Amateuristisch hartslagvraagje...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Amateuristisch hartslagvraagje...

Bericht door mario »

Ieps,

Ik ben sinds een tweetal weken de leerrijke opmerkingen van jullie op dit onderdeel van het forum aan het opvolgen:
-Ik heb de laatste 2 TT's telkens de langste (45) afstand gereden op mijn tempo ipv vroeger de korte (maar aan een zo hoog mogelijk AVS, was blijkbaar dom #-o )
-Ik heb me ook een simpele hartslagmeter aangeschaft (sigma PC 1600)
-Volgens een eenvoudige formule (210-"helft leeftijd"-(0.11xgewicht)+4) kwam ik op een HF max van 190 slagen /minuut
-mijn bovengrens (80% van HFmax) =152 en mijn ondergrens (70% van HFmax)=133
(ik weet het,dit is niet de beste methode om die dingen te bepalen, maar ik ben dan ook nog meer een beginneling hé :wink: , ik zal ooit wel eens een test doen...als ik wat beter aan het worden ben... 8)

En nu de vraagjes:
-vorige week 50km zuidschote gereden: resultaat:1,5 uur in mijn hartslagzone en een 0.5uur erboven, en een gemiddelde van 147slagen/minuut (aan een gemiddelde snelheid van 20km/uur :oops: ) mijn meter gaf een calorieverbruik op van om en bij de 1450Kcal (alhoewel ik die functie niet ingesteld had)
-gisteren jabbeke 48km: 41minuten in mijn zone en 1uur en 47minuten boven mijn zone!!! en een gemiddelde van 156slagen (aan een snelheid van 19km/uur) en een cal verbruik van 1390Kcal)

-Is dat normaal dat ik gisteren minder cal verbruikt heb terwijl ik meer inspanning geleverd heb?
-Is dat normaal dat ik gisteren amper een 40-tal minuten in mijn hartslagzone en meer dan een uur en een half erboven gereden heb?
-Heb ik gisteren dan goed gereden of hou ik me in het vervolg beter in de zone?Of liggen de boven en ondergrens niet goed?
-Ben ik een zaag of zijn mijn vragen normaal? :roll: :roll:

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties

Mario :P
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Is dat normaal dat ik gisteren minder cal verbruikt heb terwijl ik meer inspanning geleverd heb?
-Is dat normaal dat ik gisteren amper een 40-tal minuten in mijn hartslagzone en meer dan een uur en een half erboven gereden heb?
-Heb ik gisteren dan goed gereden of hou ik me in het vervolg beter in de zone?Of liggen de boven en ondergrens niet goed?
-Ben ik een zaag of zijn mijn vragen normaal?
- Die caloriemetertjes zijn totaal nutteloos speelgoed
- Je hebt op een arbitraire methode een arbitraire hartslagzone ingesteld. Welke zone trouwens, een wedstrijdzone of een basistrainingszone? In ieder geval forget it.
- Je hebt gisteren in ieder geval harder gereden dan de keer ervoren.

2 onnozele beginnerstips.

-Hou je gemiddelde van gisteren de volgende keer aan, probeer binnen een paar weken dan een iets hoger gemiddelde.
- Neem als bovengrens voor een normale training een grens die zo'n 20 slagen onder dit wedstrijdgemiddelde ligt.
Wollie
Mountainbiker
Berichten: 418
Lid geworden op: za 04 okt 2003 20:32
Rijdt met: YT Jeffsy

Bericht door Wollie »

terwijl dat we bezig zijn met beginnersvragen :

Wat is " hebt op een arbitraire methode een arbitraire hartslagzone ingesteld" ??

Ik rij al lang zonder HR-meter en zou misschien ook eens wat beter op hartslag rijden.
Kan ik zonder tabellen en sporttesten te moeten doen eenvoudig met een HR-meter rijden ?

Is bovenstaande methode (theoretische berekening) van Mario ok ? Rij ik op training het best tussen die theoretische boven -en ondergrens ?

Groeten

"domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden"
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Neen, je zal begrepen hebben dat die methode niet ok is. Toch kan je baat hebben bij training met een hartslagmeter.

Er kan enorm veel over die zones worden gezegd en getest. We doen dit echter niet.

Je kan met 3 grote inspanningzones werken, een wedstrijdzone, een basiszone en een doorgedreven trainingzone.

De wedstrijdzone kan je bij (goede) benadering vinden door het gemiddelde te nemen van een paar korte (25 km) voluit gereden tochten. Stel de wedstrijdzone in 5 slagen onder en 5 slagen boven die grens en je hebt een veilge, goed bruikbare wedstrijdzone.

De snelle trainingszone is 20 slagen breed en zit 25 tot 5 slagen onder het gevonden gemiddelde

De "trage" zone is de belangrijkste en moet 70% van je training omvatten. Ze zit 25 à 40 slagen onder je wedstrijdgemiddelde.
Wollie
Mountainbiker
Berichten: 418
Lid geworden op: za 04 okt 2003 20:32
Rijdt met: YT Jeffsy

Bericht door Wollie »

Dank je,

ik denk het eens te proberen, uiteindelijk kost een HR-meter niet zo veel en blijkbaar is het wel gezonder op deze manier te rijden.

Greetzzz
Plaats reactie