Valpartijen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
TheBlue
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 10 aug 2004 12:23
Rijdt met: Fuji Suncrest 2004
Contacteer:

Bericht door TheBlue »

tja jack77, zal misschien afhangen van geval tot geval. natuurlijk vlak na val, immobiliseren. maar na operatie en met protese moest ik dag nadien al bewegen om kalkophoping te vermijden.
Trebbel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 20 mar 2004 16:57
Rijdt met: Cube LTD5

Bericht door Trebbel »

2 jaar geleden heb ik het puntje van mijn ellenboog (vraag me niet naar de wetenschappelijke naam) ook gebroken. 1 week gips en 4 weken in een verband. Ik deed dat verband natuurlijk nooit niet aan, echt pijn had ik toch niet. Gevolg bij de volgende controle bleek er geen verandering te zijn, in tegendeel.

Door het bewegen van mijn ellenboog (trillingen enzo), kunnen de haarvaatjes en zenuwen niet aan elkaar groeien (ik wist niet dat er bloed door mijn botten liep, ma bon). Gevolg is dat het klein stukje geen noodzakelijk stoffen kreeg en aan het afsterven was. Het was een twijfelgeval of ze nog gingen wachten of het stukje gewoon wegnemen en een protese erin zouden steken.

Dus als je iets gebroken hebt, stilhouden tot het aan elkaar gegroeid. Daarna moet je natuurlijk revalideren en voorzichtig bewegen.
tragerudy
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 23 okt 2004 21:16
Rijdt met: flanders

Valpartij!

Bericht door tragerudy »

Ben ooit eens gevallen over een andere fietser die gevallen was, heb nog 50 km doorgefiets, resultaat, gebroken pols en verstuikte pols.
S'anderendaags in de plaaster en twee uren later zat ik al weer op de fiets, was wel de vrouwenfiets van mijn vrouw!! Niks van gevoeld!!
Alles was na zes weken genezen!
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Een paar jaar geleden toen ik 15 was, ben ik eens zwaar gevallen tijdens een MTB-rit in de Ardennen: resultaat: schaafwonden overal en een diepe wond aan m'n elleboog (het bot zag je blijkbaar zitten :drunk: !!

Een week later, nadat de dokter vervroegd de draadjes uit de arm had verwijderd, ben ik dan met m'n broer van thuis uit naar Oostenrijk met de fiets gereden :lol:
Gebruikersavatar
comp r
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 nov 2004 22:01
Rijdt met: Scott Competition racing 2004

Bericht door comp r »

freezy schreef:
Fons Moors schreef:Onlangs ben ik met een groep gaan MTB ken in Turkije.
Behoorlijk zwaar maar ook mooi.
Ook met valpartijen waarvan ik eentje op film heb.
http://users.telenet.be/la.marmotte/fil ... %20346.wmv
zo ben ik al ontelbare keren gevallen met Geax Mezcal banden... die schoven vooraan altijd weg...
Heb ik ook al een paar keren voorgehad maar ik kon het tot nu toe nog corrigeren; 8)

Ik weet niet hoe ik het doe maar mijne vlo ligt altijd ergens hene na een val en ik sta dan nog recht, niet wetende wat er gebeurd is. :lol:

Tot nu toe ben ik nog van breuken gespaard gebleven, waarvoor dank aan mijn engelbewaarder. Ben ooit is een baan op gevlogen zonder te kijken. Natuurlijk komt daar juist nen auto aan, die slaagt alles dicht, ikke ook maar ik knalde er toch nog op. Ikke op die motorkap met mij stuur, lekker veel krassen. En diene zijne linkerspiegel was eraf. :oops:
Maarrrrr, ik had nog geen schram, mijne vlo ook nie; 8)
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Bericht door blubberduck »

Ben ook enkele keren aan ne serieuze speed (afdalingen) gevallen en heb ook het principe van "je laten rollen" :drunk: toegepast, wat me "voorlopig" iedere keer al heeft geholpen.
Ook is het beter om je klikpedalen niet te hard in te stellen, je raakt dan altijd zonder problemen eruit. =;
Ben dit jaar al gechrast tijdens een afdaling en door te jumpen over een redelijke boomstam, maar daar achter was er een diepe put blubber (+/- 40cm) en ben -kweetnie hoe-over mijn stuur gecatapulteerd en heb zelfs mijn eigen bike zien tuimelen =; 8-[

greetz 8)
Gebruikersavatar
WappY
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:32
Rijdt met: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...
Contacteer:

Bericht door WappY »

Dat van die klikpedalkes : volledig mee eens, als iemand anders op men fietske zit krijg ik altijd de reactie van "amai... dat staat licht afgesteld" maareuh... ik heb nog maar ene keer tegen de korst gelegen met men fietske nog aan men voeten ... al de andere keren in reflex los en "weg van de fiets" de ondergrond te lijf ... :drunk:
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

Bericht door muddy_ »

Smijt er nog eens wa tips tussen voor tijdens de revalidatie!
Wat na de val en de breuken?
Wanneer en hoe herbeginnen? Ervaringen met te vroeg teveel?
Volgens den dokter mag ik nog lang ni, maar ja... ge kent da he.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Polsen zijn complexe dingen waar je als je te hard van stapel loopt na een breuk nog erg lang last van kan hebben.

Dus ik zou zeggen: tegen de tijd dat je wel mag gewoon rustig wat kms beginnen maken op de baan (of eerst zelfs op rollen). Nadien wat meer het veld in duiken. En wanneer alles terug stevig aan elkaar "plakt" en je pezen er klaar voor zijn, dan pas terug het stevige(re) werk.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Je kan direct op de hometrainer beginnen, op de rollen moet je de polsen belasten, zeker als je nogal sportief zit. Dat kan in het begin problemen geven.
Vraag aan je orthopedist wanneer je op de baan mag, maar denk eraan dat een valpartij nooit uit te sluiten is.
MTB zal niet voor de eerste maanden zijn!
Plaats reactie