single speed bike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
2W offroader
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 09:58
Rijdt met: Grand Canyon 7.0 '07 X.9/XT

Bericht door 2W offroader »

Danku Fry,

Ik heb al ne singlespeed (niet mijne mtb maar voor naar Leuven te fietsen...) met een Sram S7 versnellingsnaaf achterin en met drie kettingbladen vooraan. Wel zonder derailleur dus tis met de hand te doen maar een S7 heeft een groot genoeg bereik dus eigenlijk gebruik ik mijn 32T altijd. Die gebruikt ne Rohloff kettingaanspanner en die werkt probleemloos voor de drie platen. Alhoewel het niet ideaal is theoretisch.

Uw opstelling is ook bijzonder maar uw bereik is dan toch kleiner (als ik mijn naaf in 1:1 zet (directe aandrijving dus eigenlijk en SS naaf) dan heb ik nog altijd een groot bereik). en dan heb ge nog altijd ne achterderailleur (groot, lomp en fragiel) nodig. Mijne X9 op mijne mtb vind ik heel lomp en al paar keer scheefgereden omdat die zo laag tegen de grond kan komen.
mtb1986
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 01 feb 2007 13:07
Rijdt met: 2001 Rider, 2009 Onza Pro, 2010 Trek 8500

Bericht door mtb1986 »

Hery Fry,

Een week geleden heb ik mijn voorderailleur er afgesmeten. Momenteel rij ik dus met 1 voorblad van 38 tanden (kan niet groter omdat het dan tegen mijn kader komt) en een cassette van 9 versnellingen (32-11). Een 34-11 cassette zou voor mij ideaal zijn maar dat is voor later. Ik heb vandaag dus mijn eerste TT gereden met 1 voorblad maar ben tot de conclusie gekomen dat mijn ketting na elke hobbelige afdaling er af lag (altijd aan de buitenkant). Heb jij dit probleem ook? Hoe kan ik dit oplossen? Moet ik mijn ketting korter maken of moet ik mij en kettinggeleider aanschaffen of moet ik mijn voorderailleur weer moneteren? Voor de rest ben ik heel conent met mijn nieuwe versnellingsbak :-D . Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

Ik SS al 2 jaar naar het werk (en terug) en vind het geweldig.
Geen rompslomp, geen ratelende ketting, gewoon trappen.
In de winter rijd ik er ook de modderige TT's mee.
Het is gewoon geweldig om mensen met 3X9 voorbij te rijden.
Ik heb nu een verzet gevonden om zonder kettingspanner te rijden, maar wil ooit nog wel een white industries naaf kopen.
Zoek ook nog een goed crankstel met een enkel voorblad voor brede kettingen.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

mtb1986 schreef:Hery Fry,

Een week geleden heb ik mijn voorderailleur er afgesmeten. Momenteel rij ik dus met 1 voorblad van 38 tanden (kan niet groter omdat het dan tegen mijn kader komt) en een cassette van 9 versnellingen (32-11). Een 34-11 cassette zou voor mij ideaal zijn maar dat is voor later. Ik heb vandaag dus mijn eerste TT gereden met 1 voorblad maar ben tot de conclusie gekomen dat mijn ketting na elke hobbelige afdaling er af lag (altijd aan de buitenkant). Heb jij dit probleem ook? Hoe kan ik dit oplossen? Moet ik mijn ketting korter maken of moet ik mij en kettinggeleider aanschaffen of moet ik mijn voorderailleur weer moneteren? Voor de rest ben ik heel conent met mijn nieuwe versnellingsbak :-D . Alvast bedankt.
Of ge haalt meer schakels uit uw ketting. Of ge plaatst uw voorderailleur er terug op die dan dient als kettinggeleider, of ge koopt gewoon zo een kettinggeleider bv van Roox of DMR die eigenlijk hetzelfde zijn als een voorderailleur maar uiteraard zonder mogelijkheid om als derailleur te gebruiken en die zijn bovendien veel betrouwbaarder en steviger dan normale voor derries.

Nog een leuke anekdote, ik was onderweg met mijn setup van 44t vooraan en 32-11 achter en had mijn deore voor derailleur volledig gestript van overbodige onderdelen inclusief de veer, hij was dus enkel nog door de stelvijsjes gefixeerd. Dit was blijkbaar geen goed idee want er zat te weinig spanning op die vijsjes en hij was lichtjes losgetrilt. Gelukkig had ik een inbus bij en heb em losgevezen en om dan mee te nemen gewoon bovenaan erges op mijn frame gevezen (kheb een GT kader dus zo in de klein driehoekje op mijn zadelbuis). Ikzelf heb echter geen problemen eigenlijk met mijn ketting ook al is mijn ketting zelfs niet minimaal ingekort.
mtb1986
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 01 feb 2007 13:07
Rijdt met: 2001 Rider, 2009 Onza Pro, 2010 Trek 8500

Bericht door mtb1986 »

Heb ondertussen wat zoekwerk vericht. In de Barracuda catalogus heb ik wat kettinggeleiders gevonden. Ik ben nu aan het twijfelen tussen de DH van Planet X en de Boxguide van Truvativ. Morgen ga ik eens naar de Barracuda en kan ik daar een beetje advies vragen.
Mijn ketting verkorten doe ik niet zo graag want dan maak je ze alleen maar kwetsbaarder. En als ik moet kiezen tussen mijn voorderailleur er weer op monteren of een echte kettinggeleider kopen dan kies ik voor het laatste. Als ik iets doe of uitprobeer dan wil ik dat het van de eerste keer goed is en zo'n kettinggeleider ziet er mij steviger en beter uit dan een voorderailleur. Als de kettinggeleider zijn werk goed doe dan beklaag ik mijn keuze om 1x9 te rijden zeker niet. Ik vraag mij zelfs af waarom er niet meer MTBers in Belgie met 1 voorblad rijden. Het is toch een groot gemak (voorderailleur moet niet meer afgesteld worden, het is gemakkelijker om de fiets te kuisen, het gewicht dat je uitspaart, de cassette dat mooier afslijt door meer gebruik te maken van de achterderailleur en goedkoper). Singlespeed vind ik dan weer een beetje te vergaand, maar dat is natuurlijk een persoonlijke opinie.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Hangt ervan af waar je gaat biken.
Zolang ik in de platte tot licht golvende Vlaanders ga fietsen ben ik even blij met mijn 29" singlespeed als met mijn gearie.
De verhouding (36X18) is gefocust op off-roadgebruik, dus op asfalt valt het dan soms wat licht uit.
Het is niet de bedoeling om op tt veel asfalt onder de wielen te krijgen :-k
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

mtb1986 schreef:Heb ondertussen wat zoekwerk vericht. In de Barracuda catalogus heb ik wat kettinggeleiders gevonden. Ik ben nu aan het twijfelen tussen de DH van Planet X en de Boxguide van Truvativ. Morgen ga ik eens naar de Barracuda en kan ik daar een beetje advies vragen.
Mijn ketting verkorten doe ik niet zo graag want dan maak je ze alleen maar kwetsbaarder. En als ik moet kiezen tussen mijn voorderailleur er weer op monteren of een echte kettinggeleider kopen dan kies ik voor het laatste. Als ik iets doe of uitprobeer dan wil ik dat het van de eerste keer goed is en zo'n kettinggeleider ziet er mij steviger en beter uit dan een voorderailleur. Als de kettinggeleider zijn werk goed doe dan beklaag ik mijn keuze om 1x9 te rijden zeker niet. Ik vraag mij zelfs af waarom er niet meer MTBers in Belgie met 1 voorblad rijden. Het is toch een groot gemak (voorderailleur moet niet meer afgesteld worden, het is gemakkelijker om de fiets te kuisen, het gewicht dat je uitspaart, de cassette dat mooier afslijt door meer gebruik te maken van de achterderailleur en goedkoper). Singlespeed vind ik dan weer een beetje te vergaand, maar dat is natuurlijk een persoonlijke opinie.
Zo een DH ding moet ge wel mee opletten, die worden op de BB gemonteerd of met die ICGS oogjes rond de BB. Vermits ge met een XC frame rijdt, hebt ge zo geen oogjes, dus zult ge een BB model moeten kopen. Veronderstellende dat ge een 68mm bb hebt, zult ge die moeten vervangen door een 73mm exemplaar, de dikte van de bevestigingsring van zo een kettinggeleider is gestandaardiseerd (of toch vaak zo) op 2.5mm net als E-type voorderailleurs, zodat ge dus die kunt monteren met zo een 73mm BB op een 68mm BB schaal. Op zich mss niets mis mee, maar de tijd die ik spendeer om dergelijke chainguide te plaatsen en af te stellen, is 5 keer meer dan de tijd die ik spendeer om een voorderailleur, shifter en bekabeling te monteren en af te stellen. Daarom dat ik eerder voor zo een simpeler ding zoals roox chaindog of DMR chaincage zou gaan, maar kijk gerust nog eens verder of er geen andere modellen zijn.

DMR chaincage
Afbeelding

Roox chaindog
Afbeelding

Bij bike-components.de ook dit gezien voor 3.90 euro
http://bike-components.de/catalog/Crank ... enf%E4nger
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Waarom rijdt de gemiddelde biker in het platte vlaanderen niet met single ring?

1) de gemiddelde biker is niet geinteresseerd in het verbeteren van zijn fiets, ttz wat hij onder verbeteren verstaat en ook doet, is de duurste, lichtste dingen kopen. Hij laat zich graag leiden door marketing.

2) de gemiddelde biker vindt het geweldig om tegen zijn makkers te kunnen vertellen dat zijn fiets wel 27 (of mss binnenkort 30 !!!) versnellingen heeft. (Hoe was je zelf toen je 10 jaar oud was en wou uitpakken bij je vriendjes op school)

3) de gemiddelde biker doet niet aan sleutelen, dat laat hij over aan zijn fietsenboer, die dat maar al te graag doet voor +30 euro/uur (het is die mens ook gegund uiteraard, iedereen moet eten)
mtb1986
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 01 feb 2007 13:07
Rijdt met: 2001 Rider, 2009 Onza Pro, 2010 Trek 8500

Bericht door mtb1986 »

Fry schreef:
Zo een DH ding moet ge wel mee opletten, die worden op de BB gemonteerd of met die ICGS oogjes rond de BB. Vermits ge met een XC frame rijdt, hebt ge zo geen oogjes, dus zult ge een BB model moeten kopen. Veronderstellende dat ge een 68mm bb hebt, zult ge die moeten vervangen door een 73mm exemplaar, de dikte van de bevestigingsring van zo een kettinggeleider is gestandaardiseerd (of toch vaak zo) op 2.5mm net als E-type voorderailleurs, zodat ge dus die kunt monteren met zo een 73mm BB op een 68mm BB schaal. Op zich mss niets mis mee, maar de tijd die ik spendeer om dergelijke chainguide te plaatsen en af te stellen, is 5 keer meer dan de tijd die ik spendeer om een voorderailleur, shifter en bekabeling te monteren en af te stellen. Daarom dat ik eerder voor zo een simpeler ding zoals roox chaindog of DMR chaincage zou gaan, maar kijk gerust nog eens verder of er geen andere modellen zijn.
Ben vandaag dus naar de Barracuda geweest en de reparateur heeft bevestigd dat ik een BB moet kopen van 73mm om zo'n kettinggeleider te monteren. Ik heb natuurlijk een BB van 68mm. Daarbij komt nog dat ze enkel nog BBs octalink verkopen. Dat wil zeggen dat ik een nieuwe BB moet kopen met nieuwe pedaalarmen + nog de kettinggeleider. Veel geld wil ik er nu ook niet aan geven en heb dan thuis weer mijn voorderailleur gemonteerd. Het nadeel is wel dat ik vanonder nu geen wieltje heb maar dan moet ik er maar voor zorgen dat ik niet teveel achteruit pedaleer in een afdaling ofzo. Ik moet het nog wel gaan uitproberen maar zoals ik mijn voorderailleur er nu opgezet heb lijkt het wel dat het zal werken.

Fry schreef:
Waarom rijdt de gemiddelde biker in het platte vlaanderen niet met single ring?

1) de gemiddelde biker is niet geinteresseerd in het verbeteren van zijn fiets, ttz wat hij onder verbeteren verstaat en ook doet, is de duurste, lichtste dingen kopen. Hij laat zich graag leiden door marketing.

2) de gemiddelde biker vindt het geweldig om tegen zijn makkers te kunnen vertellen dat zijn fiets wel 27 (of mss binnenkort 30 !!!) versnellingen heeft. (Hoe was je zelf toen je 10 jaar oud was en wou uitpakken bij je vriendjes op school)

3) de gemiddelde biker doet niet aan sleutelen, dat laat hij over aan zijn fietsenboer, die dat maar al te graag doet voor +30 euro/uur (het is die mens ook gegund uiteraard, iedereen moet eten)
1) daar geef ik u inderdaad 100% gelijk.
2) het verstand komt inderdaad pas met de jaren :-D
3) ik sleutel wel graag aan mijne velo en af en toe probeer ik graag iets nieuws
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Simpel eh, zo'n singlespeed? :lol:
Plaats reactie