wie van jullie heeft een hond?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door eL Tee »

http://www.dierenartsdewandeler.be schreef: Wanneer laat je een huisdier inslapen?
In de eerste plaats moet een dier geen blijvende pijn lijden, dus pijn die met medicijnen niet op een dier- en menswaardige wijze te verhelpen is.
Wij hebben daarbij 5 vaste criteria waaraan je voldoende houvast zult hebben om de beslissing minder moeilijk te laten zijn.
Deze 5 punten moeten allen, zonder uitzondering, positief beantwoord kunnen worden. Is dit niet het geval , én er is diergeneeskundig niets aan te verhelpen, dan moet er over een euthanasie nagedacht worden.

1. Kan je dier nog uit zichzelf eten?
2. Kan je dier nog normale hoeveelheden water drinken?
3. Kan je dier de ontlasting ophouden?
4. Kan je dier de urine ophouden?
5. Heeft het dier pijn die niet te verhelpen is?
Ik heb vorige week de verschrikkelijk moeilijke beslissing moeten nemen om onze 15 jaar 'oude' bull terrier te laten inslapen... Ze was 11 jaar bij ons, na een 4-tal jaar te zijn mishandeld en verwaarloosd. De fokker was dit te weten gekomen en was haar terug gaan halen en zocht een 'gouden mandje' voor haar, wat 'm gevonden heeft bij ons...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door eL Tee op wo 20 aug 2014 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door JB »

Mister No Chaïn schreef:Ik zit met een dilemma ... mijn hond is 13 jaar oud en zit met 2 gezwellen aan de melkklieren. Ze moet ook immens vaak plassen en loopt er soms wat troosteloos bij. Mijn zus en moeder zeggen dat het het best is om ze stilaan een spuitje te geven. Ik weet het niet zo.

Aan de andere kant eet en drinkt ze nog normaal, als ik ze laat lopen in de tuin zit ze nog vol energie (ze loopt niet meer zo lang en veel als vroeger maar dat is gezien de leeftijd ook maar logisch) en op zich denk ik niet dat ze momenteel al teveel last heeft van die gezwellen. Het is niet dat ze jankt ofzo.
Dat overmatig plassen zou van die gezwellen kunnen komen of heeft misschien ook met de leeftijd te maken.

Wat denken jullie?
Hoi,
Vorig jaar ongeveer het zelfde meegemaakt met mijne Bulldog "Gusta"
Ze was toen 9 jaar ( bullen hebben een levensverwachting van 7 jaar) en had een snelgroeiende tumor aan de melkklieren. Daar een narcose op deze leeftijd aanzienlijke gevaren mee bracht beslist om niet te opereren. Maar na een 3tal maand was de tumor, waar ze volgens mij geen echte last van ondervond open gegaan. De wonde zou niet meer kunnen toe gaan. Daar ze nog altijd redelijk goed was toch beslist om ze te laten opereren en ook steriliseren(anders waren de tumoren binnen de korstte tijd terug). Ze heeft nog bijna 1 jaar kwalitatief geleefd, voor we ze in Mei dit jaar hebben moeten afgeven.
Zolang dat je hond nog kwaliteit van haar leven heeft en niet afziet moet je van haar genieten.
Dit was ons Gusta:
http://www.pinkbike.com/video/361899/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door Mister No Chaïn »

Bedankt voor het advies.
Vanochtend ben ik om kwart voor 6 opgestaan, de hond zat lawaai te maken, een geluid tussen blaffen en janken in zeg maar. Als ik ze in de tuin laat lopen is ze meestal wel stil maar als ik ze dan in de voormiddag in haar kot zette begon ze weer te blaffen, en heel soms hoorde ik ze piepen. En ze staat niet te blaffen aan het poortje maar echt als ze in haar kot staat waar ze slaapt.

Ze blaft al is naar een kat of als er iemand bij de buren rondloopt maar dit is echt abnormaal voor haar. De enige logische verklaring is dat ze teveel last heeft. Ik denk dat ik maandag maar de dierenarts bel :cry:
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door kawa »

Mister No Chaïn schreef:Bedankt voor het advies.

De enige logische verklaring is dat ze teveel last heeft. Ik denk dat ik maandag maar de dierenarts bel :cry:
Sterkte... ik heb het pas zelf moeten meemaken...


Vorige zomer is onze Labrador al "opgegeven" door de dierenarts.
Kanker/gewrichten versleten/spierafname....

Omdat ze nog gelukkig bleek te zijn bij ons, en nog graag mee ging wandelen, nog at en dronk, en actief genoeg was....hebben we nog met medicatie onze hond een jaar langer bij ons kunnen houden zonder pijn, al waren de wandelingen beperkt tot een blokje om om de behoeften te kunnen doen...

Tot een dikke maand geleden ging alles nog vrij goed, maar ineens gaf ze zelf aan dat het goed geweest was.
Ze at niet meer, kon moeilijk op als ze op haar kussen lag en ze zonderde zich ineens af...

Het is hier op een namiddag tijd gegaan allemaal...


Doet verschikkelijk veel pijn om uwe beste vriend na 13 jaar te laten gaan, maar we weten allemaal dat het het beste is op dat moment. (ging het voor ons ook maar zo gemakkelijk... )
Gebruikersavatar
Jakke1
Mountainbiker
Berichten: 406
Lid geworden op: za 29 mar 2008 10:22
Rijdt met: Nen Amerinees !!!

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door Jakke1 »

Afbeelding

Een hondenleven zeggen ze dan !!!
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door vani »

2 duitse herders hier :-)

Afbeelding


Afbeelding
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door vani »

Mister No Chaïn schreef:Ik zit met een dilemma ... mijn hond is 13 jaar oud en zit met 2 gezwellen aan de melkklieren. Ze moet ook immens vaak plassen en loopt er soms wat troosteloos bij. Mijn zus en moeder zeggen dat het het best is om ze stilaan een spuitje te geven. Ik weet het niet zo.

Aan de andere kant eet en drinkt ze nog normaal, als ik ze laat lopen in de tuin zit ze nog vol energie (ze loopt niet meer zo lang en veel als vroeger maar dat is gezien de leeftijd ook maar logisch) en op zich denk ik niet dat ze momenteel al teveel last heeft van die gezwellen. Het is niet dat ze jankt ofzo.
Dat overmatig plassen zou van die gezwellen kunnen komen of heeft misschien ook met de leeftijd te maken.

Wat denken jullie?

Het plassen zal ook wel de leeftijd zijn 1 van mijn vroegere honden had dit ook op latere leeftijd. Ze kunnen nog die gewellen opereren persoonlijk zou ik het ws niet meer doen door de leeftijd want dan herstellen ze al trager en nog het gevaar met de verdoving. Altijd zware keuzes :( sterkte
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1925
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door scelter »

In Maart krijgen we een Vizsla. En dit hoop ik op termijn te kunnen doen: Night Time Shred - Tom & Ruby: " onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door JB »

scelter schreef:In Maart krijgen we een Vizsla. En dit hoop ik op termijn te kunnen doen: Night Time Shred - Tom & Ruby: " onclick="window.open(this.href);return false;
=D>
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: wie van jullie heeft een hond?

Bericht door JB »

Hoi,
Na het heengaan van ons Gusta, Is de Casper ons gezin komen vervoegen.
Een Stoere Old English Bulldog.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie