuislaten (en niet schooien bij de collega's [-X ). Het klinkt kinderachtig (en dat is het misschien ook wel), maar het werkt wel :P ...
- rumsteak met bijhorende caloriebommen: de meeste (bedrijfs-)restaurants hebben ook heel lekkere slaatjes (zonder mayonnaise!)...mijn tweede hobby is koken... :bounce:
- de cola automaat heeft meestal ook een knop "Spa", of er staat wel een Sip automaat of iets dergelijks. Drink liters water, dan heb je vanzelf al minder honger, en je moet vaak naar het toilet (weeral een extra inspanning :lol: ...). Met de liters water ben ik intussen begonnen... =D>
Altijd onthouden dat veel kleintjes een groot maken...

XVM
Toch bedankt voor de nuttige :wink: tips
Ik zal een beroep moeten doen op mijn karakter denk ik ....
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

begin november: 72kg en een rustperiode ingelast, resultaat:
begin januari: 79 kg en dat voor 1m79, maar de trainingen zijn deze week terug begonnen en automatisch zou ik dan moeten terugvallen tot 72 ... allez, hopelijks toch :-? en liefst tegen maart dan nog wel :-? we'll see :wink:
Plaats reactie