Lengte crankarmen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Lengte crankarmen

Bericht door zaskar72 »

Ik heb een lengte nodig van 172.5 mm maar ik zie dat sommige merken dat niet meer aanbieden... neem ik dan beter 170 mm of 175mm ?
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Lengte crankarmen

Bericht door kovan »

Is dat geen koersfietsmaat?
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Lengte crankarmen

Bericht door zaskar72 »

Kan wel maar bij een bikefitting is dat zo berekend ? Is er dan verschil tussen koers en race lengte ?
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Re: Lengte crankarmen

Bericht door K2-er »

Ik heb 170 mm cranks op mijn AM vanwege lage BB en 175 mm op de hardtail en merk in de praktijk eigenlijk geen verschil.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Lengte crankarmen

Bericht door Reflex »

Theoretisch maakt het wel uit. Het is enkel de vraag of je het in de praktijk zal merken. In het vraagstuk of je nu beter 170 of 175 pakt moeten we weten of je op souplesse rijdt of juist altijd zwaar en of je groot of klein bent. Het is overigens altijd een persoonlijke keuze die ze moeilijk uit een fietsmeting kunnen bepalen. Overigens wat je ook kiest, het is belangrijk om je zadelhoogte erop aan te passen. Niet iedereen zal het merken maar als je er gevoelig voor bent kun je wel eens blessures krijgen. "Better safe then sorry" denk ik altijd.

Theoretisch heb je met een langere crank (kracht X arm) minder kracht nodig op de pedaal om dezelfde beweging te krijgen doordat de "arm" langer is. Daar tegenover staat dan weer wel dat je benen een grotere beweging maken. Wat energieverbruik betreft heft dat elkaar redelijk op enkel je zou wat makkelijker bergop kunnen rijden op steile klimmen. Het is enkel de vraag of je die grotere ronding goed kunt ronddraaien. Mensen met kleinere benen of die vaak te zwaar rijden hebben daar meestal wat moeite mee.

Met kleinere cranks moet je wat meer kracht zetten omdat de arm korter is, maar is de ronding kleiner en natuurlijker.

Uiteraard zijn de verschillen minimaal maar ze zijn er wel.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Lengte crankarmen

Bericht door _anonymus_ »

Ik had 170mm cranks op mijn koersfiets, die ik dan heb vervangen door 175mm cranks.
Ik heb daar eigenlijk weinig tot niets van gemerkt.

Op de MTB heb ik eigenlijk altijd 175mm gehad.
Nu wil ik overstappen naar 1x11 en twijfel ik wel welke cranklengte ik ga nemen.
175mm om op steile klimmen net iets meer kracht te kunnen zetten, aangezien mijn kleinste versnelling zwaarder zal zijn dan momenteel het geval is?
170mm om op het vlakke en bergaf een hogere cadans te kunnen draaien, aangezien mijn grootste versnelling zwaarder zal zijn dan momenteel het geval is?

Ik ben zelf eerder een 'spinner' dan iemand die graag een zwaar verzet draait, ik ben 1.73m groot en heb geen bijzonder lange benen.
Wat zouden jullie aanraden?
Gebruikersavatar
Strijkijzer
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 03 jan 2016 14:24

Re: Lengte crankarmen

Bericht door Strijkijzer »

Ik ben ook 1.73m en gebruik 170mm crankstellen, ik voel mij er beter bij dan bij een 175mm crankstel (kan ook psychologisch zijn, ik weet het niet)
Plaats reactie