Re: Klimmen!?!!
Geplaatst: ma 02 mei 2016 20:15
Ook niet onbelangrijk is een goede afstelling van de fiets en schoenplaatjes!
Iedere mountainbikefanaat kan hier terecht met zijn/haar vragen, opmerkingen, reacties, ervaringen,... Wees wel hoffelijk tegenover andere gebruikers. Veel bikeplezier!
https://forum.mountainbike.be/
Banden vullen met water en een hele dag een brug op en af rijden?Bossi13 schreef:Hoi,
Ook ik zoek iets van training om beter en vooral langer te klimmen.
Nu ben ik nog niet zo heel lang bezig maar de benen zijn al duidelijk harder en breder. Toch kom ik uiteraard nog kracht te kort.
Is het voldoende om lang tegen de wind in te rijden? Squads doen, interval trainen heb ik ook al gelezen.
Ik zoek iets om me te verbeteren omdat ik die Mont-Ventoux offroad wil doen....
Groetjes,
Bossi
Heb kiezels in mijn banden gestokenKrisMaes76 schreef: Banden vullen met water en een hele dag een brug op en af rijden?
Als ik meerijd met de maten van de club op een TT, dien ik steeds af te haken als het omhoog gaat. Echter, achteraf op de terugweg naar huis, langs vlakke wegen, gebeurd het regelmatig dat ik de locomotief ben van het treintje, met soms problemen voor die betere klimmers om te volgen. Er is dus toch een verschil denk ik...spaghetti_2 schreef: Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen.
Dat verschil zit hem in het absolute wattage dat je kan trappen en het wattage per kg lichaamsgewicht. Renners met meer karuur en spiermassa kunnen een hoger absoluut wattage trappen, terwijl pocketklimmers dan weer een hoger wattage/kg kunnen trappen. Daarom gaat Romain Bardet nooit Parijs Roubaix winnen, en Sagan niet de Tour de France. Wanneer ik zeg dat klimmen geen andere sport is, dan bedoel ik NIET dat er geen verschil kan zijn tussen je klimcapaciteiten en bv je talent voor langs het kanaal hard te rijden. Daarmee bedoel ik wel dat er voor je lichaam grosso modo geen verschil is tussen 250W trappen op het vlakke en klimmen aan 250W. Maar wanneer jij tegen 250W op het vlakke rijdt, dan moeten die klimmers relatief tegenover hun omslagpunt misschien een zwaardere inspanning leveren dan jij. En wanneer jij tegen 250W aan het klimmen bent, dan word je gelost door hen omdat ze voor een zelfde gelijkaardige inspanning een hoger W/kg trappen en dus sneller bergop rijden.fishie schreef:Als ik meerijd met de maten van de club op een TT, dien ik steeds af te haken als het omhoog gaat. Echter, achteraf op de terugweg naar huis, langs vlakke wegen, gebeurd het regelmatig dat ik de locomotief ben van het treintje, met soms problemen voor die betere klimmers om te volgen. Er is dus toch een verschil denk ik...spaghetti_2 schreef: Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen.
Ik weeg wel minstens 10kg meer dan mijn maten. Kan ik stellen dat ik met 10kg minder, ik ook op de hellingen bij de beteren ga zijn? Dus enkel vermageren, en het komt in orde? Voor een gedeelte (hoogst)waarschijnlijk waar.
Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies? Misschien ook een verschil in lichaamsbouw dat de oorzaak van verschil kan zijn?
Dus, ik begrijp hieruit, dat ik in de huidige status, mij het best focus op gewichtsverlies, en niet zo speciaal anders dien te gaan trainen om een beter klimmer te worden?spaghetti_2 schreef:Dat verschil zit hem in het absolute wattage dat je kan trappen en het wattage per kg lichaamsgewicht. Renners met meer karuur en spiermassa kunnen een hoger absoluut wattage trappen, terwijl pocketklimmers dan weer een hoger wattage/kg kunnen trappen. Daarom gaat Romain Bardet nooit Parijs Roubaix winnen, en Sagan niet de Tour de France. Wanneer ik zeg dat klimmen geen andere sport is, dan bedoel ik NIET dat er geen verschil kan zijn tussen je klimcapaciteiten en bv je talent voor langs het kanaal hard te rijden. Daarmee bedoel ik wel dat er voor je lichaam grosso modo geen verschil is tussen 250W trappen op het vlakke en klimmen aan 250W. Maar wanneer jij tegen 250W op het vlakke rijdt, dan moeten die klimmers relatief tegenover hun omslagpunt misschien een zwaardere inspanning leveren dan jij. En wanneer jij tegen 250W aan het klimmen bent, dan word je gelost door hen omdat ze voor een zelfde gelijkaardige inspanning een hoger W/kg trappen en dus sneller bergop rijden.fishie schreef:Als ik meerijd met de maten van de club op een TT, dien ik steeds af te haken als het omhoog gaat. Echter, achteraf op de terugweg naar huis, langs vlakke wegen, gebeurd het regelmatig dat ik de locomotief ben van het treintje, met soms problemen voor die betere klimmers om te volgen. Er is dus toch een verschil denk ik...spaghetti_2 schreef: Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen.
Ik weeg wel minstens 10kg meer dan mijn maten. Kan ik stellen dat ik met 10kg minder, ik ook op de hellingen bij de beteren ga zijn? Dus enkel vermageren, en het komt in orde? Voor een gedeelte (hoogst)waarschijnlijk waar.
Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies? Misschien ook een verschil in lichaamsbouw dat de oorzaak van verschil kan zijn?
Het probleem voor de meeste renners die enkel op het vlakke rijden is dat ze redelijk monotoon rijden en nooit langdurig de wattages trappen die je wel bergop trapt. Die trappen ze spontaan wél als ze toch eens gaan klimmen in de Ardennen of Alpen. Vandaar de perceptie dat je bergop moet rijden om te leren klimmen. Maar het belangrijkste is dus W/kg, en werken aan je lichaamsgewicht en aan de wattages die je kan trappen, dat kan je overal. Serge Pauwels doet een groot deel van zijn klimtrainingen ook gewoon in Vlaanderen, met een powermeter gaat dat.
In hoofdzaak wel dus...fishie schreef:Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies?