Velg en velgbreedte

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
CBo
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 21:48
Rijdt met: Pilot

Re: Velg en velgbreedte

Bericht door CBo »

De fietswereld zit hier wat achter op auto en motowereld.
In principe past er voor een zekere bandbreedte een bepaalde velgbreedte, doorgaans aangegeven door de fabrikant. En vaak is het type band dan ook nog eens van belang.

Een 2.2 en groter band op een 21mm velg zetten is eigenlijk niet ideaal.

Zelf zit ik met Flow velgen en 2.4 banden. Ik bol graag breed. Enig nadeel van iets bredere velgen, is dat hun gewicht ook vaak iets groter is. Maar het comfort gehalte is al groter en het bochtengevoel is veel beter. Je kan gemakkelijker laag in druk gaan en je band zal minder "pompen" in de snellere bochten.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Velg en velgbreedte

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik zit te twijfelen tussen twee wielsets, de ene heeft een velg (intern) van 20.8mm en de ander van 23mm.

De vraag is dan? Ga ik dat minieme verschil voelen? No Tubes geeft aan dat 2.25 de maximale breedte is voor een 23mm, andere merken geven dan weer aan dat een 21mm meer dan ruim genoeg is voor een 2.25. Het gewichtsverschil is zo'n 50gr, eveneens vrij miniem dus.

Ik lees ook dat de eerste generatie Flow breder was, dan zijn ze weer smaller gegaan en nu weer breder. Ze zullen altijd wel een uitleg vinden zeker :-k
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Velg en velgbreedte

Bericht door Beny »

Ik zou altijd kiezen voor een bredere velg
De band gaat minder zijdelijngs over de velg rollen
Kies maar voor een 29mm velg
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Velg en velgbreedte

Bericht door SD2E »

Beny schreef:Ik zou altijd kiezen voor een bredere velg
De band gaat minder zijdelijngs over de velg rollen
Kies maar voor een 29mm velg
Ook al te zien voor welk gebruik, voor XC is dat in mijn ogen niet nodig wordt te zwaar
Plaats reactie