Nieuwe MTB max. € 1200

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
biker25
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 dec 2016 18:26

Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door biker25 »

Na een jaar rond te hebben gereden op een 2ehands MTB ben ik nu aan het uitkijken voor een nieuwe te kopen.

Ik categoriseer mezelf nog niet tot de gevorderde MTB'ers maar ben van plan dit wel te worden (minstens 1 keer per week dus gaan rijden en indien mogelijk meerdere keren). Mijn MTB terrein is vooral in de Kempen, de ardennen is nog niet aan mij besteed (eerst techniek wat bijschaven :-D ).

Nu heb ik voor mezelf een budget opgesteld van +- € 1200. Ik heb al heel veel online gezocht en kom dan, kijkend naar de afmontage, uit bij Canyon en Cube. Nu ben ik zelf niet echt handig in het herstellen van kleine mankementen, dus misschien ben ik beter af met een fiets bij een lokale handelaar?

De fietsen die ik ondertussen gevonden heb zijn deze, welke raden jullie aan of zijn er nog andere interessante?

Cube LTD Pro € 699 (zeer ruim binnen mijn budget): https://www.mantel.com/be/cube-ltd-pro-2016?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=119&r=L2JlL21vdW50YWluYmlrZXMjc3RhcnQx

Cube LTD Race € 999: https://www.mantel.com/be/cube-ltd-race-2x-2016?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=41&r=L2JlL21vdW50YWluYmlrZXMmc3BlY1tdPTc3NjQmc3BlY1tdPTc3NjMmb3JkZXI9cHJpY2VfZCZ2aWV3X2FsbD0xI3N0YXJ0NzA=

Canyon grand canyon AL SL 7.9 € 1.199: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube LTD SL 2x Blackline € 1290 (wel net buiten budget, maar indien veel beter nog wel bereid dit te betalen): https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... 88/wg_id-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube reaction GTC € 1219: https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... 27/wg_id-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een lokale verdeler hadden ze deze fietsen die binnen mijn budget waren:

Bulls copperhead 3 2016 27'5 inch voor € 999: https://www.mantel.com/be/bulls-copperhead-3-2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Merida big nine xt edition 2016 € 1200 (na extra korting kan ik deze ook voor € 950 hebben) : https://www.12gobiking.nl/merida-big-ni ... ition-2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke MTB's hebben jullie voorkeur? Welke ervaringen hebben jullie misschien met deze MTB's?

Bedankt alvast voor de reacties! :-)
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door geertg »

Je krijgt bij een lokale handelaar ook snel 20 % korting op modellen 2016 (maar moet dan wel uw maat nog hebben), aan te raden als je zelf niet handig bent (zoals ik). Vind cube prijs/kwaliteit zeer interessant.
biker25
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 dec 2016 18:26

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door biker25 »

Bedankt voor de reactie, ik denk echter niet dat ik op die bulls nog korting kan krijgen. Op die Merida zit al redelijk wat korting op. Morgen ga ik nog is bij een andere lokale fietsenmaker zien. Ik zal hier de modellen die ze hebben posten.
frederik_w
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 18 okt 2015 19:01
Rijdt met: BMC fourstroke 01. BMC speedfox trailcrew 03

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door frederik_w »

ik zou gaan voor de ltd blackline, full xt en fox 32 float zouden voor mij de doorslag geven. ook de xt remmen vind ik merkbaar beter dan deore remmen.

als 2de keus zou ik gaan voor de cube ltd race. vergelijkbaar met de blackline maar zonder de xt remmen en met een manitou vork ipv een fox, maar zeker geen slechte vork. dit was mijn eerste mtb, maar dan nog de oude versie met 3x10 aandrijving ipv 2x11. de 2x11 is echt een serieuze verbetering.

de canyon zou ik niet voor gaan omwille van de deore remmen en 2x10 bestaande uit veel deore onderdelen ipv de nieuwere 2x11 xt op de cube.
de bulls zou ik dan weer niet nemen omdat ik geen fan ben van 27.5 wielen in een xc fiets, tenzij mss voor kleinere rijders maar hier heb ik geen ervaring mee. zelf vind ik 27.5 enkel fijn voor enduro/trail mtb's

de ltb pro lijkt me voor zijn prijs ook prima, enkel ben ik niet echt van van de rockshox recon vork.
de merida heeft dan weer een "oude" 3x10 xt wat ook een stap terug is ten opzichte van de 2x11 xt op de cube.

