Valpartijen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
axirally
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 13:02
Rijdt met: Scott

Bericht door axirally »

Jack77 schreef: [*]proberen met gestrekte handen én je volledige onderarmen (in het verlengde van je handen) de schok op te vangen; om dat laatste te doen moet je je onderarmen en de rest van je (boven)lichaam opspannen[/list]
[-X Geen goed idee, want zo brak ik dus mijn pols
Gebruikersavatar
Mr. Wallace
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: di 28 okt 2003 22:45
Rijdt met: Orbea Zenit
Contacteer:

Bericht door Mr. Wallace »

mecha schreef:ni proberen van zo of zo te vallen concentreer ulle op rechtblijven das beter ze
maar as ik dan toch moet vallen liever met wa snelheid dan komt ge er mee wa schaafwonden van af want as ge zomaar omklinkt eigenlijk valde mee uw volle gewicht op de grond gelijk ne blok en dan is de kans groter op een serieus kwetsuur
Op de weg werkt dit principe, maar op mtb dus niet. Ik ben gevallen met een snelheid van +30km/u en heb toch gebroken, mede door de struiken wrschnlijk (die hebben niet alleen mijn val gebroeken #-o )

Inieder geval ga ik dan maar vollenbak op de weg trainen als ik niet meer zou moge mtben ...
Gebruikersavatar
Fons Moors
Mountainbiker
Berichten: 1331
Lid geworden op: di 02 nov 2004 22:44
Rijdt met: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Bericht door Fons Moors »

Onlangs ben ik met een groep gaan MTB ken in Turkije.
Behoorlijk zwaar maar ook mooi.
Ook met valpartijen waarvan ik eentje op film heb.
http://users.telenet.be/la.marmotte/fil ... %20346.wmv
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

axirally schreef:
Jack77 schreef: [*]proberen met gestrekte handen én je volledige onderarmen (in het verlengde van je handen) de schok op te vangen; om dat laatste te doen moet je je onderarmen en de rest van je (boven)lichaam opspannen[/list]
[-X Geen goed idee, want zo brak ik dus mijn pols
Zoals ik al zei: klassieke voorwaartse valtechniek in karate. Moet je ook wel niet toepassen als je twee meter weggesmeten wordt. Maar bij een zijdelingse val bij lage snelheid kan dit zeer goed helpen. En ja, je kan er zeker in extreme gevallen iets mee breken, maar was je zonder deze techniek er zonder erg van af gekomen?
Gebruikersavatar
axirally
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 13:02
Rijdt met: Scott

Bericht door axirally »

Jack77 schreef:En ja, je kan er zeker in extreme gevallen iets mee breken, maar was je zonder deze techniek er zonder erg van af gekomen?
Ik zou het niet weten, maar ik zou het ook niet nog eens willen proberen :wink:
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Bij een voorwaartste val in de judo verdeel je da klap door ze op te vangen met heel je rechter of linker arm.
Je moet zodanig landen dat je pinkje de grond eerst raakt dan je onderarm dan over je elleboog rollen en dan over je boven arm en schouders rollen. Je hoofd houd je best zo dicht mogelijk bij je lichaam (arm) en je doet buigt je hoofd een beetje naar beneden.
Dit is als je word gekatapulteerd. Als je achteruit valt is het verhaal heel anders. Dan moet je je kin zo dicht mogelijk tegen je borst houden en met je beide armen in een hoek van 40-45° (t.o.v. je borstkas) afkloppen. Hier moet je er wel goed voor zorgen dat je armen niet eerst op de grond komen, maar op de moment als je rug in contact komt met de grond, dan zo hard afklopen als je kunt.
Houd ondertussen (gedurende heel de val) ook je kin op je borst anders houd je er een ernstige nek blessure aan over en een farmeuze koppijn!

Dit zijn de voornaamste val technieken, er zijn er ook nog andere maar die zijn nog meilijker uit te leggen en uit te voeren.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Fons Moors schreef:Onlangs ben ik met een groep gaan MTB ken in Turkije.
Behoorlijk zwaar maar ook mooi.
Ook met valpartijen waarvan ik eentje op film heb.
http://users.telenet.be/la.marmotte/fil ... %20346.wmv
zo ben ik al ontelbare keren gevallen met Geax Mezcal banden... die schoven vooraan altijd weg...
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Die vrouw ken ik, zijn was er ook bij op de O2bikers trip naar Schotland.
Gebruikersavatar
TheBlue
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 10 aug 2004 12:23
Rijdt met: Fuji Suncrest 2004
Contacteer:

Bericht door TheBlue »

kweetni ze maar die reflex om u 'te laten vallen' daar zult ge toch goed op moeten trainen. bij tt in wolfsdonk begin oktober ben ik over de kop gegaan en blijkbaar nogal snel neergekomen. weet niet wat er gebeurd is, hhoe ik ben neergekomen ofzo. na val was arm zo beetje verdooft dus ik eerst terug stukske omhoog gekropen waar het iets breder was en dacht, subiet rij ik verder;

toch maar ff gaan liggen en zag toen dat er iets niet in den haak was met elleboog. naar ziekenhuis gegaan en bleek dat men elleboog verbrijzeld was en sleutelbeen gebroken was. ben dus wat metaal rijker nu.

ben geopereerd aan elleboog en sleutelbeen en daarna geen gips. 1 goede raad bij breuken, zoveel mogelijk mobiliseren. indien mogelijk geen gips en zo snel mogelijk bewegen. ben ondertussen 30 kinebeurten verder, kan arm bijna terug strekken maar chirurg heeft me mtb afgeraden ivm elleboog protese. en da suckt echt. al bij al nog chance gehad, want voor zelfde geld komt ge nog slechter neer en breekt ge uwe nek.

maar die valtechnieken, daar zult ge toch eerst veel op moeten trainen :roll:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

TheBlue schreef:1 goede raad bij breuken, zoveel mogelijk mobiliseren. indien mogelijk geen gips en zo snel mogelijk bewegen.
Mmm, daar heb ik toch wel mijn bedenkingen bij. Ik heb ooit mijn elleboog verbrijzeld, ontwricht en nog wat gehad. Het eerste wat de dokter gedaan heeft, was IMmobiliseren. En daar heb ik geen spijt van, integendeel. Aangezien de zenuwen over tussen geprakt zaten, had mobiliseren geen deugd gedaan en in het uiterste geval zelfs tot verlamming kunnen leiden (al was in dit geval is een "lijden" ook gepast ;) ).

Op EHBO-cursussen leren ze trouwens aan om breuken zo goed mogelijk proberen te spalken.
Plaats reactie