De veerweg en type van een fully hangt volledig van de rijstijl af. Wat voor jou het beste is, kan jij enkel beantwoorden. Wat wil je doen met de bike? snelle toetochten knallen, korte wedstrijden, marathons rijden, epische dagritten maken, snelheidsrecords breken op afdalingen, ...BerggeitCasualFietser schreef:...
Minimum veerweg/vork/vering?
Aangeraden remmen?
Wat is die dropper? (ben niet zo super bezig met mijn materiaal)
29 er blijven aangezien ik er nu mee rij?
Welke kosten qua onderhoud kan ik best rekening mee houden in vergelijking met mijn Superfly?
Grote verschillen qua opkuis na een tocht?
Kan je een degelijke fiets vinden voor 2.500 euro?
Wat bedoel je met de aangeraden remmen? Op een fully zou ik zowizo voor schijfremmen gaan. Remmen zijn heel persoonlijk vind ik, sommige mensen willen korte bijterkes, anderen willen dan weer heel doseerbare remmen. Ben je tevreden van jouw remmen? Zoja zijn dat de aangeraden remmen.
Een dropper is de fancy term voor een verstelbare zadelpen. Google eens op Rockshox Reverb, wat toch een van de meeste populaire droppers is.
Het doel van zo'n dropper is om het zadel te laten zakken. Op die manier heb je meer bewegingsvrijheid op de bike. Die bewegingsvrijheid geeft vooral voordelen bij afdalingen, technische stukken en speelse singletracks.
Het moeilijkere onderhoud van een fully zit in twee zaken. Ten eerste moeten de scharnierpunten extra onderhouden worden en met verloop van tijd ook eens vervangen worden. Dit brengt extra kosten mee die je op een hardtail niet hebt. Voor mijn fully (Turner Flux) kost een volledige set nieuwe scharnierpunten ongeveer 200 euro. Maar als je die goed verzorgt heb je dat mogelijk niet nodig.
Ten tweede is de vorm van een fully iets complexer dan de twee driehoeken van een hardtail. Die "rare" vorm zorgt voor meer hoekjes en kantjes waar vetzakkerij kan blijven plakken en bijgevolg dus meer kuistijd.