wanneer hematocriet te laag

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door Sunn Xtreme »

hoe je aan tekorten komt is erg simpel :
-ziekte en herstel
-sportinspanningen en herstel
-arbeid en herstel
-transpiratie doet ook mineralen enz verliezen
-omgeving waar je leeft ivm blootstelling toxische stoffen (bv stad = veel roetdeeltjes)
-leefpatroon-voedingspatroon
-slaaptoestand : goede tot slechte kwaliteit zijn mee bepalend voor de snelheid waarmee het zakt en herstelbeinvloedend.
-auto-imuunziekten (bepaalde ziekten verbruiken veel specifieke mineralen of verminderen de opname)
-stress : sterke verbruiker van mineralen - NIET TE ONDERSCHATTEN FACTOR !!

vermijden van een tekort kan je niet met gezonde voeding en leven alleen.
we zijn aan teveel blootgesteld die ons imuunsysteem bezighoud met herstel en bestrijding. daarnaast zijn vele dagdagelijkse dingen op het werk vaak stressgevend, en vele mensen werken niet bepaald in een sector waar ze plezier aan beleven (je kan niet altijd kiezen wat je wil).

een vitaminekuur 1 a 2x per jaar met een mutlivitaminecomplex kan daar vaak een verbetering geven. beste perioden zijn voor de winter en voor het voorjaar, wanneer de slechtste weerperioden nog niet begonnen zijn en je zo toch beter gewapend de winter en voorjaar ingaat. (imuunversterkend = betere weerstand tegen ziekten en ook minder kans op ziek worden wat je lichaam mineraalverbruik uitspaart)
Het word nog belangrijker naarmate je ouder word, omdat het metabolisme geleidelijk ook vertraagt (+40)


wat de voeding betreft is het verder allemaal wel uitgelegd.
de basis is zowieso gezonde voeding (veel fruit, vis, groenten en variabel patroon)
wat daar niet ondervalt : energiedrankjes, suikerhoudende frisdranken, alle types fastfood zoals kant en klare maaltijden, pizza, hamburgers a mcdonald etc, veel vet (dierlijk), snoep, ...
Laatst gewijzigd door Sunn Xtreme op vr 01 aug 2014 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door doctor »

Sunn, is een duidelijke uitleg, alleen zou ik zeker het volgende er nog aan toevoegen. En dat is gebruik maken van slaaptabletten en pijnstillers. Vele sporters die aan competitie sport doen zijn vaak onverantwoordelijk bezig met slaaptabletten en op trainingen met pijnstillers. Een grote fout, want zo zijn de inslapers niet alleen verslavend, maar breken ze de opbouw van rode bloedcellen en bijhorende hamatocriet waarden sterk af. Maar ook het lichaamseigen testosteron word er nog bij gehinderd. Dus wanneer je iemand bent die één of beiden regelmatig en niet medisch verantwoordelijk gebruikt, ga je zeker met deze problemen kampen. Toch ook iets om over na te denken. De voordelen zijn te klein tegenover de grote nadelen, want ook nog op lange termijn krijgt men er nog extra spierafbraak door.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door Sunn Xtreme »

de meeste slaapmedicijnen zijn in feite gewoonweg waardeloos. je neemt ze om te kunnen slapen, en je staat doodmoe en suf op en je sleurt je de dag door.... moe en suf. omdat ze bepaalde receptoren blokkeren in de hersenen die ook nodig zijn voor een goed herstel te stimuleren, ga je op termijn hematocriet en testosteronwaarden zien dalen, naast nog enkele andere elementen.
combineer je dat met bepaalde pijnstillers, dan ben je ook nog is bezeg je maag om zeep te helpen. sommigen van het reageren zelfs veel sterker met bepaalde stoffen in slaaptabletten, wat je een brandende maag en slokdarm oplevert. (overproductie maagzuur bij het slapen en overdag)

voor slechte slapers liggen de hulpmiddeltjes zo voor de hand zonder je aan de slaappillen gaat : s'avonds (vrij veel) salade eten, kamillethee, valeriaan, keppel, en enkele andere. en / of geconcentreerde capsulles vanuit de natuurwinkel.. en het helpt daadwerkelijk !
(ook een goede hulp na een stressvolle dag)

(of je weigert mee de afwas te doen, dan doet moeder de vrouw zo wel het licht bij u uit :lol: )
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door Jemp »

Als je over een vitamine kuur spreekt, veronderstel ik dat dit meer is dan alleen vitamines, maar ook mineralen en dergelijke. Zonder nu de commerciële toer op te willen gaan, welke kuur kan je aanbevelen? Ik ben geen competitie beest en heb ook niet de tijd om erg veel te trainen tijdens de week. Ik heb ook nog geen bloed analyse laten doen. Maar Als zo'n me helpt beter te herstellen, wil ik dit wel eens proberen.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door tek-zotic »

Jemp schreef:Als je over een vitamine kuur spreekt, veronderstel ik dat dit meer is dan alleen vitamines, maar ook mineralen en dergelijke. Zonder nu de commerciële toer op te willen gaan, welke kuur kan je aanbevelen?
ik ben persoonlijk prijs kwaliteit vaak geneigd om forticine extra aan te bevelen. die is heel compleet van formule (vitamines + mineralen + plantenextracten) en zit daarnaast nog erg scherp van prijs. Tot nu toe heb ik van de mensen die ik het aanbevolen heb ook enkel positieve reacties gekregen en ze komen het terug opnieuw halen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door De Wreter »

Vitaminekuur uit de losse pols......

Goed als je in wateroplosbare vitaminen gebruikt.

Als ze in vet oplosbaar zijn, zou 'k er niet aan beginnen zonder eerst een bloedanalyse.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: wanneer hematocriet te laag

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Sunn Xtreme"]
een vitaminekuur 1 a 2x per jaar met een [b][size=200]mutlivitaminecomplex [/size][/b]kan daar vaak een verbetering geven. beste perioden zijn voor de winter en voor het voorjaar, wanneer de slechtste weerperioden nog niet begonnen zijn en je zo toch beter gewapend de winter en voorjaar ingaat. (imuunversterkend = betere weerstand tegen ziekten en ook minder kans op ziek worden wat je lichaam mineraalverbruik uitspaart)
Het word nog belangrijker naarmate je ouder word, omdat het metabolisme geleidelijk ook vertraagt (+40)


[/quote]
Plaats reactie