woon-werk fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
e&e
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 21 feb 2010 13:52
Rijdt met: trek 6700

Bericht door e&e »

oke het sportieve is er (beetje) vanaf :wink: ......toch nog mooie fiets. hoeveel bedraagt je gemiddelde snelheid op zo een soort fiets,(vraag dit omdat ik enkel ervaring heb met het rijden op een mtb)
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

e&e schreef:oke het sportieve is er (beetje) vanaf :wink: ......toch nog mooie fiets. hoeveel bedraagt je gemiddelde snelheid op zo een soort fiets,(vraag dit omdat ik enkel ervaring heb met het rijden op een mtb)
Dat 't sportieve ervan af is; is een understatement :-) Maar ik vrees dat je dit aspect bij elke fiets verliest wanneer je er een bagagedrager op plaatst. Wil je de look behouden, dan koop je best een S50 ipv S50 FB, maar dan moet je wel steeds je bagage op je rug nemen.
Ik gebruik die fiets alleen maar om mee naar t werk te rijden, dus de sportieve look was niet belangrijk. Maar het blijft wel een raceframe dus je kan doorrijden als je wilt.

Pfff snelheid, hangt ervan wat je wil. Ik doe vaak interval of LSD in't weekend en gebruik mijn woonwerk verkeer als hersteltraining. Langs de andere kant rij ik in een vlakke omgeving, en snelheden rond 30km zijn geen uitzondering zelfs met een zware rugzak.
ravke
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 12 mei 2008 00:52
Rijdt met: Cannondale Fsi Carbon 3

Bericht door ravke »

Ik ben eveneens op zoek naar een geschikte ww-fiets. Voor het ogenblik heb ik op mijn Cannondale Rush banden van Geax (tattoo light) liggen. Qua rolweerstand valt dat goed mee, maar je hebt toch het nadeel van met een fully op asfalt te rijden.

Aangezien de straten of fietspaden niet altijd in goede staat zijn, dacht ik eraan om een cyclocross aan te schaffen. Iets robuustere banden, maar toch het race-kader van een koersfiets. Maar sta dus nog altijd in twijfel. Bagagedrager heb ik niet nodig, krijg alles nog steeds in de rugzak.
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Bericht door MC Jo »

Awel, ik ben ook aan het twijfelen. Rij nu met de taurine met furious freds. Ik vraag mij af hoeveel sneller het zou gaan met een racefiets.
Tommeke
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 okt 2007 13:25
Rijdt met: Stevens Super Flight voor dagdagelijks gebruik

Re: woon-werk fiets

Bericht door Tommeke »

Bij mij is het dus een Stevens Super Flight geworden. Niet goedkoop, maar tot op heden dik tevreden van die fiets. Wel heb ik nog een special rek een dito zak aangekocht (topeak MTX Trunkbag) teneinde echt gemakkelijk het noodzakelijke te kunnen meenemen naar het werk.

De redenen dat het deze fiets is geworden:

Alfine 11 naafversnelling
Naafdynamo waarop zowel voor- als achterlicht zijn aangesloten
Laag gewicht
Spatborden
Bij lokale dealer op 100m van de deur te koop
Gebruikersavatar
DXC
Mountainbiker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 07 nov 2009 21:23

Re: woon-werk fiets

Bericht door DXC »

Ik fiets dagelijks naar het werk (21km enkel, 42km/daags)

Fiets: Canyon roadlite 6.0, 105 afgemonteerd met continental 4 season (slecht weer) / continental 4000s (goed weer) - eerder seizoensgebonden... :wink:

De voornaamste...

Voordelen:
- snel (minste energie, om ergens het snelst te raken) - (ben geen fan van elektrische fietsen)
- makkelijk om nog wat extra kilometers te doen, een training in te lassen. Om zo nog meer zin te krijgen om die tweewieler boven te halen.
- een stuk makkelijker dan een mountainbike
- je krijgt een pak kilometers bijeen gereden met een koersfiets vooraleer je aan vervangingen toe bent

Nadelen
- vraagt om koerskleren (ja ok, afstand is er naar, maar dan nog... niet even praktisch voor iedereen op het werk)
- wat moeilijkheden om zaken mee te nemen (de rugzak gaat steeds mee)
- zweet


Conclusie:
- vraagt enige aanpassing (afkicken van de mtb, toch voor even :-D )
- Ikyotoforlife :lol:
aimé
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 06 okt 2004 21:14

Re: woon-werk fiets

Bericht door aimé »

ik doe m'n woon-werk verkeer (80 km/dag)
op een 26 inch met vaste vork en v-brake en een slx groep

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe fiets en de keuze is toch wel beperkt.
De meeste merken hebben al niet meteen kaders met nokken voor v-brake. En dan zijn ze ook altijd nog eens standaard afgemonteerd met Disc.

Voorlopig kom ik niet verder dan Granville (heb ik nu, maar zijn serieus duurder geworden dit jaar...) en Scatto.

Iemand nog een ideetje?
Gebruikersavatar
Klimduif
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 08:48

Re: woon-werk fiets

Bericht door Klimduif »

Ik weet niet welk budget je voor ogen hebt, maarik ben ook aan het uitkijken naar een fiets om te trainen op de weg. En ik kom uit bij Cannondale de Quick Speed 2 http://www.cannondale.com/bel/2013/bike ... ck-speed-2. Dit weekend ga ik eens langs de fietswinkel. De Quick Speed is te koop voor 1199 euro, en ik hoop daar nog iets af te krijgen. Ik heb ook de Bad Boy even overwogen, omdat ik dan al eens via een grindweg of de betere veldweg kan rijden, maar dan moet ik meteen 4-500 euro bij het budget tellen.
Gebruikersavatar
amedeeke
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: wo 17 dec 2008 22:41
Rijdt met: Giant XTC Composite 2006 (8,7 kg)
Contacteer:

Re: woon-werk fiets

Bericht door amedeeke »

Als je iets bent met enkel het kader is dit mss iets voor jou?

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=113158" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re:

Bericht door MC Jo »

MC Jo schreef:Awel, ik ben ook aan het twijfelen. Rij nu met de taurine met furious freds. Ik vraag mij af hoeveel sneller het zou gaan met een racefiets.
Haha, ik ben er uit geraakt! :-D
29-inch wielen met crossbanden (Racing Ralph 1.3) passen in mijn taurine. Bij deze wordt mijn taurine opgebouwd als woon-werk fiets.
SLX groep is al beslist. Nu nog zoeken naar wielen, stuur en stuurpen en vooral naar welke vaste vork!!!????
Plaats reactie