GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Mister A
Mountainbiker
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 09 mar 2012 10:22
Rijdt met: scott scale, canyon AL

GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door Mister A »

Hey,

Een zoveelste aankoop topic:

Ik zou naast mijn scott hardtail nog een tweede MTB willen die beter geschikt is voor technische afdaling. Ik ga regelmatig de afdalingen van de enduro d'ambleve doen en ga ook wekelijks naar de kluisberg. De fiets moet natuurlijk ook goed klimmen en geschikt zijn voor lange ritten. Steile en ruwe afdaling met nu en dan een klein jumpke zijn helemaal mijn ding. Volgende jaar zou ik met deze fiets de transvesubienne en/of pyr epic willen doen. Ik denk dat ik best in het gamma zoek op de grens tussen XC en trail. Volgende fietsen werken mijn interesse op.

scott spark 720, 3500euro
http://www.biker-boarder.de/shopware/Sc ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze mtb lijkt mij helemaal goed te zijn qua onderdelen. Ik heb positief ervaring met scott. De reviews die ik erover terug vind spreken over een MTB die zowel qua trail als qua xc heel sterk is, net wat ik zoek.

GT helion carbon, 2300euro
http://www.wiggle.nl/gt-helion-carbon-p ... bike-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze fiets is een stuk goedkoper maar is een einde reeks model van vorig jaar. Niet alle onderdelen vind ik goed. dropper moet nog bijgekocht worden. Andere banden. Verbouwen naar een 2x 11 :roll:. De wielen zijn ook teveel xc, ik zou de wielen van mijn hardtail opsteken (dtspline1501). Frame zelf lijkt me wel heel goed te zijn, in reviews spreken ze van een frame die een stuk meer aankan dan een gemiddeld xc frame.

Commencal meta HT trail, https://www.commencal-store.co.uk/PBSCC ... ID=3044325" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkel frame kopen verder zelf op bouwen. Ik twijfel wel als dit geschikt zal zijn om echt lange ritten mee te doen. Dit frame is ook echt loodzwaar, 2kg. Het lijkt me wel eens leuk om een MTB zelf helemaal op te bouwen. Aan een hardtail zijn er ook minder kosten qua onderhoud.

radon slide 140 8.0. 2700euro
http://www.radon-bikes.de/mountainbike/fullsuspension/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een MTB met 140mm veerweg en ongelofelijke onderdelen voor de vraagprijs. Ik vraag me alleen af wat de kwaliteit van het frame zelf zal zijn. Met zo een laag totaal gewicht lijkt dit frame me een stuk kwetsbaarder. Ik vraag me ook af als 140mm geen overkill is voor mijn gebruik.


Welke zouden jullie nemen? Zijn er nog andere MTB's waaraan jullie denken?

bedankt!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door aresius »

De Kona Hei Hei lijkt me ook geknipt voor wat je zoekt: http://www.konaworld.com/hei_hei_dl.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf rij ik met een Turner Flux v3, ook een geweldige bike die breed genoeg inzetbaar is en niet vies is van stevig technisch terrein.
Maar volgens mij zoek je een 29er. Niet?

De bikes die je opnoemt zullen allemaal wel goed zijn of hier en daar uitblinken in een bepaald onderdeel. Moeilijk zo te zeggen want het is nogal moeilijk vergelijkbaar...
Probeer met allen eens te rijden en dan merk je het wel zelf.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door Aeromax »

Kabush heeft de Downieville Classic gewonnen op een Spark (non-RC, met dropper)
er zullen links en rechts ook wel eindereeks Spark staan
bel eens rond
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door aresius »

Ons (normale MTB-stervelingen) vergelijken met de profs lijkt me niet echt een referentie.
Geoff wint waarschijnlijk nog op een versleten BMX.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door Aeromax »

aresius schreef:Ons (normale MTB-stervelingen) vergelijken met de profs lijkt me niet echt een referentie.
Geoff wint waarschijnlijk nog op een versleten BMX.
OK
maar waarom heeft hij zijn (geliefde/oud model/zelfde als mijne favoriet) Genius niet genomen
toch omdat de Spark nu ook 'omlaag' meer dan zijn mannetje kan staan

btw: ik heb zelf nu de Spark700 (dus 27,5+ & 29" mogelijk) besteld ipv het nieuwe model Genius
net omdat de nieuwe Spark zo veelzijdig is
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door geertg »

"Een MTB met 140mm veerweg en ongelofelijke onderdelen voor de vraagprijs. Ik vraag me alleen af wat de kwaliteit van het frame zelf zal zijn. Met zo een laag totaal gewicht lijkt dit frame me een stuk kwetsbaarder".

Mijn Scott Spark weegt volgens constructeur 10,20 kg. (zelf gewogen met pedalen : 10,60 kg.). Moet ik mij zorgen maken?
Gebruikersavatar
Ben8000
Mountainbiker
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 08 mar 2013 16:17
Rijdt met: Commencal Meta HT AM, GT Sensor X Pro

Re: GT helion, scott spark, commencal meta HT of radon slide

Bericht door Ben8000 »

Ik heb een Commencal Meta AM HT frame gekocht en zelf opgebouwd ( +/- 2500 euro aan uitgegeven met ZTR Flow wielen, hope naven, full XT, reverb dropper,... wel 13.5kg)

Super fietske waar je alles mee kan doen, ven enduro tot toertocht.
Het blijft natuurlijk wel een hardtail waarmee je meer moet werken (techniek gebruiken) dan bij een fully...

Afbeelding
Plaats reactie