Waarom een fully voor de bergen?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door vedet »

Wacky-S schreef:De vering pompt redelijk hard en zakt een stuk door.
doorzakken is dat de fiets zakt zonder dat er iemand opzit?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Wacky-S »

Neen, je merkt het pas als je erop zit. Net alsof de demper onvoldoende op druk gezet is.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Dickie »

Ben momenteel erg tevreden met het full sprint lockout systeem van Rock Shox in combinatie met de XX vork en demper.
Met 1 knop wordt de fully een rigid hardtail voor dat occasioneel stukje asfalt of makkelijk bollende klim, dat scheelt toch een pak qua rendement.
Nadeeltje: had eerst enduro lagers ipv de bushings maar die kregen vlug speling. Met RWC is het goed.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Free_ltd »

Hebt gij wel ne goeie pa. Ik heb zelfs nog geen cent gekregen voor een huis te kopen. Gij krijgt €4000 voor ne fiets :lol:

Tijden veranderen zeker? :P

Die epic fsr ziet er prima uit.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Aeromax »

"de bergen", kan je even goed schrijven "europa"
schotterwegen
wandelpaden
hooggebergte waar wandelpaden minder goed zijn maar "leuker"

oostenrijk: oei oei, wees voorzichtig!!!
frankrijk: rij de ravijn maar in, er liggen er daar nog
swiss: we vonden niets stijler
corsica: hoezo?, wandelen met de mtb is toch ook mtb'n (mooiste bestemming imho)

fully rij je omdat je rijfouten niet te hard wil afgestraft zien worden op de lange/snelle en soms uitdagende afdalingen
en het minder vermoeiend is op langere tochten

imho is een lichtgewicht fully met min 130mm en een stuurhoek van max 68° het leukst in de bergen
en als recreant: PLUS 2,8 banden op 35mm velgen: geven zoveel vertrouwen=bergen fun
Gebruikersavatar
Sharkbites
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 sep 2016 12:56

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Sharkbites »

ja 't is wel ne goeie, maar was ook een kado omdat ik mijn middelbaar heb afgerond. Mijn fiets is nog een 26" en nu helemaal in 't nieuw.
Gebruikersavatar
Sharkbites
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 sep 2016 12:56

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Sharkbites »

Aeromax schreef: imho is een lichtgewicht fully met min 130mm en een stuurhoek van max 68° het leukst in de bergen
en als recreant: PLUS 2,8 banden op 35mm velgen: geven zoveel vertrouwen=bergen fun
Ik wil hier veel rijden rond Herentals maar ook wel eens naar de ardennen en als het kan richting eifel en alpen.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Headshot »

Ik rij met een epic en kameraad met een HT. Ik ben sneller bergop en hij is sneller bergaf. Alles is dus relatief en hangt van de rijder en zijn voorkeur af
FaraoNebur
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 16 dec 2015 11:57

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door FaraoNebur »

aresius schreef:

het bewijs dat fully's overbodig zijn ... fully's hebben wel meer comfort en er is meer ruimte voor rijdersfouten.. :-D

Miljaar dat is echt een kunst! Wat die kerel doet is echt zwaar, en dan nog op flatpedals :D Ik moest na sommige etappes in Oostenrijk toch even afstappen door men stijve armen en pijnlijke handen :D


ON topic: Ik had een redelijk zware hardtail. veel plezier aan gehad. Momenteel een fully, en daar amuzeer ik me rot mee. Hij is lichter als mijne hardtail en ik klim nu sommige stukken omhoog waar ik het vroeger met hardtail niet kon. Maar ok, deze is 27.5 en de hardtail was nog een 26 inch! Dus dat maakt ook wel wat verschil.

Op vakantie in Oostenrijk op wat technischere trails, maar ook soms op de snellere trails met veel remhobbeltjes, was ik echt dankbaar dat ik een fully had. Ik weet hoe mijn hardtail op de terrils in Limburg soms nogal eens kan stuiteren, dat zou ik daar niet willen meemaken. Maar goed, mijn hardtail ervaring gaat over een 26 inch. Ik zie mijn fietspartner met zijn 29 inch hardtail toch ook wel meer aankunnen dan ik toen met mijn hardtail.

Het is een ander gevoel! Het heeft abeiden zijn charmes. Maar het gaat er echt om wat je wil gaan doen. Tegenwoordig zijn XC fully's erg in als de gulden middenweg. Gewoon eens wat fietsen test rijden. Het is een gevoel en een gevoel kan je niet uitleggen :)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door KrisMaes76 »

Deze zomer in de Ardeche gaan rijden op stevig rotsachtig terrein. Mn compagnon had een XC hardtail, ik een 120mm fully.

Bergop ging het hem beter af (was ook fitter dan mij), maar bergaf vloog ik altijd voorbij hem omdat hij door de ruwe ondergrond niet sneller kon / durfde. Een fully filtert veel beter de ruwe kantjes eraf waardoor je vlottter over ruw tereein kan rijden.

Daarnaast hangt ook heel veel af van je eigen kunnen en durf, er zijn meer dan genoeg gasten die met een hardtail veel meer kunnen dan ik met een fully :)
Plaats reactie