Beenspieren kweken?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
kefster
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 02 okt 2011 20:18
Rijdt met: specialized stumpjumper

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door kefster »

Idd deze oefeningen zorgen ervoor dat ik bijna niet meer kan wandelen :-D
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

30 min squats en benen staan op ontploffen. :bounce: Supergevoel.
Kan ik iedereen aanraden. Ben eens benieuwd of ik dit op de fiets kan omzetten!
jelle_be
Mountainbiker
Berichten: 204
Lid geworden op: di 17 jun 2008 22:03
Rijdt met: Cannondale Flash 29'
Contacteer:

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door jelle_be »

Wat met touwspringen ....

Verstandig of mijn tijd niet in steken? Had gedacht om eerst een tijdje op te bouwen tot dan 3x per week 30 min.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Bunga »

kefster schreef:Idd deze oefeningen zorgen ervoor dat ik bijna niet meer kan wandelen :-D
" onclick="window.open(this.href);return false;
...
pff, mijn kuiten zien er toch wel gespierder uit zenne :)
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door De Wreter »

jelle_be schreef:Wat met touwspringen ....

Verstandig of mijn tijd niet in steken? Had gedacht om eerst een tijdje op te bouwen tot dan 3x per week 30 min.
Eerste vraag : kan je dat technisch goed ?

30min is niet niks, da's al voor kampioenen

Doen in het tussenseizoen in combi met squatreeksen zonder gewicht
cureghempiet
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: vr 25 apr 2008 09:48
Rijdt met: niner emd9 met afterburner ;)

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door cureghempiet »

gouden tip: begin met kickboxen,ik ben er vorig jaar mee begonnen in de winter en ik kan u zeggen dat de beenspieren rug en buik zeker in orde gaan zijn en conditioneel gaat ge serieus progressie maken. Ik heb jaren gekoerst en dit nooit niet gedaan uit schrik v blessures maar als je de sport correct beoefend moet je dar geen scrik v hebben
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

De vraag is echter in hoeverre je door het kickboxen verkeerde spieren gaat kweken en dus onnodig gewicht mee moet slepen. Het zal zeker goed zijn omdat het ook een vorm van cardio is maar naar mijn mening net iets te veel gericht op de armen en het bovenlichaam en iets te weinig op de benen. Naar mijn mening kan je het beste alles een beetje combineren. Ik ga in de winter periode 3 keer in de week naar de fitness voor een algehele workout (bovenlichaam, benen en core stability) gecombineerd met enkele uren cardio zowel binnen in de vorm van spinnen of op de tacx als buiten in de vorm van een LSD. Met name door de squats, lunges en legpresses (zowel bovenbenen als kuiten) met gewichten merk ik toch wel een flinke vooruitgang.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door De Wreter »

Reflex schreef:De vraag is echter in hoeverre je door het kickboxen verkeerde spieren gaat kweken en dus onnodig gewicht mee moet slepen. Het zal zeker goed zijn omdat het ook een vorm van cardio is maar naar mijn mening net iets te veel gericht op de armen en het bovenlichaam en iets te weinig op de benen. Naar mijn mening kan je het beste alles een beetje combineren. Ik ga in de winter periode 3 keer in de week naar de fitness voor een algehele workout (bovenlichaam, benen en core stability) gecombineerd met enkele uren cardio zowel binnen in de vorm van spinnen of op de tacx als buiten in de vorm van een LSD. Met name door de squats, lunges en legpresses (zowel bovenbenen als kuiten) met gewichten merk ik toch wel een flinke vooruitgang.
Nog nooit zo'n goede zomer gereden na een winter- en lentetraining Engelse Boks. Met fitnessen ben je niks, je gaat nooit over de grens.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door kazzz »

Waar halen jullie allemaal die tijd vandaan??

