Op zoek naar een verzetje?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
PAUL
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 aug 2002 02:00

Bericht door PAUL »

Ik rij liever 1tje te klein dan 1tje te groot. Bij mountainbiken speelt nl ook het technische apsect van het terrein een grote rol. Als je te groot rijdt ben je niet alleen onefficient bezig maar je riskeert ook vast te geraken. Bij een te klein verzet riskeer je alleen onefficient bezig te zijn. Zo bezie ik het toch...
Gebruikersavatar
Pascal Geerts
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Thompson Team Carrosi; Kona Kula

Bericht door Pascal Geerts »

PAUL schreef:Ik rij liever 1tje te klein dan 1tje te groot. Bij mountainbiken speelt nl ook het technische apsect van het terrein een grote rol. Als je te groot rijdt ben je niet alleen onefficient bezig maar je riskeert ook vast te geraken. Bij een te klein verzet riskeer je alleen onefficient bezig te zijn. Zo bezie ik het toch...
Ben ik het dan weer niet helemaal mee eens...

als et echt slecht ligt (vb kasseieen, botteren op wortels enzo), kan je volgens mij beter wat te groot duwen als te klein (als ge nog wa macht in uw beentjes hebt) dit gaat veel vlotter.

In mijn geval dan toch. Zeker met koersfiets valt dit op bij mij, dan liever et bruut geweld, en lekker groot...
Gebruikersavatar
Bikeman
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: do 17 okt 2002 18:02
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M2 '97 / S-WORKS 2006
Contacteer:

Bericht door Bikeman »

Met de koersfiets zal je waarschijnlijk iets zwaarder trappen op kasseien. Ik denk dat dit te maken heeft met het comfort. Wanneer men even goe hard doortrapt gaat men sneller voorbij het stuk kasseien zijn en ge "vliegt" er een beetje over aan een hogere snelheid.
Met de mtb denk ik da da ni altijd zoveel uitmaakt omda deze bike door de dikkere banden meestal toch comfortabeler is en dieje is ook voozien van allerlei veringskes overal hé :bounce:

't is maar een gedacht hé :wink:
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Bmweke schreef:er zijn er ook die VEEL te klein rijden
dat vind ik ook vree ambetant (en eel vermoeiend als ge daar achterrijd op een singletrack klim... #-o )
meestal rijn ze veel te klein en gaan dan zo traag, terwijl ze een zwaarder verzet aan zouden kunne.
Ik snap niet dat je je ergert aan de trapfrequentie van een voorliggende biker #-o
Ik rij op een pittig klimmetje (omgeving Aarschot is ervan verzadigd :wink: ) ook altijd met een zeer klein verzet ... uit pure noodzaak!!!
Ik zou hier en daar ook best wel een tandje zwaarder kunnen steken op zo'n helling (en ewa rapper vooruit gaan) maar dan trap ik mij in de vernieling. Moet ik de laatste 5 km van de tocht weer mijn krampen verbijten.
Dan trap ik die bergskes liever met een klein verzet om dan probleemloos de tocht te kunnen eindigen.
bravho
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2003 17:41
Rijdt met: Cube ams 29
Contacteer:

Bericht door bravho »

Ik rijd ook veel met de koersfiets en hoe beter getraind hoe groter en sneller ik klim uiteraard. Op "lopende hellingen" soms buitenblad en ik kan iedereen verzekeren dat dit voorruit gaat (als ze niet al te lang zijn). Het wordt wel een probleem bij de technische stukken omdat je moet sturen en steeds terug moet optrekken in de klim.

Trouwens is de aard van het beestje hier heel belangrijk. Sommigen zijn geboren machtrijders, anderen zijn dan weer koffiemolens.

