Welk pedaal bij knieklachten

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
pipo-nl
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 apr 2009 16:49
Rijdt met: Scalpel

Welk pedaal bij knieklachten

Bericht door pipo-nl »

Hallo allemaal,

rijd momenteel met spd pedalen op de bike maar krijg knieklachten terwijl ik dit niet heb op de racefiets (speedplay).

daarom de vraag welk pedaal jullie adviseren als het gaat om ergonomie die knievriendelijk is.

Time? Crank-Brothers?


alvast heel erg bedankt voor eventuele tips en onderbouwingen =D>
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

Bebop, veel float, veel bewegingsvrijheid en een groot steunoppervlak.
Alleen niet heel makkelijk te vinden
pipo-nl
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 apr 2009 16:49
Rijdt met: Scalpel

Bericht door pipo-nl »

Bebop, nooit van gehoord zal er eens naar kijken, en kun je wellicht aangeven hoe dit pedaal zich in de modder/klei gedraagt in vergelijking met Crank Brothers eggbeater en Time ?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

de standaard geleverde plaatjes en pedalen van shimano hebben veel beweginsvrijheid.
als je met speedplay goed af bent, gebruik dan ook op de mtb speedplay.

btw : sommigen krijgen knieklachten, enkel en archillespees klachten juist door een te hoge bewegingsvrijheid.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

ik heb van alles geprobeerd met mijn SPD XTR pedalen, bleef probs hebben met de linker knie...

nu rijd ik al bijna 1000km met egg beaters en niks kniepijn meer gehad... ik heb dus zeker wel baat bij meer bewegingsvrijheid, geraak echter nog steeds moeilijker in de egg beaters in dan in spd's.... maar dat neem ik erbij.
missie
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: za 31 okt 2009 00:14
Rijdt met: Lapierre Ultralight Cross
Contacteer:

Bericht door missie »

Sunn Xtreme schreef:als je met speedplay goed af bent, gebruik dan ook op de mtb speedplay.
Die lopen binnen de kortste keren toch vol modder ? Ik gebruik ze ook op de wegfiets, zou nooit meer iets anders moeten hebben. Maar op de crosser gebruik ik gewone SPD pedaaltjes.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

pipo-nl schreef:Bebop, nooit van gehoord zal er eens naar kijken, en kun je wellicht aangeven hoe dit pedaal zich in de modder/klei gedraagt in vergelijking met Crank Brothers eggbeater en Time ?
zelf jammer genoeg nog geen ervaring mee maar staan hoog op de verlanglijst.
naar ervaringen van andere gebruikers zijn dit zeer soepele pedalen met een groot steunvlak en goede bewegingsvrijheid.
inklikken gaat beter als eggbeters zeker in de modder. uitklikken vraagt even wat gewenning door de grote bewegingsvrijheid maar is geen groot probleem
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

Deze staan te koop,sterk aanbevolen bij knieklachten.

Afbeelding
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

Ik dacht dat Time Atac ook altijd goede pedalen waren voor mensen met knieklachten.
Je kan het gamma hier terug vinden http://www.time-sport.com/catalog-2009- ... dc.10.html

Afbeelding
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

Bert009 schreef:Ik dacht dat Time Atac ook altijd goede pedalen waren voor mensen met knieklachten.
Je kan het gamma hier terug vinden http://www.time-sport.com/catalog-2009- ... dc.10.html

Afbeelding
Inderdaad zeer goeie pedalen maar je zit toch altijd met die veer die je voet in een bepaalde positie zet.Ik zit precies altijd tegen die veer te drukken,dan geef ik nog meer de voorkeur aan SPD die na een zekere tijd toch wel 8°speling hebben.

Bij Frogs heb je geen veerspanning en voel je niets van spanning in je voeten.1 nadeel bij de frogs is dat er een stop staat voor binnenwaartse speling maar die heb ik verwijdert.In modder misschien ook een beetje minder maar toch geen echte problemen.
Plaats reactie