3x per week 4u op de fiets.. Fitness.. Ik ben blij als ik zondag mijn TT kan rijden. Door de week quasi onmogelijk, hetzij door de vrouw, hetzij door het werk, hetzij door mijn dochter.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door vani »

Als je niet rijd voor competitie en gewoon voor de fun zou ik vooral de fun behouden en als het bijna een obsessie wordt om te beteren en te beteren dan breekt het plots en is alle fun weg en eindigt het met de fiets aan de haak voor paar maand/jaar.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Sunn Xtreme »

@Reflex :
kickboxen val je van af (vet tussen het spierweefsel naast de gebruikelijke plaatsen). de lenigheid die je ermee kweekt door de opgelegde stretchoefeningen in de opwarming (zoals nogmaal in elke oosterse gevechtsport) is ook een pluspunt. Je blijft makkelijker blessurevrij ALS ze toelaten op uw tempo de trainingen te volgen en je tijd te geven.
begin niet zomaar aan Thai (zeker de Oosterse varianten niet) vanwege vaak verplichte contacttrainingen, vaak met wat blessures (en een blauw ook :P ) ... deze zijn een stuk harder.


ivm fitness :
ik lees van iemand zijn reactie dat je er niets mee bent. nu ja... je kan daar zo intensief in gaan als je wil.
echter zijn er weiningen die dat doen. je hoeft niet op pure kracht te gaan trainen en dan daar na een koste sessie 1 a 2 minuten sitten rusten... dat haalt voor dit soort doelstelling weinig uit.
lichtere gewichten met MEER uitvoeringen en reeksen, in een bepaald systeem afgewisseld -bv armen-benen-schouders-kuiten-buikspieren-rug- ipv 3 oefeningen na elkaar de bovenbenen en kuiten doen, dan 3 a 4 oefeningen het bovenlichaam met telkens een pauze tussen de reeksen....
het beste effect haal je uit een vrijwel continue systeem, waardoor je door de sterke variatie TIJDENS de uitvoering toch wat herstelt van de vorige oefening en dan weer heleid. En je kan het tempo zo opvoeren dat het wel echt je limieten doet opzoeken.

bv :
oefening borstspieren 1 reeks, direct gevolgd door oefening kuitspieren 1 reeks, dan weer naar borstspieren-kuit, laatste reeks borstspieren en dan kuit, dan pak je 2 andere oefeningen die je ook zo afwisselt.... enz...
op vrij korte tijd heb je veel gedaan, zonder je te forceren omdat je ineens 3 oefeningen na elkaar bosrtspieren en armen zou doen om dan de benen te vervolgen.

in het begin doe je rustig aan, de oefeningen zoals opgedragen. je moet EERST LEREN ze CORRECT uit te voeren en je tijd geve naan te passen. na 4 a 6 weken kan je zo'n continuesysteem ook af en je voert de oefeningen correct ui - als je hebt opgelet toch.
resultaat is er snel. en zo kan je zelf het tempo bepalen. ook kan je dit bijna elke dag doen.
als je gaat trainen richt bodybuilder of echt zwaar trainen, heb je best een dagje recup tussen. maar train je vooral op figuurcorrectie, spierkracht flexibiliteit en dynamiek, dan kan je dat probleemloos bijna dagelijks doen.
als je een systeem ontwikkelt waaarbij je afwisselt.
aan spiermassa win je niet zo erg veel en dat is niet de bedoeling, welvetverbranding en spierkracht die sterk toeneemt met veel dynamiek, met het voordeel dat je ook nog langer kan aanhouden.
dus je kan daar op deze manier zo intensief in gaan wat je wil..... resultaat is er absoluut.

maar je kan het absoluut niet vergelijken met gevechtsport trainingen zoals boxen, muy thai, tha boxen, kickboxen, karate, ching lun : allen gericht op lenigheid, snelheid, fysieke explosiviteit, techniek en een enkele ook op veel kracht (boxen), vooral zeer fysiek gericht en vaak vrij tot erg intensief. (niet iedereen kan dit aan)
allen op hun manier wel goed voor elke sporter die in een andere sporttak actief is.
Plaats reactie