Nieuwe MTB €1000-1500

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
JensV
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 jan 2017 17:09

Nieuwe MTB €1000-1500

Bericht door JensV »

Beste MTB'ers,

Ik rijd sinds goed een jaar met de MTB nadat voetballen wegens een hardnekkige blessure niet meer lukt.

Nu rijd ik regelmatig toertochten ritjes hier in de Vlaamse Ardennen (ik woon aan de voet van de Kluisberg, i-de-aal dus :-D ) alleen of samen met vrienden en heb de smaak zeker en vast te pakken.

Voorlopig rijd ik met de vroegere MTB Merida van mijn vader, maar die is ondertussen een 10-tal jaren oud en begint heel wat mankementen te tonen. Het is dus sowieso dringend tijd voor vernieuwing.

Probleem is dat ik een complete leek ben in de specificaties wat betreft MTB's en in MTB's in zijn geheel :( .
Enige dat ik denk met zekerheid te weten is dat op vandaag een 29'er meest aangewezen is.

Ik ben 1,83 meter groot en budget is 1000 à 1500 euro.
Deze tijd van het jaar lijken einde-reeks modellen me meest interessant om een goede zaak te doen.

Hoe ga ik als complete leek nu op zoek naar een geschikte MTB?
Kunnen jullie mij enkele aanbevelingen geven voor een nieuwe MTB?

Alvast ne grote merci!!

Jens
Gebruikersavatar
Frankske73
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 nov 2015 21:16
Rijdt met: Radon ZR Race 27.5 en Rose CGF 3000

Re: Nieuwe MTB €1000-1500

Bericht door Frankske73 »

Naar mijn mening:
- belangrijkste vraag eerst te beantwoorden: kan je zelf wat sleutelen, onderhoud doen of ken je iemand die niet gebonden is aan een merk? Als je een goede fietsenmaker hebt, des te beter, dan zal die zeker ook wel goed advies kunnen geven.
- vertrekken van je binnenbeen lengte (bbl) om globale maat te bekomen, fijn afstellen van de fiets door te rijden (desnoods tot en met aanpassen stuurpen, zadelpen)
- heb alleen ervaring met Shimano en rs, zou zeker kiezen voor 11 speed (vanaf slx) en minimum een reba. Op dit forum zullen collega's u zeker ook kunnen adviseren over bv. Sram en fox
- voor uw budget moet een alu hardtail met goede afmontage en vrij lichte kader zeker kunnen, heb zelf geen fully, maar in de Kempen, Limburg en Vlaams Brabant nooit het gevoel gehad tekort te komen met een hardtail
- enfin: prijs / kwaliteit en zonder fietsenmaker ben je altijd goed bij radon, canyon of rose. Bij de lokale fietsenboer is de keuze waarschijnlijk oneindig... voor uw budget en binnen ht en alu hebben alle merken wel een degelijke fiets denk ik...
- over de geometrie van een fiets kan je ook dikke boeken schrijven, maar zelfs een kort 'proefritje' aan de winkel zal hierover niet altijd uitsluitsel geven
- oh ja, een upgrade van wielen is het makkelijkste :-D

Veel succes !
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe MTB €1000-1500

Bericht door janssis werner »

Hallo. Kijk nooit alleen of er xt opstaat maar vergelijk het geheel. Veel kijken of de groep xt is en dan is de rest veel minder. Kijk altijd of een goeie miks hebt van alles ( remmen,wielen,vering en groep) plus naar het frame. De nieuwe standaard is bij de wielen boost naven met steek as voor en achter of gewoon steek assen. De vering vanaf recon of hoger . Bij de groep zit je al goed vanaf deor of hoger slx /xt ook sram . Bij de remmen blijf je best bij de instap modellen bij Shimano bij sram zijn de instap modellen niet van de zelfde kwaliteit. Als hoger gaat zijn ze duurder en vindt je niet binnen uw budget. Dan is het nog de geo van de fiets die het best bij u past. Dit zijn veel zaken waar je naar moet kijken hè. Best ga eens een paar winkels af bekijk ze eens rustig of ze aan deze zaken voldoen of niet en of je de fiets leuk vind. Of je kan ook eens kijken op het internet naar canyon of radon , hier vind je mooie fietsen binnen uw budget met mooie onderdelen. Alleen moet je eens bekijken waar je terecht kunt voor herstellingen als je er zelf niet kunt aan werken. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Grtjs Werner.
JensV
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 jan 2017 17:09

Re: Nieuwe MTB €1000-1500

Bericht door JensV »

Bedankt voor de reacties!!

Ik ga idd sowieso eens bij de persoon langs waar ik mijn MTB binnen doe voor onderhoud (Franky van Haesebroucke, zelf ex prof-wielrenner) want zelf kan ik dit te weinig. Hij zal me ook wel advies kunnen geven.

Maar ik ben toch al wat wijzer.
Woorden die ik onthoud:
- 11 speed, deor of hoger slx /xt ook sram
- Reba / Recon
- boost naven met steek as voor en achter of gewoon steek assen
- Shimano remmen
- Van Canyon lees ik op forum idd goede commentaren prijs/kwaliteit

Merci!
Plaats reactie