MTB voorlicht

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
biker25
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 dec 2016 18:26

MTB voorlicht

Bericht door biker25 »

Ik ben op zoek naar een goed voorlicht voor op mijn MTB. Bedoeling is om het zowel te gebruiken op de weg als in het bos (ook singletracks). Online al veel aan het rondkijken geweest maar ik weet niet hoeveel lumen (of lux) genoeg is om goed zicht te hebben in het bos?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: MTB voorlicht

Bericht door KrisMaes76 »

1000 lumen op het stuur (verspreid) en een goei 500 op de helm (geconcentreerd). Zo rij ik rond met voldoende zicht

Hoe meer lumen, hoe beter zicht, maar ook hoe minder aangenaam voor tegenliggers en tegen je bikebuddies klappen doe je best met een hand voor je koplampje :)
biker25
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 dec 2016 18:26

Re: MTB voorlicht

Bericht door biker25 »

Bedankt voor de reactie Kris. Van welk merk heb jij jou lichten?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: MTB voorlicht

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb een Bontrager Ion 700, deze winter heb ik dat gecombineerd met een mindere lamp op mijn stuur maar ik vond het eigenlijk goed te doen met enkel de helmlamp.

Over licht kan je 101 topics vinden, lampjes van 20 dollar uit China tot ettelijke honderden euro's. Chinese lumens moet je altijd met een kruiwagentje zout nemen, een licht dat je hier in de winkel koopt van 500lm gaat in 99% vd gevallen een straffere en mooiere bundel geven als een 1000lm China lamp.
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: MTB voorlicht

Bericht door luc gs »

Kijk eens op de site "www.mtb-led.com".
Daar heb ik mij de Xeccon S14 aangeschaft (1200 lumen) : zeer straf licht met externe batterij,3lichtstanden en super goedkoop in vergelijking met vele andere.Een 2de licht voor op de helm is totaal overbodig,maar je kan het licht ook plaatsen op de helm in plaats van op de fiets,want alle toebehoren zitten erbij.Bovendien heb je keuze uit een 3-tal batterijen kiezen voor langere brandduur.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: MTB voorlicht

Bericht door Wacky-S »

luc gs schreef:Een 2de licht voor op de helm is totaal overbodig
Daar moet ik je toch in tegenspreken. Ik heb ook 2 Xeccon S14 lampjes, eentje op het stuur en eentje op de helm.
Op de weg staat enkel die op het stuur aan op low, in de bos staan beide aan op low. Maar vanaf het moment dat je de iets technischere singletracks aan het rijden bent, staan beide op full. Met 2 lampen (stuur en hoofd) krijg je een veel groter dieptezicht waardoor je putten en dergelijke veel beter ziet. De hotspots van de lampen heb ik ook zo gezet dat die van de helm net boven die van het stuur komt, zo heb je een groter gebied dat sterk verlicht wordt en is de directe omgeving voor je steeds verlicht.
Lamp op de helm is veel makkelijker om te rijden, je verlicht waar jij naar kijkt en niet waar je stuur naartoe staat.
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: MTB voorlicht

Bericht door luc gs »

Natuurlijk heb je met lamp op het stuur en lamp op de helm nog veel meer licht.Ik wilde maar uitleggen dat 1 Xeccon-lamp meer dan voldoende licht heeft,tenminste als ze op fully-stand brandt.En inderdaad op de weg is de spaarstand meer dan voldoende,anders worden de tegenliggers verblind.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: MTB voorlicht

Bericht door KrisMaes76 »

Mn stuurlamp komt van http://www.mtb-led.com" onclick="window.open(this.href);return false;, koplamp is compacter: lamp + batterij in 1 behuizing, geen geprul met draadjes, maar wel zwaarder gewicht op je helm, zie dan wel dat je helm goed vast op je kop zit (moet je eigenlijk altijd voor zorgen, zie nog altijd veel mensen die evengoed geen helm kunnen dragen)

Ik heb ook een tijdje met maar 1 lamp gereden, zowel op stuur als op helm, maar 2 lampen is echt wel een groot verschil met maar 1
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: MTB voorlicht

Bericht door Wacky-S »

En dat spreek ik dus juist tegen Luc, dat 1 lamp meer dan voldoende is. Alles hangt af van waar en hoe je rijdt. Ik heb mijn eerste tochten met 1 S14 op de helm gereden. Zolang het niet te technisch was geen probleem, maar als ik bochtige singletracks met putten, stronken enz. tegenkwam had ik tekort aan verlichte oppervlakte en zeker aan dieptezicht. Met 2 lampen geen problemen meer.
Naast de lichtsterkte van een lamp is de spreiding (hotspot/strooilicht/...) ervan zeker zo belangrijk.

En hou ook rekening dat de opgegeven lichtsterkte in de meeste gevallen helemaal niet overeenstemt met de werkelijke lichtopbrengst...
Ik geloof dat die van de S14 ergens rond de 900-1000 zat terwijl men in de specificaties spreekt over 1200.
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: MTB voorlicht

Bericht door luc gs »

Ik heb nu wel het geluk dat mijn zoon zich 2 jaar geleden een lamp Xeccon S14 heeft aangeschaft. Zal ze binnenkort eens lenen en gebruiken als 2de lamp en plaatsing op de helm.Zoveel avondritten rij ik nu ook weer niet om een 2de aan te schaffen.
Plaats reactie