single speed bike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
lounckie
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 09:06
Rijdt met: cube reaction hs 33

single speed bike

Bericht door lounckie »

halo ik rij nu al een tijd met een moutainbike maar ben de laaste tijd wat informatie gaan opzoeken over een singlespeed mtb

kan iemand mij daar wat info over geven
voordelen
nadelen
kostprijs
en waar te verkrijgen
en of het dikke fun is om mee te rijden

alvast bedankt greets lounckie :wink:
Gebruikersavatar
Levud
Mountainbiker
Berichten: 212
Lid geworden op: zo 26 aug 2007 03:20
Rijdt met: Rockhopper comp

Bericht door Levud »

Voordelen: gewicht, altijd ideale kettinglijn, minder onderhoud.
Nadelen: niet kunnen kiezen voor het ideale verzet, hierdoor ga je er niet alles mee kunnen doen.
Waar te verkrijgen: in principe kun je mits wat ombouwerk van elke fiets wel een SS maken, zorg wel dat je een naaf hebt met freewheel, anders moet je continu blijven trappen en dat kan offroad en in bochten wel eens een probleem geven.
Over de kostprijs zou ik geen idee hebben en ik heb er ook nog niet mee gereden dus over de funfactor heb ik geen idee.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

haal gewoon een cheapass ombouwkitje,
dan weet je dadelijk wat de voor en nadelen zijn en weet je of het iets voor jou is.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Of het "dikke fun" is kan je snel even zelf proberen dude, schakel je huidige fiets even op 32x16 (middenblad en vanachteren min of meer in het midden) en blijf zo een paar dagen fietsen. Als je het dan nog leuk vindt om op elke klim te voet naar boven te gaan, op de weg voorbijgestoken te worden door moeders met kind achterop de fiets en beraf te spinnen als een mongool op een hometrainer........dan is single speed iets voor jouw!!! :lol:

Een single speed fietske is iets wat je erbij moet hebben, als je geen zin hebt om met een deftige velo te fietsen is het een leuke afwisseling.

Die gasten die SS en dan ook nog fixed rijden, ik wil ze echt wel eens in de ardennen bezig zien (= verongelukken).

Een oud mtb'ke is makkelijk SS te zetten als je een beetje handig bent, het bouwen is leuker als het fietsen en SS'kes zien er altijd zo verdomd knap uit dat ik me ook altijd laat vangen.......maar het rijden zuigt.
Gebruikersavatar
Lieferschein
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: zo 04 jun 2006 15:02
Rijdt met: Canyon (geblutst) , streetracer
Contacteer:

Bericht door Lieferschein »

El Perro Diablo schreef:Of het "dikke fun" is kan je snel even zelf proberen dude, schakel je huidige fiets even op 32x16 (middenblad en vanachteren min of meer in het midden) en blijf zo een paar dagen fietsen. Als je het dan nog leuk vindt om op elke klim te voet naar boven te gaan, op de weg voorbijgestoken te worden door moeders met kind achterop de fiets en beraf te spinnen als een mongool op een hometrainer........dan is single speed iets voor jouw!!! :lol:

Een single speed fietske is iets wat je erbij moet hebben, als je geen zin hebt om met een deftige velo te fietsen is het een leuke afwisseling.

Die gasten die SS en dan ook nog fixed rijden, ik wil ze echt wel eens in de ardennen bezig zien (= verongelukken).

Een oud mtb'ke is makkelijk SS te zetten als je een beetje handig bent, het bouwen is leuker als het fietsen en SS'kes zien er altijd zo verdomd knap uit dat ik me ook altijd laat vangen.......maar het rijden zuigt.
=D>
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

En hier zie je dan ook dadelijk dat het 'tussen de oren ook telt' ;)
Mij interesseert het geen worst als ze mij bergop, beraf en op het vlakke voorbijschieten.
Of dat nu bomma's of snotbellen met zijwieltjes zijn.
Op dat vlak ben ik een dikke egoist,
ik rij voor mijn eigen fun :-D

