Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Trifox2
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 sep 2017 12:05

Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door Trifox2 »

Nieuwe bike aangeschaft en eerste maal met 1 blad vooraan (voorheen 2x10 met 38/25 vooraan)
Er zit standaard 32 op (op de nieuwe). Ik vervang die wel door een Q-ring (Rotor) maar nu is mijn vraag welke vertanding ik best neem.

Gebruik van de MTB is (praktisch) uitsluitend in vlaamse ardennen, ardennnen en hooggebergte. Op de planning staan o.a. enkel meerdaagse tochten (zoals de Vaude schwarzwald e.d.) Dus geen vlakke toertochten (daar gebruik ik een crosser voor)

hou ik me aan de 32 of neem ik best nog een 34 of 36 als extra (te vervangen volgens parkoer/omstandigheden)?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door madskatingcow »

Hangt enerzijds van het parcours af, maar ook van je gewicht. Een zeer zware rijder (+100kg) zal veel moeite hebben met een 34T op de steile hellingen.

Ikzelf vond de 32T te licht, de sprong van 42T naar 50T achteraan is toch vrij groot, waar je al snel begint door te spinnen wanneer het wat losser ligt. Vandaar dat ik met een 34T vooraan rijdt, zowel voor de Ardennen als vlakkere ritten.

Een Rotor tandblad zou ik zelf niet meer nemen, die zijn zo zacht al boter en smelten als sneeuw voor de zon bij de eerste modderrit. Wolf Tooth of Absolute Black zijn een stuk slijtvaster. Na jaren 'ovaal' gereden te hebben rijdt ik sinds een tweetal jaar opnieuw 'rond'.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door BertG »

Vind het altijd moeilijk om advies te geven over tandielen omdat dat toch grotendeels afhangt van de eigen capaciteiten en voorkeuren, maar als je daarvoor met een 38/25 gereden hebt zou ik toch niet kleiner gaan dan een 34. Let ook op dat als je veel groter gaat dat je tandwiel je frame niet gaat raken.

Zelf zou ik in de winter/herfst met een 36 rijden en tijdens het seizoen met een 32 of 30 (heb graag wat overschot bij het klimmen). Zo spaar je je cassette ook door niet altijd op dezelfde kransjes te rijden.
Trifox2
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 sep 2017 12:05

Re: Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door Trifox2 »

Q-rings zo wie zo. Ben daar goed mee en al mijn fietsen zijn er mee uitgerust.
Modder (zoals hier in de vlakke toertochten) zal deze fiets amper zien of het zouden regenachtige omstandigheden moeten zijn in de bergen.

Zou er veel verschil zijn tussen een 32 en een 34?
ofwel een 32 houden voor de bergen (cfr Alpen, Schwarzwald, Vogezen ) en een 34 voor de "heuvels" van de vlaamse ardennen en ardennen?
Een 36 zal dan waarschijnlijk te zwaar zijn of het zou voor de vlakke toertochten moeten zijn (die ik eigenlijk niet doe met dergelijke bike)

Heb uit het zo goed ontcijferd?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door aresius »

wat voor 10sp cassette zat erop? 34t of 36t als grootste?

via deze link kan je de twee setups vergelijken:
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 0&UF2=2328" onclick="window.open(this.href);return false;

op het eerste zicht komt een 36t overeen met wat je nu hebt

voor mijn benen zou dat iets te zwaar zijn, m'n huidige 2x10 setup is met een 34/22t
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik rijd momenteel nog 1x11 met een 32 maar als ik binnenkort naar 1x12 overschakel wordt het een 34, 34 is vaak de standaard keuze omdat dit tov 1x11 je range aan beide kanten wat vergroot. Maar uiteindelijk hangt het ook in grote mate van je eigen conditie af.
Trifox2
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 sep 2017 12:05

Re: Welke vertanding vooraan bij 1x12?

Bericht door Trifox2 »

alvast bedankt voor de reacties.
Aangezien mijn FTP rond de 3,5watt/kg zit ga ik voor de 34 standaard gaan

34x10 (ratio 3,4) en 38x11 (ratio 3,45) is omzeggens gelijk
34x50 (ratio 0,68) en 25x36 (ratio 0,69) hier ook gelijklopend.

De 32 ga ik dan meenemen als back-up tijdens Alpenritten. Denk dat ik dan meer aan de kleinere versnelling ga hebben tijdens lange (en vele) beklimmingen

Thanks
Plaats reactie