Lek na elke rit

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Lek na elke rit

Bericht door hitchhikerzguide »

Na enige tijd ben ik nu terug actief aan het mountainbiken. Ik heb nu al een paar stevigere ritjes erop zitten van 50+ km en ruwere ondergrond. Na elke rit was ik mijn fiets en als ik een paar dagen erna terug in de garage ga kijken sta ik voor, achter of beide banden lek. Ik heb 26 inch Schwalbe Smart Sam buitenbanden, al binnenbanden gehad van verschillende merken,Alex velgen. Bij elke binnenbandwissel heb ik de velgen en buitenbanden volledig gecheckt op schade en heb ik deze volledig zuiver gemaakt. Mijn binnenband is steeds lek, maar pas enkele dagen na het fietsen merk ik dit. Ben 1m99,weeg 89 kg en rijd ongeveer 2 tot 2,5 bar afhankelijk van het terrein. Hoe komt het dat ik altijd lek rij? Eerst met 1.8 bar continu lek rijden, door te lage spanning. Met hogere spanning mis ik grip en rij ik nog steeds lek.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Lek na elke rit

Bericht door Wacky-S »

Als je je binnenband controleert, waar zit het gat of gaten en welke vorm hebben ze?

Maak er een gewoonte van om het logo op de buitenband uit te lijnen op het ventielgat van je velg. Zo kan je makkelijk de positie van je binnenband terugvinden en gerichter je buitenband controleren op de plaats waar het gat of de gaten zitten.

Het puntje van een doorn in je buitenband of een klein braampje van je velg zijn soms zeer moeilijk terug te vinden, maar kunnen wel de oorzaak zijn van het langzaam aflopen van je band.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Lek na elke rit

Bericht door kenny »

Al eens het velglint vervangen?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Lek na elke rit

Bericht door Dickie »

Hoogstwaarschijnlijk een fijn doorntje dat nog in de buitenband is blijven zitten.
Anderzijds misschien stilaan eens beginnen denken om over te stappen op tubeless.
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Lek na elke rit

Bericht door hitchhikerzguide »

Ik heb juist tijd gehad om het tegoei te checken. Doorn, redelijk dik heeft een gat gemaakt in de buitenband. Daardoor bleef hij steken en heeft hij een miniem gaatje gemaakt in de binnenband. Vandaar dat ik zo traag lek reed. Vorige keren echter geen doorn te bespeuren, ook telkens traag lek gereden. Praktisch elke Bloso route die ik rij heeft doorns... Heb al wat opgezocht over tubeless rijden, maar ik snap het nog niet helemaal goed. Een sealant zorgt ervoor dat alle lucht in je buitenband blijft en je dus geen binnenband meer nodig hebt? En wat dan als er scherpe voorwerpen zoals doorns je buitenband penetreren? Of scherpe stenen of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Lek na elke rit

Bericht door Wacky-S »

Je hebt inderdaad geen binnenband meer nodig. De buitenband zelf zorgt dat de lucht erin blijft en de sealant zal gaatjes dichten (sealen), op voorwaarde dat ze natuurlijk niet te groot zijn. :-D Sommigen kappen er nog wat glitters bij om een snellere dichting te verkrijgen. Tubeless rijden heeft verschillende voordelen zoals de mogelijkheid om op lagere druk te rijden, geen snakebites meer (zolang de buitenband natuurlijk niet doorscheurt), veel minder gevoelig aan lekrijden,...
Maar ook nadelen zoals meer werk om te wisselen van buitenbanden, om de 2 tot 3 maanden bijvullen en het kan een plakkerige bedoening worden als ge serieus lekt rijdt (buitenband die scheurt).

Zoek hier maar eens even op het forum en je vindt uren leesplezier.
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: Lek na elke rit

Bericht door JB »

https://www.youtube.com/results?search_ ... beless+mtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Lek na elke rit

Bericht door Aeromax »

Wacky-S schreef: Zoek hier maar eens even op het forum en je vindt uren leesplezier.
idd, maar bottom line: zet die banden ASAP tubeless
eig is dat DE uitvinding van de eeuw op mtb vlak
Plaats reactie