voor de gtc zou ik enkel gaan als je graag een carbon frame wilt. maar de remmen zijn wel minder dan de xt-remmen. ikzelf zou eerder gaan voor een alu frame met full xt en fox 32 vork dan een carbon frame met mindere afmontage. tenzij je met de tijd je fiets nog verder wil gaan upgraden, dan kan het carbon frame een goede keuze zijn. heb zelf wel geen ervaring met carbon cube frame's enkel met alu cube's gereden.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door geertg »

Ben het hiermee eens behalve het feit dat ik een fan ben van 27.5" (ben 1m76).
biker25
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 dec 2016 18:26

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door biker25 »

Beide bedankt voor de reacties. Ikzelf ben 1m78, in de winkel vertelde ze mij dat ik weinig verschil zou merken tussen 27,5" en 29". Ze raadde mij zelfs 27,5" aan omdat ik maar gemiddeld van lengte ben. Natuurlijk zij proberen hun product te verkopen, interessante 29ers hadden ze niet.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit of ik 27,5 of 29 wil. Stel dat ik 27,5" pak, is de Bulls (lokale fietsenmaker) dan een goede keuze of blijft de meerprijs van €300 voor de cube ltd sl blackline (online, in de 27,5" versie dan) de moeite door de betere onderdelen?
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door geertg »

Moeilijk te zeggen aangezien ik de vork van de Bulls niet ken, deze van de Cube wel en m.i. goede vork. Ik persoonlijk zou voor de Cube gaan (ik veronderstel dat je maat 18 zal hebben).
biker25
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 dec 2016 18:26

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door biker25 »

Ik heb zelf online de vork eens opgezocht, hier lees ik wel goede dingen van. Het zou een verbeterde versie van de suntour axon (zelf geen ervaring mee) zijn.

Is het crankstel van de bulls ( Shimano FC-MT700) een serieus verschil ten opzichte van de Cube (Shimano FC-M8000)?

Over de remmen heb ik het met de fietsenmaker al gehad om deze eventueel te upgraden naar SLX of XT op de Bulls.

Over de wielen van de Bulls kan ik online niets vinden dus ik weet niet hoe goed deze zijn ten opzichte van deze van de Cube.

Daarnet nog bij een andere fietsenmaker geweest waar ze Cube verkopen maar hier stonden geen 2016 modellen met kortingen meer. De 2017 modellen zijn direct veel meer geld voor bijna hetzelfde afmontage als de 2016 modellen via Mantel ofzo.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door geertg »

Over de cranks kan ik weinig zeggen, hou er wel rekening mee dat er cube modellen zijn waarvan het model 2017 in prijs is verlaagd t.o.v. model 2016 ondanks betere afmontage (b.v. reaction gtc slt). SLX remmen zijn ok.
Gebruikersavatar
Frankske73
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 nov 2015 21:16
Rijdt met: Radon ZR Race 27.5 en Rose CGF 3000

Re: Nieuwe MTB max. € 1200

Bericht door Frankske73 »

Een aantal linken in uw bericht zijn van bike-discount, zij verdelen tevens de directe verkoper 'radon' ( zeg maar zoals canyon). Daarvan gaan nu de allerlaatste modellen 2016 buiten merk ik, waaronder de zr race 27.5 7.0 voor 1090 euro geleverd. Heb deze sinds einde september in 18 inch en daarnaast een Cube Ltd blackline 2014 29 in 17 inch.

Prijs kwaliteit van beide tevreden, beiden met reba vork (heeft mee keuzes bepaald). Ben 1,75 m en ervaar de 27.5 als wendbaarder op st's en de 29 als iets sneller op rechte stukken/ dreven / asfalt. Groot verschil voor de 29 was nieuwe wielen, de 'huis Alex Rims van Cube ' toen, heb ik vervangen en de set up aangepast naar 2 x 10 slx en slx remmen.

De huidige 2 x 11 technologie op de radon is alleszins beter dan een 2 x 10. Op vlak van remmen ben ik zowel tevreden over de deore en de slx remmen, doen beiden prima hun werk en doseren goed.

Succes alleszins met je zoektocht !
Plaats reactie