zitpositie 29?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
surfy
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 jan 2016 15:47

zitpositie 29?

Bericht door surfy »

vraagje, ik rij sinds juni met een 29 hardtail, daarvoor altijd met een fully 26 gereden. De fiets op zich voldoet voor 100%, maar...... in de bochten heb ik een probleem. Origineel lagen er Continentals op waar ik best tevreden mee was, maar na intensief gebruik zijn ze aan vervanging toe. In de bochten voelde ze wat slipperig dus aangezien ik vroeger niets anders dan Schwalbe heb gebruikt, heb ik die maar terug aangeschaft.
Vooraan een Rocket Ron en achteraan een Racing Ralph. Maar ook met deze banden heb ik hetzelfde probleem als met de Continentals, onstabiel en slipperig in de bochten. Ik heb al geexpirementeerd met de bandendruk (1,8 ipv 2,1) en dat geeft iets, maar toch nog steeds dat vervelend gevoel.
Ik zou het nu gemakkelijk op d ebanden kunnen steken, maar daar geloof ik niet in, zowel Schwalbe als Continetal is zeker niet slecht, dus ik ga het eender bij mezelf zoeken.
Moet je op een 29 anders zitten dan op een 26? Hier bedoel ik mee, de snelheid is beduidend hoger met een 29 als met een 26, moet je hierdoor in de bochten meer naar voren leunen? Is 1,8 druk voor een 2,25 nog te hoog? Weeg 96kg, dus veel lager kan ik niet, voel nu al soms de wortels. :oops:
Ik lees het advies graag.
Gebruikersavatar
Belser
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 07 jan 2010 17:58

Re: zitpositie 29?

Bericht door Belser »

Ik denk niet dat uw zithouding veel zal wijzigen aan de grip van je banden ...
1,8 is nog steeds veel bandendruk ... probeer eens te verlagen naar bv 1,5 ... dit kan een wereld van verschil maken.
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: zitpositie 29?

Bericht door kootje »

Gezien je gewicht (no offence btw :wink: ) zou ik niet nog veel lager gaan dan die 1.8 , zeker omdat je nu al soms de wortels voelt.

Misschien is het probleem dat je houding op de fiets in de bochten wellicht niet optimaal is: gewichtsverdeling, fiets "zetten" in de bocht, etc.
Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden hierover. Probeer hier eens mee te experimenteren.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: zitpositie 29?

Bericht door Reflex »

Belser schreef:Ik denk niet dat uw zithouding veel zal wijzigen aan de grip van je banden ...
1,8 is nog steeds veel bandendruk ... probeer eens te verlagen naar bv 1,5 ... dit kan een wereld van verschil maken.
Hoewel het zeker raadzaam is om de druk nog wat te laten zakken als test (ik vind altijd dat je met de banden moet proberen de grens van te zacht op te zoeken en er soms overheen moet om echt te weten welke druk het beste werkt), zou ik zeker niet durven zeggen dat de zithouding niks zal wijzigen aan de grip.

Het zwaartepunt is zeer belangrijk en wat meer of minder druk op je voorwiel kan een wereld van verschil maken in stuurgedrag. Je kunt dit deels met je lichaam doen (armen recht of armen gebogen waardoor je meer naar voren komt) maar het grootste verschil zit hem in je stuurpen. Je zadel stel je grofweg af dmv een loodlijn over je knie te leggen als je trapper naar voren staat (zie youtube/google) en daarna kan je met de stuurpen en stuur je ideale zithouding/zwaartepunt gaan zoeken. Zit je te recht dan zal het zwaartepunt naar achteren verplaatsen en heb je minder druk op je voorwiel waardoor de grip afneemt. Zit je te diep dan heb je kans dat de hoek van je heup te scherp komt en je zenuwen gaat afknellen met een vervelend gevoel als gevolg, wel zal de druk op je voorwiel groter worden en dus meer grip. Het is dus vaak een beetje zoeken.

Bochten nemen is overigens wel iets wat je kunt leren. Afhankelijk van de ondergrond zul je meer of minder druk op je voorband willen hebben om de bocht door te komen. In bochten met een relatief vaste ondergrond kun je flink naar voren leunen en de band echt laten snijden in de grond om zeer snel de bocht te nemen. Ga je echter in los zand of modder een bocht nemen dan zul je meer druk op je achterband willen en zal je de voorband iets ontlasten want voor je het weet schiet je voorwiel onder je weg. Zoals veel dingen met de mountainbike komt het dus op wat techniek aan. Dat maakt het juist zo leuk :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: zitpositie 29?

Bericht door Reflex »

surfy schreef:Is 1,8 druk voor een 2,25 nog te hoog? Weeg 96kg, dus veel lager kan ik niet, voel nu al soms de wortels. :oops:
Ik lees het advies graag.
Instabiel gevoel vooraan komt bij mij vaak voor wanneer ik te laag probeer te zitten wat betreft druk. De slappe zijwangen van de lichte bandjes (met een protection/snakeskin kan ik ook lager gaan dan met een Racesport/pacestar bijv) gaan dan onder de druk die je op de band zet midden in een bocht vervormen. Je krijgt dan het idee dat je de grip verliest en gaat vierkant door een bocht. Als je nu al af en toe op je velg zit dan zou ik er juist eens wat bij pompen. Het is een beetje zoeken.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: zitpositie 29?

Bericht door Dickie »

Misschien ook eens kijken naar de afregeling van de voorvork.
Rebound een paar klikjes trager?
Een stuiterige voorvork zorgt ook voor onstabiel bochtengedrag.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: zitpositie 29?

Bericht door KrisMaes76 »

Reflex schreef:
surfy schreef:Is 1,8 druk voor een 2,25 nog te hoog? Weeg 96kg, dus veel lager kan ik niet, voel nu al soms de wortels. :oops:
Ik lees het advies graag.
Instabiel gevoel vooraan komt bij mij vaak voor wanneer ik te laag probeer te zitten wat betreft druk. De slappe zijwangen van de lichte bandjes (met een protection/snakeskin kan ik ook lager gaan dan met een Racesport/pacestar bijv) gaan dan onder de druk die je op de band zet midden in een bocht vervormen. Je krijgt dan het idee dat je de grip verliest en gaat vierkant door een bocht. Als je nu al af en toe op je velg zit dan zou ik er juist eens wat bij pompen. Het is een beetje zoeken.

Idd, gevoel van een protection tov een racesport is heel wat anders
surfy
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 jan 2016 15:47

Re: zitpositie 29?

Bericht door surfy »

super, bedanktvoor de toffe reacties, ga morgen zeker proberen wat meer druk op het voorwiel te leggen en eens zien hoe dit loopt. Ook de druk hou ik in de gaten. Bedankt allemaal, hou jullie op de hoogte.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: zitpositie 29?

Bericht door Japie carbon »

Vergeet de tip van de vork instelling hierboven zeker niet! Dat is ook heel belangrijk.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: zitpositie 29?

Bericht door Dickie »

Misschien eens wat meer specs meedelen ivm merk vork en wiel set-up.
Welke velg, spaken?

Omdat je met verschillende bandentypes dezelfde klachten hebt, lijkt me de oorzaak ergens anders te liggen.
Plaats reactie