mijne overslag, goe of ni goe...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

A d r i schreef:Omdat je dan optimaal kunt presteren (ttz. rond je omslagpunt) zonder in verzuring te gaan (4mmol grens).
bij slecht getrainde atleten ligt hun omslagpunt gelijk of boven de 4mmol, die komen dus in verzuring alvorens ze hun optimale hartslag bereiken .
Enfin, zo staat het toch in het boek van Geert Leinders (grote motoren) :-?
Ben je daar wel zeker van?
Als je een laag omslagpunt hebt, zal je toch heel snel in het rood gaan rijden?
Dus volgens mij is dit eerder negatief.
Bmweke is nog jong, en zal dus volgens mij een hoge max hartslag hebben.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Yakke schreef:
A d r i schreef:Omdat je dan optimaal kunt presteren (ttz. rond je omslagpunt) zonder in verzuring te gaan (4mmol grens).
bij slecht getrainde atleten ligt hun omslagpunt gelijk of boven de 4mmol, die komen dus in verzuring alvorens ze hun optimale hartslag bereiken .
Enfin, zo staat het toch in het boek van Geert Leinders (grote motoren) :-?
Ben je daar wel zeker van?
Als je een laag omslagpunt hebt, zal je toch heel snel in het rood gaan rijden?
Dus volgens mij is dit eerder negatief.
Bmweke is nog jong, en zal dus volgens mij een hoge max hartslag hebben.
Als je bij een lagere hartslag goed presteerd, waarom zou je dan in het rood gaan?? Daar gaat het uiteindelijk om.. In fiets noemen ze dat Mlss of zoiets.. In het rood gaan is in verzuring gaan, en daar moet je zolang mogelijk wegblijven.. als je rond je omslagpunt fietst EN als dat omslagpunt onder de zware verzuringsgrens (4mmol) ligt, ben je dus goed bezig.
Laatst gewijzigd door A d r i op zo 18 jan 2004 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

A d r i schreef:
Yakke schreef:
A d r i schreef:Omdat je dan optimaal kunt presteren (ttz. rond je omslagpunt) zonder in verzuring te gaan (4mmol grens).
bij slecht getrainde atleten ligt hun omslagpunt gelijk of boven de 4mmol, die komen dus in verzuring alvorens ze hun optimale hartslag bereiken .
Enfin, zo staat het toch in het boek van Geert Leinders (grote motoren) :-?
Ben je daar wel zeker van?
Als je een laag omslagpunt hebt, zal je toch heel snel in het rood gaan rijden?
Dus volgens mij is dit eerder negatief.
Bmweke is nog jong, en zal dus volgens mij een hoge max hartslag hebben.
Als je bij een lagere hartslag goed presteerd, waarom zou je dan in het rood gaan?? Daar gaat het uiteindelijk om.. In fiets noemen ze dat Mlwssf of zoiets.. In het rood gaan is in verzuring gaan, en daar moet je zolang mogelijk wegblijven.. als je rond je omslagpunt fietst EN als dat omslagpunt onder de zware verzuringsgrens (4mmol) ligt, ben je dus goed bezig.
Akkoord, maar kan je op een hogere hartslag niet meer presteren dan op een lagere; of is dat een fabeltje?
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Daar dient zo'n test voor, om na te kijken bij welke hartslag je het best presteert..
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

dees zijn mijn prestaties op de TT van Ottenburg...

http://www.bmweke.be/Verslag%20TT%20Ottenburg.htm

Zoals ge ziet veel klims en redelijk goe gereden
en dan de hartslaggegevens...
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Die test bepaalt idd bij welke hartslag je het beste zal presteren... maar of die prestatie goed is in de zin van "competitief" kan je helaas echt niet afleiden uit de overslagpols. Daarvoor zijn we allemaal idd te verschillend qua fysionomie.

Wat wél uitdrukt hoe goed je conditie is, hoe goed je zal rijden met andere woorden (en ik denk dat bmweke dat vooral wil weten) is oa je vermogen/kg lichaamsgewicht @ overslag en ook wel de VO2-max. Beide zijn trainbaar, maar vooral VO2-max is heel erg erfelijk bepaald en onderscheidt de wereldtoppers (70+ waarden) van ons gewone stervelingen (40-50 voor de "doorsnee student"). Van die vermogens heb ik nog ook wel ergens tabellen gezien, maar zou daar 'ns naar moeten zoeken.

Verder lijkt de overslagpols me ook wel erg laag, wat niet onmogelijk is natuurlijk, heb je de dagen voor de test voldoende rust genomen? Of: je bent nu ziek lees ik, zat dat virus toen misschien al in je lichaam?
Gebruikersavatar
rallymaster
Mountainbiker
Berichten: 189
Lid geworden op: do 10 jul 2003 20:15
Rijdt met: trek 8000 + red bull cc-werks

Bericht door rallymaster »

He manne maak bmweke ni te slim he ik moet die nog kunnen volgen he !!! :D
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

de gemiddelde hartslag zit rond het omslagpunt, wat goed is.. Heb je snel doorgereden?

wat ik ook zie is dat je bvb in een afdaling vrij snel recupereerd (hartslag daalt) wat dan ook weer duidt op een goede getraindheid of in ieder geval een goed recuperatievermogen.. als dit een echte chrono was zou de recuperatie wel minder moeten zijn, ttz, je gaat door, ook in de vlakke en afdalingsstukken
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

mijn max ligt rond de 194 (test) - 200 (korte sprint bergop)
mijn omslagpunt of MLss (max lactate steady state of zoiets) schommelt rond de 180.

conclusie van de sportarts: 'sterke uithoudingsprestaties, goede aerobe basis met nog goede anaerobe reserves.'

streefdoel: via drempeltrainingen (trainingen tss 175-180, net onder mijn anaerobe grens dus) de MLss of anaerobe grens ZO HOOG mogelijk krijgen, zodat ik pas begin te verzuren bij een zo hoog mogelijke hartslag.
(ik rijd vooral lange afstanden, dus geen XC)
Ik mag er niet aan denken dat ik al begin te verzuren bij 160;
Ofwel ben ik al die jaren al verkeerd bezig. oeps.

Ik ken wel (zelfs jongere) bikers die op 160 rijden terwijl ik bij hetzelfde tempo 180 rijd, maar ook die hebben maxima die tss 185-195 liggen.
nie simpel, zenne.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Bmweke de 4mmol grens is een verouderde methode, die was gebaseerd op een grote steekproef en hield geen rekening met individuele verschillen. In werkelijkheid kan je overslagpols liggen tussen 2,5 - 6mmol.

Je kijkt beter naar de vorm van je lactaatcurve. Het 2de breekpunt komt overeen met je overslag.
Plaats reactie