Tandem

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
authentic biker
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 10 feb 2006 11:11
Rijdt met: Minerva hurricane deore

Bericht door authentic biker »

Nicolai heeft een HT en een full tandem in zijn gamma.
http://www.nicolai.net/products/e-frames.html
(de prijzen staan op de site)
Gebruikersavatar
CameleonBike.com
Mountainbiker
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:04
Rijdt met: Endorfin - Cannondale - Rohloff - Hope - FRM

Cannondale tandem

Bericht door CameleonBike.com »

Hallo,

Ik heb de Cannondale Mountain tandem voor mezelf gekocht.
We kunnen jullie verzekeren dat het echt wel fun is! Vooral op parcours die niet te technisch zijn waar je echt op snelheid kan blijven rijden.
Op sommige, niet te technische toertochten kan ons gewoon niemand volgen. Op vlakke stukken makkelijk 50km/h... echt wel kicken!

De mountain tandem komt op 2999euro. Let wel, alle onderdelen zijn specifiek tandem, wat niet bij elk merk zo is.
Denk aan versterkte remmen (steelflex + grotere diameter), speciale wielen (DT 540 tadem naven, 40 spaken, Speciale velg, 2.3band) , stevige voorvork,...

Het toffe is dat je iemand kan meenemen die het biken niet gewoon is.
En als je met iemand rijdt die het wel gewoon is kan je echt vliegen.
Als je het kan, doen!
Laatst gewijzigd door CameleonBike.com op di 31 okt 2006 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Bericht door Solo »

Probike in Tervuren verkoopt en rijd zelf tandem,ik geloof dat er ook verhuurd wordt

De mijne kan je ook huren , stuur mij een pb met je gegevens, dan spreken we wel iets af...
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Re: Cannondale tandem

Bericht door absalon »

CameleonBike schreef:Hallo,


Op sommige toertochten kan ons gewoon niemand volgen.
Op vlakke stukken makkelijk 50km/h... echt wel kicken!
wow :drunk: kwil precies ook wel is met ne tandem rijden :d
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

Solo schreef:Probike in Tervuren verkoopt en rijd zelf tandem,ik geloof dat er ook verhuurd wordt

De mijne kan je ook huren , stuur mij een pb met je gegevens, dan spreken we wel iets af...
kan dat zijn dat die site niet ga? ik geraak er nie op da blijft maar laden
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Bericht door Solo »

probeer deze anders

http://www.cannondalestore.be/
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Bericht door cowboy peter »

beste,
als je overweegt om een tandem te kopen zou ik toch zeker een aantal keren één huren. Als (koers)tandem bezitter kan ik zeggen dat het rijden met een tandem een totaal andere ervaring is .
Qua snelheid: op het vlakke kan je meer snelheid ontwikkelen, zelfs met een niet geoefende corijder. Bergaf is de max, minimale inspanning voor maximale snelheid. Bergop gaat meestal trager en is lastiger, vooral met een niet geoefende corijder.
Qua manoevreermogelijkheden: eigenlijk is het best de vergelijking te maken van een auto tov vrachtwagen. De achterkant draait altijd een stuk korter dan de voorkant. Dit kan bij MTB problemen geven bij haakse draaien zoals de soms voorkomen bv op stapsteentjes, duinen, tussen afsluitingen ... . Dus, rekening houden met de keuze van het parcours.
Remmen: het is zeer belangrijk van goede remmen te hebben, je dient immers een bewegende massa van ± 160kg te stoppen (vr 60, man 80, fiets 20kg). Schijfremmen zijn ten zeerste aan te raden ev. supplementair een trommelrem. Hydraulische schijfremmen worden afgeraden voor bergritten wegens een te groot risico op oververhitting.
Een zeer degelijk fiets is aan te raden, kostprijs vanaf ±2500,-.
Dus eerst enkele testritten maken en iemand vinden die het niet erg vindt de controle uit handen te geven.
Anders vind ik het wel zeer plezierig om met z'n tweeën op weg te zijn.
Tandemrijden is een ideale oplossing om bv met de vrouw te gaan fietsen, je moet er nooit meer op wachten en ze kan duwen naar eigen kunnen.
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Eventjes ondersteunen:

Ook ik heb een tandem, al is het geen race, noch MTB-model. (een soort elastiek die op een stadsfiets lijkt)

Deze tandem krijgt het soms enorm te verduren, denk eraan dat alle aandrijving vanaf het 2e crankstel alles dubbel krijgt. ketting, cassette, kettingblad, naaf, wiel...
Bij mijn tandem (die ik gewoon gebruik om te touren aan hoge snelheid, dus geen race, maar gemiddelde's van 25 km/h zijn in het heuvelland zeker te doen) voel ik het zeker dat er veel rek op zowel ketting als het frame zit.

Ook de remmen zien ferm af. Voor MTB gebruik zou ik zeker schijfremmen nemen, met grote diameters (180 -230)
Het is misschien aan te raden om staalleiding te nemen (goodridge) want bij een leiding van > 2m merk je de vertraging wel. (zeker als je zoals ik met mech. velgremmetjes rijdt)
Op m'n tandem heb ik canti's, en ik moet heel erg anticiperen, want je stopt niet binnen 2 fietslengtes als je sneller dan 18km/h rijdt. (behalve bergop dan :wink: )

Het draaien is zeker een aanpassing, ik heb de handvaten van de co-rijder al mooi naar de knoppen geholpen door te kort te draaien bij het buitenzetten van de fiets. (gelukkig zonder co-rijder dus) Na een tijdje kom je dit gewoon, en vandaag heb ik (met m'n lief zusje :lol: ) al lekker gaan liggen in de bochten en op 3/4 van het rondpunt.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

http://www.tandemclub.nl/

hier vindt je massa's uitleg, en de webmaster ken ik persoonlijk. Die persoon heeft gigantisch veel ervaring met tandemrijden. Ik heb deze zomer een week lang met hem in de Alpen gereden en ik moet zeggen een tandem bergaf of op het vlakke kan ja amper bijhouden, bergop zijn het slakjes. Ook op technische parkoers moesten ze meermaals afstappen of gewoon via de weg naar beneden rijden terwijl wij via een padje reden.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

o die persoon heeft trouwens van zeer dichtbij de santos tandem helpen ontwikkelen en testen.
Plaats reactie