Over krachten sparen : hoe groter het verzet hoe lager het energieverbruik (hartslag). Alle studies wijzen dit uit!!!!!!!!!!!!! (zelfs groter dan hetgeen bij de meesten voor groot doorgaat) Wat plijt dan voor een kleiner verzet, comfort en het feit dat hier ook veel op getraind wordt. Ook zou de afvoer van afvalstoffen veel beter verlopen en de benenspieren verzuren zo minder snel (wat zeer belangrijk is voor de uithouding.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Het zijn idd. verschillende stijlen en types, beiden hebben voordelen. De krachtige types, hebben meestal meer kracht en kunnen groter trappen en hebben misschien ook een lagere belasting van het hart. Ze zijn wel in het nadel bij het biken waar je veel versnellingen hebt, waardoor ze in het nadeel zijn. Het zijn wel de mannen die kunnen beuken tegen de wind en baggeren als geen ander.
Het tweede lichtere type presteert meer op hartslag en compenseert een relatief gebrek aan kracht met hoge trapritmes en een uitstekende uithouding/weerstand.
Dit zijn de loperstypes, klimmers en ook de typische bikers me dunkt.
Sommigen die Armstrong noemen zijn beide.
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

Black Phantom schreef:
Bmweke schreef:er zijn er ook die VEEL te klein rijden
dat vind ik ook vree ambetant (en eel vermoeiend als ge daar achterrijd op een singletrack klim... #-o )
meestal rijn ze veel te klein en gaan dan zo traag, terwijl ze een zwaarder verzet aan zouden kunne.
Ik snap niet dat je je ergert aan de trapfrequentie van een voorliggende biker #-o
Ik rij op een pittig klimmetje (omgeving Aarschot is ervan verzadigd :wink: ) ook altijd met een zeer klein verzet ... uit pure noodzaak!!!
Ik zou hier en daar ook best wel een tandje zwaarder kunnen steken op zo'n helling (en ewa rapper vooruit gaan) maar dan trap ik mij in de vernieling. Moet ik de laatste 5 km van de tocht weer mijn krampen verbijten.Dan trap ik die bergskes liever met een klein verzet om dan probleemloos de tocht te kunnen eindigen.

waar ik bedoel is de xtreme kleine trap op een heel zachte helling
daar is de bosberg zekerst ni bij...
ik bedoel het eigenlijk waar het iets of wat bergop is dat sommige mensen (uit schrik om niet boven te geraken) direct naar een te klein verzet grijpen...
Mijn stiefvader doet dat ook, nadien heb ik dat is gezegt en hij heeft diezelfde berg terug gedaan met een groter verzet en hij zei zelf dat het makkelijker *lees beter* ging...
Wat ik bedoel zal niet voor alle mensen en zeker niet klims gelden...
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Klare uitleg BMWke :wink:

Ik denk enkel dat je uitdrukking "ergeren" een beetje verkeerd gekozen was.

Men kan altijd nuttige tips gebruiken, maar een klein verzet en bijhorende trage snelheid is soms een doordachte keuze ... niet altijd onwetendheid :wink:
Gebruikersavatar
Dingo
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Bericht door Dingo »

Black Phantom schreef:
Bmweke schreef:er zijn er ook die VEEL te klein rijden
dat vind ik ook vree ambetant (en eel vermoeiend als ge daar achterrijd op een singletrack klim... #-o )
meestal rijn ze veel te klein en gaan dan zo traag, terwijl ze een zwaarder verzet aan zouden kunne.
Ik snap niet dat je je ergert aan de trapfrequentie van een voorliggende biker #-o
Ik rij op een pittig klimmetje (omgeving Aarschot is ervan verzadigd :wink: ) ook altijd met een zeer klein verzet ... uit pure noodzaak!!!
Ik zou hier en daar ook best wel een tandje zwaarder kunnen steken op zo'n helling (en ewa rapper vooruit gaan) maar dan trap ik mij in de vernieling. Moet ik de laatste 5 km van de tocht weer mijn krampen verbijten.
Dan trap ik die bergskes liever met een klein verzet om dan probleemloos de tocht te kunnen eindigen.
Zo is dat.
Plaats reactie