single speed bike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

ik rij nu 2 jaar singlespeed en geen haar op mijn hoofd die denkt van terug geared te gaan.

ik rij 32-18 en rij veel sneller bergop maar ben trager op het vlakke.

Het is trager maar veel veel veel veel leuker.
fros
Mountainbiker
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 okt 2005 16:40
Rijdt met: 29er ss, 29er rolllllhof

Bericht door fros »

ik rij ook al een tijd singlespeed.
rij ook nog wel geared.

en heb met m'n singlespeed toch ook al in regio luik tochtjes gereden.

transalp en transrockies zijn ook al gedaan door mensen op ss. (wel geen gewoon mannen waarschijnlijk)

het is inderdaad gewoon plezant en zeker niet te vergelijken met niet schakelen met een fiets met derailleur.
ik schrok ervan hoeveel "directer" m'n singlespeed reed.
Ik rij met een excentrische naaf van white industries, daarmee kan je met elk frame ss rijden.
Breed stuurtje is ook wel handig want je gaat veel staand klimmen.

Als je een echt racekonijn bent ga je er waarschijnlijk niet veel aan vinden want op de lange platte stukken vliegen ze je langs alle kanten voorbij. Als het bergop gaat ga je er veel voorbijsteken, gewoon omdat je snel moet anders krijg je de trappers niet meer rond.

Het grootste nadeel, volgens mij, aan singlespeeden is dat als je een toertocht gaat rijden en er is nogal veel volk. Dat je dan in de stukken bergop nogal dikwijls vast komt te zitten achter mannen met vitessen die op hun gemak in een klein viteske naar boven aan tbollen zijn. En als het dan te smal is om voorbij te steken dan sta je te voet.

koop u een goedkope kettingspanner en probeer het eens zou ik zeggen.

of misschien moet ik een verhuurservice opzetten voor mijn wiel en dan kan iedereen die wil het ss-en is proberen met z'n eigen bike.
Maar ja, wat moet ik daar dan voor vragen. 50 euro per testrit??? :wink:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

@fros:
Moeten die assen niet erg vast aangetrokken worden?
Kan me voorstellen dat die onder trekkracht durven verdraaien.
fros
Mountainbiker
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 okt 2005 16:40
Rijdt met: 29er ss, 29er rolllllhof

Bericht door fros »

Dickie schreef:@fros:
Moeten die assen niet erg vast aangetrokken worden?
Kan me voorstellen dat die onder trekkracht durven verdraaien.
nee, dat valt goed mee.
heb er in het begin een klein beetje last van gehad maar dat was omdat ik ze in de verkeerde richting opspande.

Is nogal lastig uit te leggen.
Als je de as draait om de ketting op te spannen moet je zorgen dat het in de juiste richting is, dus duwen op het zadel tot ketting op spanning staat.
Als het dan een klein beetje zou verschuiven kan het geen kwaad want je ketting zal toch nog niet los komen.
Doe je het verkeerd (fiets op z'n kop en manueel aan de as draaien in de verkeerde richting) dan kan inderdaad er wat speling op komen en je ketting kan dan te los komen te liggen.

Heb er ook al fixed mee gereden en zelfs dan geen enkel probleem gehad.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Bericht door Zotte Marre »

Ben even aan het grasduinen om wat onderdelen te verzamelen voor een singlespeed woon-werk fiets. Maar heb volgende vraag:

Een optie is devolgende (qua drive train):
Shimano Alfine 500 vooraan en een DMR tandwiel achteraan. Kan ik daar een simpele 1speed (BMX ketting) opleggen of zijn die te breed? (Vb een KMC K-710 ketting?

Aja, en zou er een kettingspanner van Point tussen zetten.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Zotte Marre schreef:Ben even aan het grasduinen om wat onderdelen te verzamelen voor een singlespeed woon-werk fiets. Maar heb volgende vraag:

Een optie is devolgende (qua drive train):
Shimano Alfine 500 vooraan en een DMR tandwiel achteraan. Kan ik daar een simpele 1speed (BMX ketting) opleggen of zijn die te breed? (Vb een KMC K-710 ketting?

Aja, en zou er een kettingspanner van Point tussen zetten.
Die DMR tandwielen maken putjes in je cassette body, koop een tandwieltje met een brede basis zoals surly, chris king, singlestar of gelijkaardig.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Bericht door Zotte Marre »

Fry schreef:
Zotte Marre schreef:Ben even aan het grasduinen om wat onderdelen te verzamelen voor een singlespeed woon-werk fiets. Maar heb volgende vraag:

Een optie is devolgende (qua drive train):
Shimano Alfine 500 vooraan en een DMR tandwiel achteraan. Kan ik daar een simpele 1speed (BMX ketting) opleggen of zijn die te breed? (Vb een KMC K-710 ketting?

Aja, en zou er een kettingspanner van Point tussen zetten.
Die DMR tandwielen maken putjes in je cassette body, koop een tandwieltje met een brede basis zoals surly, chris king, singlestar of gelijkaardig.
Passen die ook allemaal op een normale 9speed body, ik veronderstel van wel dan?
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Zotte Marre schreef:
Fry schreef:
Zotte Marre schreef:Ben even aan het grasduinen om wat onderdelen te verzamelen voor een singlespeed woon-werk fiets. Maar heb volgende vraag:

Een optie is devolgende (qua drive train):
Shimano Alfine 500 vooraan en een DMR tandwiel achteraan. Kan ik daar een simpele 1speed (BMX ketting) opleggen of zijn die te breed? (Vb een KMC K-710 ketting?

Aja, en zou er een kettingspanner van Point tussen zetten.
Die DMR tandwielen maken putjes in je cassette body, koop een tandwieltje met een brede basis zoals surly, chris king, singlestar of gelijkaardig.
Passen die ook allemaal op een normale 9speed body, ik veronderstel van wel dan?
yep, allemaal met standaard shimano interface.
2W offroader
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 09:58
Rijdt met: Grand Canyon 7.0 '07 X.9/XT

Bericht door 2W offroader »

Ja ik ben ook aan het denken om van achter een singlespeed naaf te gebruiken (Woodman Bill Single RSQ) met 18T van achter en van voor mijn drie tandwielen te behouden (22T-32T-44T of misschien ne 46T). Als kettingaanspanner zou ik een Rohloff kettingaanspanner gebruiken omdat die het bereik (44-22=22T) kan opvangen, of ne Paul Melvin maar ik weet niet of die het bereik kan opvangen. Dus eigenlijk wil ik een singlespeed met drie versnellingen (met voorderailleur zodat ik drie vernellingen heb). Heeft iemand al ervaring met z'on setup??? Alle opmerkingen zijn welkom!!

Als ik fiets gebruik ik toch niet meer dan 4 versnellingen dus waarom die achterderailleur en cassette meepakken?? Eenvoudigheid is schoonheid...
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

2W offroader schreef:Ja ik ben ook aan het denken om van achter een singlespeed naaf te gebruiken (Woodman Bill Single RSQ) met 18T van achter en van voor mijn drie tandwielen te behouden (22T-32T-44T of misschien ne 46T). Als kettingaanspanner zou ik een Rohloff kettingaanspanner gebruiken omdat die het bereik (44-22=22T) kan opvangen, of ne Paul Melvin maar ik weet niet of die het bereik kan opvangen. Dus eigenlijk wil ik een singlespeed met drie versnellingen (met voorderailleur zodat ik drie vernellingen heb). Heeft iemand al ervaring met z'on setup??? Alle opmerkingen zijn welkom!!

Als ik fiets gebruik ik toch niet meer dan 4 versnellingen dus waarom die achterderailleur en cassette meepakken?? Eenvoudigheid is schoonheid...
Rohloff heeft nogal grootte kettinglijn afstand. (50+ mm) dus enkel geschikt voor buitenste kettingblad.

Bovendien is je idee slechter dan gewoon 1X9 of 1X8 rijden. Ikzelf rij nu gewoon met een 44 vooraan en een 32-11 9speed achteraan, ik ben op zoek nog naar een 34-12 8- of 7-speed cassette.
Plaats reactie