Perro heeft die 'racermentaliteit',
niets mis mee (mijn bikemaatje heeft daar ook last van ;) ), maar ik huiver van nummerbordjes :roll:
Gebruikersavatar
Lieferschein
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: zo 04 jun 2006 15:02
Rijdt met: Canyon (geblutst) , streetracer
Contacteer:

Bericht door Lieferschein »

Ik zie er de leut en het nut niet van in, maar ik heb wel respect voor de mensen die het doen al kom ik ze weinig tegen in het waalse landsgedeelte.
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Levud schreef:Voordelen: gewicht, altijd ideale kettinglijn, minder onderhoud.
Nadelen: niet kunnen kiezen voor het ideale verzet, hierdoor ga je er niet alles mee kunnen doen.
Waar te verkrijgen: in principe kun je mits wat ombouwerk van elke fiets wel een SS maken, zorg wel dat je een naaf hebt met freewheel, anders moet je continu blijven trappen en dat kan offroad en in bochten wel eens een probleem geven.
Over de kostprijs zou ik geen idee hebben en ik heb er ook nog niet mee gereden dus over de funfactor heb ik geen idee.
Dat hoeft niet, op elke naaf kan je een freewheel schroeven, ook op een fixed gear naaf. (fixed gear naaf heeft gewoon nog een kleiner stukje met omgekeerde draad)

Kostprijs kan van 20 euro tot 40000 euro zijn. Hangt ervanaf wat je al hebt, en wat je wil hebben. (Phill Wood + Boone + custom Fat Chance + jones Ti H-bar + Formula oro puro bianci + ...)

Fun hangt van jezelf af, je kan het beu zijn na 2 minuten, je kan erdoor verslaafd geraken.

Have fun!
Gebruikersavatar
pt3r
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:25
Rijdt met: is a pipebomb.

Bericht door pt3r »

_alain_ schreef:En hier zie je dan ook dadelijk dat het 'tussen de oren ook telt' ;)
Mij interesseert het geen worst als ze mij bergop, beraf en op het vlakke voorbijschieten.
Of dat nu bomma's of snotbellen met zijwieltjes zijn.
Op dat vlak ben ik een dikke egoist,
ik rij voor mijn eigen fun :-D

Perro heeft die 'racermentaliteit',
niets mis mee (mijn bikemaatje heeft daar ook last van ;) ), maar ik huiver van nummerbordjes :roll:
Daar is blijkbaar een oplossing voor: COKE.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

hydrus schreef:
Levud schreef:Voordelen: gewicht, altijd ideale kettinglijn, minder onderhoud.
Nadelen: niet kunnen kiezen voor het ideale verzet, hierdoor ga je er niet alles mee kunnen doen.
Waar te verkrijgen: in principe kun je mits wat ombouwerk van elke fiets wel een SS maken, zorg wel dat je een naaf hebt met freewheel, anders moet je continu blijven trappen en dat kan offroad en in bochten wel eens een probleem geven.
Over de kostprijs zou ik geen idee hebben en ik heb er ook nog niet mee gereden dus over de funfactor heb ik geen idee.
Dat hoeft niet, op elke naaf kan je een freewheel schroeven, ook op een fixed gear naaf. (fixed gear naaf heeft gewoon nog een kleiner stukje met omgekeerde draad)

Kostprijs kan van 20 euro tot 40000 euro zijn. Hangt ervanaf wat je al hebt, en wat je wil hebben. (Phill Wood + Boone + custom Fat Chance + jones Ti H-bar + Formula oro puro bianci + ...)

Fun hangt van jezelf af, je kan het beu zijn na 2 minuten, je kan erdoor verslaafd geraken.

Have fun!

Hmm, euh, is er iets dat ik niet weet? Custom Fat Chance? Chris Chance is high teck keukenapparaten aan het maken en cactussen aan het kweken, zijn vrouw heeft alle rechten op de naam "Fat Chance", de halve wereld wacht op een reincarnatie van "het" merk.......en jij vermeld efkes tussen de soep en de patatjes door......euh......ik veronderstel dat je gewoon wat teveel gegoogled hebt zekers?
Plaats reactie