Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Intervaltraining noodzakelijk?

Intervaltraining noodzakelijk?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht ma 06 maart 2017 13:01
Felix7 Mountainbiker

Berichten: 9
Mijn bike: Open O-1.0
Hallo,
Ik lees hier op het forum heel wat verschillende antwoorden en doelen die gehaald worden op verschillende wijzen van training.
Mijn vraag:
Mijn basisconditie is zeker in orde, en omdat ik ingeschreven ben voor de LCMT dit jaar vroeg ik me af of ik nu echt intervaltraining erbij moet nemen.
Ik ben ingeschreven voor de recreatieve versie dus een uitslag of een top zoveel plaats hoeft helemaal niet voor mij al dat ik natuurlijk wel graag een mooi tempo wil fietsen.
Mijn wekelijkse training laat niet zo goed toe om veel te fietsen in de week maar wel looptrainingen->

maandag duurloop 60min gem HR 140 (ongeveer 13 à 14 km)
Dinsdag rollentraining 2u gem HR 125
Woensdag Rustdag
Donderdag duurloop 60min Gem HR 140 (idem maandag)
Vrijdag zwemmen 1U

Zaterdag rust
Zondag TT

Geen idee of dit een goed schema is, ik zou graag meer willen fietsen maar dit lukt wegens omstandigheden niet gemakkelijk.
Is dit een problem om 'maar' 2x per week te kunnen fietsen of ga ik misschien beter 1 looptraining schrappen om een interval te doen op de rollen?

Het is maar om zo vlot mogelijk de komende marathon's ed. te kunnen afwerken zonder echt te pieken naar een evenement.

als er tips zijn dan zijn deze zeker welkom en alvast bedankt!! :wink:

Bericht ma 06 maart 2017 13:35
Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1597
Mijn bike: heeft grote wielen
Enkel een goede gezondheid is noodzakelijk, al de rest is optioneel :-)

Maar dat je met intervaltraining een hoger vormpeil gaat bereiken staat als een paal boven water. En ook door een looptraining te laten vallen voor fietsen word je een betere fietser.

Ik zou halfweg de week er wat meer intensiteit in steken, een rollentraining is daarvoor ideaal omdat je perfect kan werken op wattages. Met 1u of 1u30 kan je op die manier al veel bereiken.

Ik rijd tijdens de week 2x op de rollen, ik volg een schema van TrainerRoad. 1x lange blokken net boven en onder FTP (bijvoorbeeld 3x12' tussen 95 en 105% FTP) en 1x korte inspanningen (bijvoorbeeld 3 blokken van 9x50' aan 125% FTP). Tijdens het weekend is het dan tijd voor de lange duur. Om te verbeteren heeft je lichaam prikkels nodig en dat doe je door voldoende variatie.

Die 2u rollentraining aan HS 125 is eigenlijk te kort om écht te dienen als lange duur, met die training bereik je niet erg veel volgens mij.

Bericht di 07 maart 2017 09:07
De Wreter Mountainbiker

Berichten: 1197
Mijn bike: Vanalles
Laat het gewoon zoals het is, tijdens de LCMT ga je wel je intervaltraining krijgen (als je dat wil natuurlijk). En als je dat bevalt, dan zul je er wel je conclusies uit trekken. Niks forceren.


Keer terug naar Sportvoeding, drank en training