zithouding Canyon Nerve

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Breght
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: di 04 nov 2014 19:34

zithouding Canyon Nerve

Bericht door Breght »

Hey

Heb mij enkele maanden geleden een Canyon Nerve aangekocht. Al vele km's gemaakt en super tevreden van de bike. Maar enkele weken geleden ben ik last beginnen krijgen van mij zit vlak. Eerst een nieuwe zeem gekocht, maar na 2 ritten kwam het terug. Dan een ander zadel gekocht en is het er nog ongeveer. Intussen tijd heeft iemand mij verteld dat mijn Nerve mij te klein is. Ik had bewust voor een maat kleiner gekozen om meer wendbaarheid enz te hebben. Miste dit bij mijn vorige hardtail. Oplossing volgens hem, langere stuurpen. Nu ben ik van stuurpen lengte 9cm naar 12cm gegaan. Maar ik vraag me af hoe zit men eigenlijk op zo'n "all-mountain"?

Zet ik die stuurpen eerder een beetje naar onder of naar boven? Zet ik mijn kortere er terug op? Volgens Canyon zelf is idd een stuurpen van 12cm de oplossing voor mijn houding.
Graag had ik eens willen weten hoe dat men het beste zit op een fully.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: zithouding Canyon Nerve

Bericht door saiko »

langere stuurpen gaat de wendbaarheid van uwe fiets niet ten goede komen.
zeker een pen van 12cm is nefast voor stuurgedrag.
Ik heb u al zien zitten op die nerve en volgens mij is die u helemaal niet te klein.
Op een "all-mountain" zit ge zowieso al iets rechter (minder race houding) ik zou eens proberen met een kortere pen en kijken of u zadel onder een goede hoek staat.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: zithouding Canyon Nerve

Bericht door J.E. »

Waarom bij aankoop van een Mtb in 99% v/d gevallen gekozen wordt voor een
(te) klein frame om 'de wendbaarheid ten goede te komen' blijft mij een raadsel.
Wie deze kwakkel de wereld ingeholpen heeft, heeft zijn werk uitstekend gedaan.
Een mtb en zeker een AllMountain rijdt zoooo veel beter met korte stuurpen een relatief
langere bovenbuis dan omgekeerd. Vooral recente mtb's.
Breght
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: di 04 nov 2014 19:34

Re: zithouding Canyon Nerve

Bericht door Breght »

Heb terug de kortere stuurpen gemonteerd. Heb nooit eerder last gehad erop. Denk dat ik eerder een goede zeem ga nodig hebben en mijn zadel een klein beetje mer de neus naar beneden zetten. Staat nu waterpas. Maar aangezien die wat achterover kanteld bij het inzakken van de achterveer. Maar meer kantelen dan nu gaat niet meer.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: zithouding Canyon Nerve

Bericht door prideandglory1891 »

Wat heeft dit allemaal te maken met je zitvlak?
Heb je niet gewoon een zadel nodig die de juiste breedte heeft?
Breght
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: di 04 nov 2014 19:34

Re: zithouding Canyon Nerve

Bericht door Breght »

ik zit niet comfortabel op de fiets op dit moment. De eerste 20km gaat het nog, geen probleem, maar vanaf dan begint he. Aan de conditie zal het niet liggen want die is vrij goed.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: zithouding Canyon Nerve

Bericht door KrisMaes76 »

Zadel iets meer naar achter zetten?

het standaard zadel bij de Nerve is alleszins oncomfortabel, ik heb er een opgezet dat achteraan wat omhoog gaat (fizik alliante XM), daarvoor ook altijd last gehad aan de poep.

In het begin zat ik vrij laag op mn Nerve en een paar extra spacers onder het stuur. Met uitproberen mn zadel meer omhoog gezet en spacers weggehaald onder het stuur en dat voelt beter aan (iets meer voorover gebogen).
Plaats reactie