Na krassen?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Na krassen?

Bericht door KennethS »

Ik ben nog nieuw in het MTB gebeuren maar ik merk dat je krassen gaat krijgen op je fiets. Onvermijdelijk lijkt me bij zo'n sport.

Maar ik zou graag weten of er iets op de markt is dat je dan nadien over de krassen kan doen om verdere slijtage te verkomen?

Bedankt.
Mvg
Kenneth
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Na krassen?

Bericht door KrisMaes76 »

Je kan een zonnebril opzetten om ze minder te zien :)

Of kijken voor een fiets met anodisatielaag (bij een alu frame) ipv lak, veel minder krasgevoelig.

Ik heb ook al berichten gelezen van mensen die een soort van coating op de lak doen (liefst voordat ie gekrast is), plastic dipping of een soort van folie.

Of gewoon accepteren dat er krassen zullen opkomen
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Na krassen?

Bericht door KennethS »

KrisMaes76 schreef:Je kan een zonnebril opzetten om ze minder te zien :)

Of kijken voor een fiets met anodisatielaag (bij een alu frame) ipv lak, veel minder krasgevoelig.

Ik heb ook al berichten gelezen van mensen die een soort van coating op de lak doen (liefst voordat ie gekrast is), plastic dipping of een soort van folie.

Of gewoon accepteren dat er krassen zullen opkomen
Het gaat mij niet om de krassen maar de schade achteraf. Roest, e.d.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Na krassen?

Bericht door KrisMaes76 »

Tenzij je een exotische fiets hebt met een stalen frame, is je fiets gemaakt van alu of carbon en dan gaan krassen enkel een visueel probleem zijn
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Na krassen?

Bericht door KennethS »

KrisMaes76 schreef:Tenzij je een exotische fiets hebt met een stalen frame, is je fiets gemaakt van alu of carbon en dan gaan krassen enkel een visueel probleem zijn
Oh een maat van mij zei dat je zelfs zo stickertjes aan het stuur moet plakken tegen krassen van de kabels (uiteindelijk). Niet nodig dus ?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Na krassen?

Bericht door KrisMaes76 »

Dat is iets anders, die kabels blijven op het zelfde plekje schuren en vreten zich zo door de buizen heen op termijn (cable rub). Daar moet je wel degelijk je frame tegen beschermen.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Na krassen?

Bericht door geertg »

Uwe maat heeft net als Kris Maes gelijk, je kan ook van die rubbertjes kopen die je aan de kabels aanbrengt zodat zij niet meer schuren. Of beide zoals ik wel eens durf te doen (rubber aan kabels en stickers op frame) want die kabels kunnen serieus in uw frame schuren.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Na krassen?

Bericht door KennethS »

geertg schreef:Uwe maat heeft net als Kris Maes gelijk, je kan ook van die rubbertjes kopen die je aan de kabels aanbrengt zodat zij niet meer schuren. Of beide zoals ik wel eens durf te doen (rubber aan kabels en stickers op frame) want die kabels kunnen serieus in uw frame schuren.
Heb er al een paar aangekocht, in afwachting. :) Dus voor krassen moet je niks speciaals doen. :)
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Na krassen?

Bericht door Frakke »

KennethS schreef:
geertg schreef:Uwe maat heeft net als Kris Maes gelijk, je kan ook van die rubbertjes kopen die je aan de kabels aanbrengt zodat zij niet meer schuren. Of beide zoals ik wel eens durf te doen (rubber aan kabels en stickers op frame) want die kabels kunnen serieus in uw frame schuren.
Heb er al een paar aangekocht, in afwachting. :) Dus voor krassen moet je niks speciaals doen. :)
Welke en waar? zoek er ook nog.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Na krassen?

Bericht door KennethS »

Frakke schreef:
KennethS schreef:
geertg schreef:Uwe maat heeft net als Kris Maes gelijk, je kan ook van die rubbertjes kopen die je aan de kabels aanbrengt zodat zij niet meer schuren. Of beide zoals ik wel eens durf te doen (rubber aan kabels en stickers op frame) want die kabels kunnen serieus in uw frame schuren.
Heb er al een paar aangekocht, in afwachting. :) Dus voor krassen moet je niks speciaals doen. :)
Welke en waar? zoek er ook nog.
Kun je gewoon bij een fietshandel krijgen :)

Heb er transparante gekocht :)
Plaats reactie