Stanton bike frames

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Stanton bike frames

Bericht door Nielsnh »

Hallo iedereen,

ik zit wat met een dilemma. Ik heb een maand geleden een carbon frame besteld bij onze Chinese vrienden. Dit frame is nu onderweg naar België, maar nog niet aangekomen. Momenteel rijd ik met een Commencal Meta Trail 27,5", maar ik vond dat het tijd was voor iets anders, daarom een 29" carbon frame.

Nu kom ik per toeval toch terecht op de website van Stanton. Daar zie ik de Sherpa 853 Next Gen! Dat ziet er echt een geweldig frame uit, maar ik heb totaal geen ervaring met stalen frames. Dus ik vroeg me af of er hier wat advies te rapen valt, wat de voor- en nadelen zijn van een stalen frame. Waarom ik wel of niet het carbon frame zou moeten houden, enz.

In het geval dat mijn keuze toch naar Stanton zou gaan, verkoop ik waarschijnlijk mijn nieuwe carbon frame terug aan aankoopprijs. Geïnteresseerden mogen me dan even iets laten weten, maar ik zal, zoals het hoort ook een topic aanmaken in de juiste groep hiervoor!

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Stanton bike frames

Bericht door aresius »

join the club: http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... n#p1691008" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel personen hebben hier zin in een Stanton

Zelf heb ik goeie ervaringen met stalen frames, momenteel heb ik een On One 456 in gebruik.
Geweldige bike enkel veel last van roestvorming.

Verder ben ik ook aan het twijfelen tussen een stanton sherpa of een on one maccatuskil. Ook staal versus carbon.
Van de stanton weet ik dat het een geweldige bike gaat zijn maar ik ben ook eens benieuwd naar carbon.
Wat me bij carbon tegenhoudt is het feit dat ik nogal wat horrorverhalen hoor dat dit enorme afvalbergen oplevert aangezien het nog goedkoper is om te dumpen dan om te recycleren.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Stanton bike frames

Bericht door Nielsnh »

Ik heb inderdaad de indruk dat er veel over wordt gesproken, maar nog niemand een Stanton frame heeft. Maar iemand moet de eerste zijn, hé! ;)

Mocht je toevallig interesse hebben in een nieuwe no-name carbon frame in maat M, laat me maar gerust iets weten. Ik heb er binnenkort eentje in mijn bezit en als ik beslis om voor een Stanton te gaan, zal ik dat toch niet gebruiken!
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Stanton bike frames

Bericht door Nielsnh »

En eigenlijk nog een bijkomend vraagje. De belangrijkste maten zijn tegenwoordig stack en reach. Nu heb ik eens gekeken wat de maten van mijn huidige frame (27,5") zijn, dat wel goed zit:

Stack: 621 mm
Reach: 420 mm

Bij het nieuwe frame dat ik op het oog heb, val ik wat tussen M en L. Dit zijn de stack en reach:

Stack M: 591 mm
Reach M: 422 mm

Stack L: 610 mm
Reach L: 438 mm

Ik vrees voor de M dat mijn zadelbuis wat te ver zal uitsteken omdat de stack kleiner is, maar dat de reach bij een L te groot zal zijn, omdat ik momenteel al met een 50 mm stuurpen rijd en ik daar dus niet meer kan inkorten.

Wat denken jullie ervan?
Plons Racing
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 04 jan 2013 11:27

Re: Stanton bike frames

Bericht door Plons Racing »

http://www.bikeboutique.eu/ is een zaak waar 80% vd omzet gedraaid wordt door verkoop van stalen frames (stanton, cotic,pipedream, etc)

neem rustig contact met rob op want hij gaat u zeker kunnen helpen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Stanton bike frames

Bericht door aresius »

+1 voor bikeboutique (o)
Momenteel heeft hij nog een vorige versie Sherpa (L) in de aanbieding...

Zelf heb ik er ook even over getwijfeld maar mijn 29er plannen zijn weer even opgeborgen.
Ik blijf nog even met m'n geel on-onneke rijden..
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Stanton bike frames

Bericht door Nielsnh »

Juist even gebeld! Heel vriendelijke man, met veel kennis. Maar natuurlijk zegt hij weer iets anders dan de mannen bij Stanton zelf... Dus zal ik er vooral nog eens goed over moeten nadenken, denk ik! Tenzij hier iemand het magische antwoord heeft, maar ik vrees er wat voor. :wink:
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Stanton bike frames

Bericht door aresius »

Volgens mij kan je best eens tot daar gaan en eens op zo'n machien gaan zitten, eventueel een klein toertje fietsen.

De laatste keer dat ik er was stond er een large Sherpa gemonteerd.
Maar dat is intussen al enkele maanden geleden.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Stanton bike frames

Bericht door _anonymus_ »

Staal geeft een uniek rijgevoel, de fameuze 'magic carpet ride'.
Ik merk echt een groot verschil in comfort tussen mijn stalen hardtail en mijn alu hardtail.
De Sherpa staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje als opvolger, niet dat mijn Vassago niet meer goed rijdt maar de Stanton is wel een pak moderner qua geometrie en daardoor iets geschikter voor het stevigere werk.
Carbon is uiteraard ook comfortabeler dan alu, én het is lichter, maar het blijft voor mij plastiek. En ik lees hier toch nog altijd veel meer problemen met gescheurde of gebroken carbon frames dan met andere frames.
Ik vind de looks van staal, door de dunne buizen, ook veel mooier dan carbon oversized buizen.
Mijn huidige racefiets is carbon, maar de volgende zal ook staal worden. Voor een hardtail MTB zou ik niks anders meer willen. Mocht ik voor een FS gaan zou ik misschien toch twijfelen voor alu of carbon, omdat deze materialen lichter zijn en een fully sowieso al zwaarder is, én omdat je bij een volledig geveerde fiets waarschijnlijk toch minder merkt van het speciale comfort van staal.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Stanton bike frames

Bericht door Nielsnh »

En heeft er iemand toevallig ervaring met Genesis bikes?
http://www.genesisbikes.co.uk
Plaats reactie