Tapered of non tapered?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
toffel1
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 okt 2011 11:52
Rijdt met: thompson curve

Tapered of non tapered?

Bericht door toffel1 »

Ik heb een nieuw naakt frame liggen van Thompson en zou deze willen afmonteren voor 27.5 " wielen.
Nu zie ik op verschillende sites, betaalbare tapered vorken te koop.
Kan iemand mij zeggen hoe ik kan weten dat in mijn frame een balhoofdstel kan gemonteerd worden voor zo een tapered vork?

alvast bedankt !!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door aresius »

Door de balhoofdbuis van het frame te meten, zowel bovenaan als onderaan.
De exacte afmetingen hangen af van het type balhoofd dat je nodig hebt.
Als de diameter van de buis onderaan groter is dan bovenaan dan is een tapered vorkbuis mogelijk.
Als ze beide dezelfde zijn en rond de 4,5cm dan is een tapered vorkbuis ook mogelijk.
Gebruikersavatar
Wybob
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 01 apr 2013 19:49
Rijdt met: Cube Reaction GTC SL 29 2015

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door Wybob »

inderdaad, hieronder nog meer info
Afbeelding

De stuurbuis is het deel van de vork dat in het frame van de fiets schuift. Een tapered stuurbuis loopt van een beneden naar boven taps toe van 1,5” naar 1 1/8”. Een klassieke rechte stuurbuis loopt recht en heeft overal een diameter van 1 1/8”. Heeft je fiets een tapered stuurbuis, kies dan ook voor een tapered voorvork. Een tapered voorvork is stijver en zorgt voor aan directere verbinding tussen de fiets en de voorvork. Op de site van de fabrikant van je fiets vindt je de specificaties. Heeft je fiets een rechte 1 1/8” stuurbuis dan is het mogelijk om met een adapter een tapered vork te plaatsen. Anders om is niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door Reflex »

Dat laatste mag je mij toch even uitleggen hoor. Hoe krijg jij een tapered vork in een frame voor 1 1/8"? Het is juist wel andersom. Maar verder een goede duidelijke uitleg.
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door QM »

Reflex schreef:Dat laatste mag je mij toch even uitleggen hoor. Hoe krijg jij een tapered vork in een frame voor 1 1/8"? Het is juist wel andersom. Maar verder een goede duidelijke uitleg.

Stop je hiermee geen tapered vork in een niet tapered frame? Wist ook niet dat het kon..

http://907bikes.com/parts/907-head-sets.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door Serge R »

Reflex schreef:Dat laatste mag je mij toch even uitleggen hoor. Hoe krijg jij een tapered vork in een frame voor 1 1/8"? .
Kijk eens hier " onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door aresius »

wow ik wist niet dat het kon, blijkbaar met een speciale onderste balhoofdcup wel.
toffel1
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 okt 2011 11:52
Rijdt met: thompson curve

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door toffel1 »

Hey Mannen,

ik ben wat slimmer geworden dankzij jullie hulp !
Dikke merci iedereen !!!

grtz
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door Reflex »

Dat is met een redelijke aanpassing waarmee je balhoofdhoogte omhoog gaat en je dus een compromis gaat doen op het rijgedrag. Dan nog het feit dat veel mensen nu al een probleem hebben om het stuur laag genoeg te krijgen op een 29er zou ik het niet als een standaard optie zien. Maar het is mogelijk daar heb je gelijk in. Maar een straight vork kan ook in een tapered frame, enkel moet je dat willen? (tenzij je geen afscheid kan nemen van je dure vork)
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Tapered of non tapered?

Bericht door triumph_st »

Iemand enig idee met wat 'hulpstuk' men de 'race crown' ofte de 'rondel' onderaan op - en dat is in deze belangrijk - een tapered en dus onderaan 1,5" vork slaat?
Bij 1 1/8e lukt dit met een plastieken afvoerbuis van 40mm maar bij 1,5" weet ik het zo niet.
Men kan daar uiteraard van bv Park Tools een buis voor kopen maar om dat één keer te gebruiken is dat duur natuurlijk.
Plaats reactie