Red het Essersbos

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Red het Essersbos

Bericht door Wacky-S »

Niet enkel omdat er een mooie lange singletrack doorloopt, maar ook omdat dit mooi stukje natuur niet mag verdwijnen....

Daarom een oproep om Natuurpunt te steunen in hun strijd tegen Essers...

Ik doe een gift

Chris Steenwegen Algemeen directeur Natuurpunt schreef: Vandaag heeft Essers de vergunning verkregen om het bos in Genk en Zonhoven te kappen. Binnen 36 dagen kan de transportreus de bomen omleggen. Dat mag niet gebeuren.
Samen kunnen we deze natuurvernietiging tegenhouden.

Red het Essersbos
Daarom stappen we naar de rechtbank. We vragen dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen de kap- en bouwvergunning vernietigt. Dit is de enige manier om het natuurgebied te redden. Die procedure kost 10.000 euro.
Voor Essers is het een peulschil om een advocaat te betalen. Voor ons niet. Alleen met jouw hulp strijden we met gelijke wapens.

Ik doe een gift

Nu al de tweede procedure
Een half jaar geleden hebben we al een procedure gestart bij de Raad van State. Die zal zich uitspreken over de grond van de zaak: het omzetten van dit Europees beschermd bos naar industrieterrein.
Maar Essers wil hier niet op wachten.
Het bedrijf wil snel vooruit met de ontbossing. Met de procedure die we vandaag starten, willen we de Raad van State de kans geven om te oordelen.
Daarom vraag ik u: steun ons om de bulldozers tegen te houden.

Bedankt voor uw steun

Chris Steenwegen
Algemeen directeur Natuurpunt

Dit is een actie van Natuurpunt, BBL en BOS+.
Meer informatie over de acties voor het behoud van het Essersbos:
http://www.natuurpunt.be/essers" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Red het Essersbos

Bericht door scelter »

Ik heb al twee maal een gift gedaan. Ik rij regelmatig over die singletrack in dat bos en zou deze niet graag zien verdwijnen. Nu heb ik overtijd in het nieuws gehoord dat er al meer dan 50000 euro opgehaald was, dus hopelijk kunnen ze er wat mee.
Plons Racing
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 04 jan 2013 11:27

Re: Red het Essersbos

Bericht door Plons Racing »

Gewoon ter inlichting : vanaf het moment dat essers deze rechtszaak verliest (waar iedere Mtb-er op hoopt) wordt die Singletrack (aka jungletrail) een verboden gebied voor fietsers en mogen we enkel nog over dat brede pad fietsen

Dan weet u dat
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Red het Essersbos

Bericht door Wacky-S »

Maar het stuk bos wordt dan wel gevrijwaard... en dat is toch uiteindelijk het doel.
Ik passeerde daar tot een dikke 12 jaar geleden bijna iedere rit, was een mooie doorsteek van de Hengelhoefstraat naar de Teut. Toen lag er ook een mooie singletrack langs de draad zo door het bos tot aan de oprit van de autostrade.

Zolang men er geen draad rond zet blijft het wel toegankelijk, of het toegelaten is, dat is dan weer een andere zaak :wink:
Plons Racing
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 04 jan 2013 11:27

Re: Red het Essersbos

Bericht door Plons Racing »

inderdaad :-D
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Red het Essersbos

Bericht door geertg »

In Erpe-Mere (Steenberg) sluit natuurpunt de bossen af zodanig dat mountainbikers er niet meer in kunnen en mogen, voor het Essersbos roepen ze de hulp in van ... ???
Plaats reactie