Stadsfiets ombouwen naar elektrische fiets

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Stadsfiets ombouwen naar elektrische fiets

Bericht door BramDR »

Iemand al ervaring met dit zelf te doen?
Ik zou de stadsfiets van mijn moeder willen ombouwen met een middenmotor.
Na wat opzoekingswerk op het internet lijkt deze set mij het interessantst: https://www.fietsunie.nl/webshop/ombouw ... -accu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand toevallig deze set als eens gebruikt?
Of heeft er iemand ervaring met een andere set?
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Stadsfiets ombouwen naar elektrische fiets

Bericht door funkstar »

Bafang zijn net als zovelen 8fun setjes.
Geen Bosch natuurlijk en vind je vrijveel terug op goedkopere elektrische fietsen (zonder aangepast frame).
Zoek deze eens op bij ali expres en dergelijke. Ik denk dat je dan wat minder kwijt bent(met de nadruk op denk, ik ben er niet echt zeker van).
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Stadsfiets ombouwen naar elektrische fiets

Bericht door Dickie »

Ik heb er een MTB (Orbea Alma frame) mee 'geëlectrocuteerd' met de 350W BBS-01 versie voor mijn eega.
Ik heb wel gekozen voor de batterij op de onderbuis. Wou het gewicht zo centraal en laag mogelijk en vooral plaats achteraan voor reistassen.
Zeker de remhendels met onderbrekers erbij bestellen en voor wat onervaren fietsers zou ik ook de shift-onderbreker erbij bestellen. Dat spaart de drive train bij slecht schakelen.

Ik had trouwens in dat verband ook een verkeerde kabel besteld. Ik had eigenlijk de Y-kabel nodig die de shifteronderbreker mee in een remonderbreker plugt. Heb ik opgelost door 1 kabel door te knippen en zelf een Y aan elkaar te solderen en af te werken met krimpkous.

Besteld bij PSW-power.com.

Wat zijn imo de voordelen:
-Montage is eenvoudig, je kan geen stekker verkeerd steken. Gewoon zien dat uw frame 68mm BSA huis heeft. Meeste werk zat in het esthetisch wegwerken van de kabels.
Verkrijgbaar in 250W, 350W, 750W tot 1000W...
-Standen van de Pedal assist kan je zelf bepalen, tot 9 standen zijn mogelijk. Ik heb een indeling van 5 gekozen.
-Limietsnelheid kan je zelf kiezen.
-Je voelt enkel dat de fiets zwaarder weegt, maar in de pedalen quasi geen weerstand zonder ondersteuning.
-Actieradius is met onze 14,5Ah 36V batterij meer dan voldoende.
-Walk-assist aan 6k/u

Ook wel wat nadelen (imho):
-Een trapkrachtsensor die een natuurlijk trapgevoel geeft is er niet, je kan dus doen alsof :wink: , enkel de pedalen doen draaien is voldoende. In de hoogste stand kan dat de fiets soms voorruit doen schieten en bvb in een bocht op keitjes is het handig om een vinger aan de remhendels te houden om de motorondersteuning direct te onderbreken in geval van een 'wash-out'.
-De bedieningsknop kan niet goed tegen plensende regen (heb ik van een forum, zelf nog niet ondervonden), maar vond de slede voor de batterij toch ook niet goed gezekerd tegen nattigheid.
-Batterij-indcator in het display vind ik wat onnauwkeurig: batterijlogootje is in 4 blokjes verdeeld. Je kan vermogen dat beschikbaar is maar tot op 10% foutmarge inschatten. Bvb bij onze Batavus staat er een percentage aangegeven.
-Geen mogelijkheid om een exacte wieldiameter in te geven, enkel de gangbare maten 26, 28, 29 700C (die heb ik gekozen omdat er 27.5wielen onderstaan met mtb bandjes in 1.95").
Plaats reactie