schijfremmen op racefiets

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

schijfremmen op racefiets

Bericht door KWBiker »

Stilaan zie je meer en meer racefietsen te koop met disc brakes. Heeft hier iemand al mee gereden en is het de moeite om hierin te investeren ? Maakt het veel verschil uit met moderne velgremmen ? Met welk gebruik denken jullie dat het interessantste is om dit aan te kopen ?
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: schijfremmen op racefiets

Bericht door Japie carbon »

Ik rij sinds begin dit jaar met schijfremmen, gewoon omdat ik het leuk vind. Remt toch wel beter dan gewoon. Zeker als het nat is. Al zijn de mechanische remmen niet om over naar huis te schrijven.

Zit erover te denken de Shimano Di2 set te kopen met Hydroulische remmen, dat lijkt me een super set.
Gebruikersavatar
iddi
Mountainbiker
Berichten: 546
Lid geworden op: di 01 jan 2008 15:32
Rijdt met: anti diefstal bike

Re: schijfremmen op racefiets

Bericht door iddi »

Volgend jaar zouden de mechanische Shimano shifters ook met hydraulische remmen kunnen werken, dan wordt het interessant denk ik!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: schijfremmen op racefiets

Bericht door RigolleM »

@Japie carbon: hoe verhouden die schijfremmen zich op een nat wegdek met een normaal baanprofiel? Kan mij inbeelden dat te veel remkracht wel eens extra kans op slipgevaar met zich meebrengt.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: schijfremmen op racefiets

Bericht door _alain_ »

Doseerbaarheid is belangrijker dan remkracht,
met de huidige "normale" velgremmen rem je jezelf ook onderuit, droog of nat, en zelfs met carbon velgen die al een heel stuk minder remmen dan alu remranden.

Shimano is bezig met een "nieuwe" standaard, geïntegreerde schijfremopname rechtstreeks op de achterbrug/vork.
Volgens mijn 2 hersencellen zou dat wel eens kunnen zijn om een 120mm schijf te kunnen steken.
Meer info: http://www.bikerumor.com/2014/07/09/shi ... oad-bikes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: schijfremmen op racefiets

Bericht door _alain_ »

iddi schreef:Volgend jaar zouden de mechanische Shimano shifters ook met hydraulische remmen kunnen werken, dan wordt het interessant denk ik!
Een setje goed afgestelde Avid BB7 remt ook voldoende en is een bugdetoplossing waarbij je niet moet investeren in nieuwe shifters.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: schijfremmen op racefiets

Bericht door endorfin »

Mechanische remmen werken prima.

Ik rij momenteel met een cx ding met mechanische bb7, ultegra grepen, en als bandjes 42mm.

Waarom zo breed ? Comfort en meer remoppervlak. En dedju die ventoux afdalen ging lekker hiermee.
Plaats reactie