Waarom een fully voor de bergen?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Dickie »

Het is soms moeilijk om te vergelijken.
Doorheen de jaren verbetert het materiaal, maar ook de ervaring en (soms) de conditie.

Veel hangt ook van het terrein af.
Van mijn deelname aan een 'schotter-meerdaagse' herinner ik me nog dat ik met mijn fully 'overdressed' aan de start stond tussen die 95% hardtails/rigids . Op de klimmen vlogen er me tientallen hardtailers voorbij, in de afdalingen kon ik er maar enkelen terug inhalen :-D

Btw, met een dropper op de geveerde hardtail verhoog je ook de mogelijkheden en het vertrouwen.
Daar kom je al ver mee imo.

't Is allemaal persoonlijk, ik ben aan mijn 2de fully bezig, maar zit 90% op mijn hardtail.
Zoals hierboven al aangeraden, grondig testen kan miskopen vermijden.
Gebruikersavatar
Sharkbites
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 sep 2016 12:56

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Sharkbites »

hey bedankt voor jullie antwoordjes, ben nog steeds meer een lezer dan een schrijver haha.

@Dicky, je spreekt over en dropper, maar in 27,2 is dat blijkbaar niet zo makkelijk te vinden.
Ga ik daar veel aan hebben?

En dat testen, waar kan je grondig testen vooraleer te kopen?
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door julie »

testen kan je op de happy bike days georganiseerd door O2 bikers, maar dan moet je wel nog even geduld hebben, want dat vindt pas weer plaats in mei volgend jaar.

Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat er zo weinig pro fully's hier zijn, maar misschien is het in Vlaanderen ook wel overbodig.

Hier in de ardennen, en ook in de hogere bergen (van de vogezen tot de alpen) heeft een fully eigenlijk alleen maar voordelen. Je hebt veel meer controle over de fiets in de afdalingen, je wordt niet van links naar rechts gestuiterd door een steen of kuil in de weg, en ja, je staat ook op de pedalen, maar dat neemt niet weg dat je wel veel meer controle blijft behouden.
Ik wil eigenlijk niet meer op een hardtail rijden, is alleen leuk voor makkelijke, snelle paden, maar zodra je echt gaat mountainbiken en technische stukjes gaat opzoeken, is het echt veel leuker op een fully.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door aresius »

Sharkbites schreef:.. je spreekt over en dropper, maar in 27,2 is dat blijkbaar niet zo makkelijk te vinden.
Ga ik daar veel aan hebben?
Vanaf het bergaf gaat heb je een voordeel van een dropper. Je kan je veel beter spelen met je gewichtsverplaatsing zonder dat er een zadel in de weg zit.
27,2 is inderdaad moeilijker te vinden. Zelf heb ik nog eentje in de aanbieding, moest je interesse hebben hoor ik het wel:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 2&t=138180" onclick="window.open(this.href);return false;
julie schreef:Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat er zo weinig pro fully's hier zijn, maar misschien is het in Vlaanderen ook wel overbodig.
Ik zou m'n fully ook niet meer willen missen voor deftige mountainbike tochtjes. Net terug van een weekje in Frankrijk (Briançon). 8)
Voor normale "Belgische" ritten en geploeter in de modder en sneeuw gebruik ik liever de hardtail. Veel simpeler in onderhoud. :-D
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door KrisMaes76 »

Ideaal vind ik een fully met dropper, niet alleen voor in de bergen, maar je kan er in de vlaanders ook goed trappen / taluds mee afrijden :)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door _anonymus_ »

27.2 droppers bestaan wel, hoor, ik heb er zelf eentje.
Dat in combinatie met het comfort van mijn stalen hardtail volstaat voor mij voor de paden die ik rij.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ben deze topic ook aan het volgen, al is hij al enkele maanden oud door mijn toenemende interesse in fully.
Bij veelvuldig biken spelen problemen rug dikwijls weer op (lumbago gehad enkele jaren geleden door val in afdaling en overkop), dus voor het aspect comfort is de fully me al aangeraden. Vroeger had ik last van rug enkel bij langere Ardennenritten, maar kan het soms ook al voorhebben bij kortere tochen met hoog offroad gehalte en fun gehalte zoals regio Hoogerheide (45km).

Op termijn wil ik toch terug iets meer in Ardennen/Waals Brabant rijden, en in het meest optimistische geval Roc d' Azur in 2017.
Net een Trek Superfly 7 gekocht, bolt op zich goed, maar wil al even vooruit kijken. Kan me vinden in de commentaar dat die zeker volstaan in Vlaanderen.

Als je er vanuit gaat dat ik toch een bepaald comfort wil hebben, en tevens hierdoor minder geremd zal afdalen door gebruik Fully ipv gewone 29'er, met welke aspecten hou je dan best rekening bij je keuze?

Minimum veerweg/vork/vering?
Aangeraden remmen?
Wat is die dropper? (ben niet zo super bezig met mijn materiaal)
29 er blijven aangezien ik er nu mee rij?
Welke kosten qua onderhoud kan ik best rekening mee houden in vergelijking met mijn Superfly?
Grote verschillen qua opkuis na een tocht?


Kan je een degelijke fiets vinden voor 2.500 euro?
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Restyle »

Een fully heb je in vlaanderen niet nodig, ben ook terug overgestapt naar hardtail, veel goedkoper en vooral simpeler in onderhoud.
Had ook een Epic, top bike, maar vergt veel onderhoud en dat kost tijd en geld.
Heb er ook 1x alpen mee gedaan, ging prima maar om 1x per jaar in de alpen te gaan rijden kan je beter een bike huren met meer veerweg.

Hardtail all the way :)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door KrisMaes76 »

Restyle schreef:Een fully heb je in vlaanderen niet nodig, ben ook terug overgestapt naar hardtail, veel goedkoper en vooral simpeler in onderhoud.
Had ook een Epic, top bike, maar vergt veel onderhoud en dat kost tijd en geld.
Heb er ook 1x alpen mee gedaan, ging prima maar om 1x per jaar in de alpen te gaan rijden kan je beter een bike huren met meer veerweg.

Hardtail all the way :)
Kheb mn HT buitengegooid en heb nu 2 fully's, een 120mm XC/trail voor het gewone werk en een 150/140 trail/enduro voor het ruigere werk. HT of fully hangt niet af van wat je 'nodig' hebt, maar van wat je zelf liefst onder je kont hebt zitten :)

Heb een tijdje met een epic gereden (vervang bike), maar vond die brain iets verschrikkelijks
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door KrisMaes76 »

Ivm met meer vertrouwen afdalen: een dropper gaat hiervoor meer doen dan het verschil HT / fully

Met een dropper kan je je zadel met 1 druk op een knop (knop aan je stuur is sneller en veiliger dan aan je zadel zelf) naar beneden schuiven, waardoor je gemakkelijker je lichaam kan verplaatsen op je fiets (bij stijle afdalingen dus vlotter boven je achterwiel gaan hangen).

Op zware ondergrond (rotsen ed) zet ik zo mn zadel ook een paar cm omlaag, waardoor je de fiets vlotter onder je kan laten bewegen.

Op steile hellingen bergop kan ik met mn dropper ook vlotter weer vertrekken als ik om 1 of andere reden tot stilstand gekomen ben.
Plaats reactie