Broekvet! Hoe, waar en wanneer?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

Interressant om te lezen maar jongens toch.... ik rijd met een zadeltje (mtb zadel welliswaar!) (selle royale) van 12 eurookes, met een sportbroekske van Nalini met een zeemke in en met menne geruite boxer short van uit den H&M..... en......... ik heb nog nooit last gehad van een geschuurd, gepeeld, verbrand poepeke noch zadelpijn... en ben ook gene flikker dus daarvan kan het ook niet zijn eh.. :lol: ... allemaal zwakke billekes denk ik, moeke smeerde vroeger te veel zalfkes en te veel prullekes vrees ik......

keep it simple
Gebruikersavatar
mountainsurfer
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 23:51
Rijdt met: giant 29 er

Bericht door mountainsurfer »

[quote="slik20"]kan mij er iemand zeggen of zo'n zadel met een gat erin ook een oplossing is?[/quote


heb 8 jaar met gewoon zadel gereden nooit problemen
2 jaar geleden wat zitproblemen gekregen
beginnen zadels te veranderen
heb nu in 20 maanden reeds 5 zadels gekocht
3 daarvan met gat erin
dat gat geeft minder druk op de prostaat
maar de druk verhoogt op de andere raakvlakken
flite trans am is goed maar hard
bg comp ook goed is zachter
fizik nisene cp goed maar geen gat in (den kleine slaapt na 30 min )
Tha Neighbour
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 apr 2004 20:39
Rijdt met: GT Avalanche

Re: Broekvet! Hoe, waar en wanneer?

Bericht door Tha Neighbour »

Jezelf wel degelijk overtuigen dat je je zadel meegenomen hebt en dit zeer zeker doen in geval je kiest om vaseline te gebruiken! De laatste keer dat ik dit deed verloor ik m'n fiets en zoek hem trouwens nog steeds!!! :colors: :oops:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Leuke discussie, je vraagt je af waarom ze van die marteltuigen op fietsen plaatsen #-o

Persoonlijk rij ik met en zonder zemen in mijn broek en al of niet met onderbroeken. Ik rij wel niet veel boven de 4 uur en heb vaak nog het minst last met een gewoon halflang loopshortje in polyester en een dun onderbroeksken in polyester, niet in katoen.

Het zadel maakt volgens mij veel meer uit dan alle mogelijk zemen en zalven. Plus die zemen zijn veel te zwaar.

Heb ik nu een macho-kont of hoe zit dat?
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Bericht door Tom »

Blijkbaar zitten er hier gasten met eelt op hun kont :lol: . We zullen daar maar niet verder op in gaan zeker...

Ik heb toch ook een tweetal dagen een zwitsal-zalfke van onze kleine mogen smeren op die plaats waar de zon niet schijnt. Dit na een vrij zware traininsweek en een verkeerde keuze van broek tijdens de chrono in Sauveniére (dokker dokker over de veldwegen).
Normaal gezien gebruik ik broeken met een zeem van Decca, in combinatie met broekzalf van Morgan Blue. Dit levert geen problemen.
Voor mij is het een noodzaak dat ik die zalf gebruik, want anders krijg ik last van kleine kwaaltjes :-? .

Enne, ons ma heeft vroeger mij niet "extra verzorgt" ...
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

viper schreef:Het zadel maakt volgens mij veel meer uit dan alle mogelijk zemen en zalven. Plus die zemen zijn veel te zwaar.
Het zadel is natuurlijk de grootst bepalende factor, maar onderschat de belangrijkheid van het zeem toch niet hoor.
Als ik 20 minuten zonder zeem op mijn bike zit, dan heb ik al gatzeer.
Mét zeem hou ik het (gelukkig #-o ) veel langer uit.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Een zeem heeft volgens mij twee taken:
1) door de dikte geeft het extra comfort
2) het houdt uw gat droog om transpiratie-irritatie te voorkomen
Vooral dat tweede vind ik van enorm belang

En die zalfkes zijn dan weer nodig om uw huid nog eens extra te beschermen tegen irritatie. Ik heb al gelezen dat deze irritatie uw vel kan wegschuren tot op het bloot vlees (maakt da mee).
Zalfkes heb ik persoonlijk nog niet nodig gehad.
Het broekvet van vroeger was eerder om de toenmalige natuurzemen soepel te houden, en zo onrechtstreeks uw vel ook te sparen.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Black Phantom schreef:
viper schreef:Het zadel maakt volgens mij veel meer uit dan alle mogelijk zemen en zalven. Plus die zemen zijn veel te zwaar.
Het zadel is natuurlijk de grootst bepalende factor, maar onderschat de belangrijkheid van het zeem toch niet hoor.
Als ik 20 minuten zonder zeem op mijn bike zit, dan heb ik al gatzeer.
Mét zeem hou ik het (gelukkig #-o ) veel langer uit.
Hij zijt zo'n nieuwe bekeerde,vroeger waarde veel harder :wink: Je moet het poepke blijvend spartaans behandelen.
Nu efkes serieus:het maakt bij mij allemaal niet zo veel uit, gelukkig maar.
En relativeren is mijn moto. Al eens gedacht aan die triatlonners die na het zwemmen in hun zwembroekske uren op hun fiets springen. Welk zalfke of zeem komt daar aan te pas?
Die zemen en zalven zullen wel noodzakelijk zijn voor profs die meer dan 1000 km per week op een fiets zitten. Doetjes en andere gelegenheidsfietsers zullen ook wel hun kilometerkes met om het even wat aan hun achterste kunnen afleggen.
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Bericht door Tom »

Doetjes en andere gelegenheidsfietsers zullen ook wel hun kilometerkes met om het even wat aan hun achterste kunnen afleggen.

Uw taalgebruik is toch steeds weer even subtiel gekozen... :roll: .
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ik ben nu eenmaal niet echt subtiel, maar enige vorm van humor is er bij, want ik behoor zelf tot die groep.

Ik meen dus dat de groep die zeer regelmatig fietst, maar geen reusachtige volumes, wel voldoende "zadeltraining" bekomt om zonder die attributen pijnloos een paar uur te rijden. Dit is mijn ervaring en die van een paar kenissen.
Het is ook mijn ervaring dat indien je nauwelijks hebt gefietst en je dan plotseling uren in het zadel zit er ernstige problmen ontstaan met je zitwerk, die een zeem niet kunnen voorkomen.

Die lange zinnen zijn echter leuker samen te vatten in een minder subtiele sneer :wink:
Plaats reactie