Waarom een fully voor de bergen?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door aresius »

BerggeitCasualFietser schreef:...
Minimum veerweg/vork/vering?
Aangeraden remmen?
Wat is die dropper? (ben niet zo super bezig met mijn materiaal)
29 er blijven aangezien ik er nu mee rij?
Welke kosten qua onderhoud kan ik best rekening mee houden in vergelijking met mijn Superfly?
Grote verschillen qua opkuis na een tocht?


Kan je een degelijke fiets vinden voor 2.500 euro?
De veerweg en type van een fully hangt volledig van de rijstijl af. Wat voor jou het beste is, kan jij enkel beantwoorden. Wat wil je doen met de bike? snelle toetochten knallen, korte wedstrijden, marathons rijden, epische dagritten maken, snelheidsrecords breken op afdalingen, ...

Wat bedoel je met de aangeraden remmen? Op een fully zou ik zowizo voor schijfremmen gaan. Remmen zijn heel persoonlijk vind ik, sommige mensen willen korte bijterkes, anderen willen dan weer heel doseerbare remmen. Ben je tevreden van jouw remmen? Zoja zijn dat de aangeraden remmen. :-)

Een dropper is de fancy term voor een verstelbare zadelpen. Google eens op Rockshox Reverb, wat toch een van de meeste populaire droppers is.
Het doel van zo'n dropper is om het zadel te laten zakken. Op die manier heb je meer bewegingsvrijheid op de bike. Die bewegingsvrijheid geeft vooral voordelen bij afdalingen, technische stukken en speelse singletracks.

Het moeilijkere onderhoud van een fully zit in twee zaken. Ten eerste moeten de scharnierpunten extra onderhouden worden en met verloop van tijd ook eens vervangen worden. Dit brengt extra kosten mee die je op een hardtail niet hebt. Voor mijn fully (Turner Flux) kost een volledige set nieuwe scharnierpunten ongeveer 200 euro. Maar als je die goed verzorgt heb je dat mogelijk niet nodig.
Ten tweede is de vorm van een fully iets complexer dan de twee driehoeken van een hardtail. Die "rare" vorm zorgt voor meer hoekjes en kantjes waar vetzakkerij kan blijven plakken en bijgevolg dus meer kuistijd.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

KrisMaes76 schreef:
Restyle schreef:Een fully heb je in vlaanderen niet nodig, ben ook terug overgestapt naar hardtail, veel goedkoper en vooral simpeler in onderhoud.
Had ook een Epic, top bike, maar vergt veel onderhoud en dat kost tijd en geld.
Heb er ook 1x alpen mee gedaan, ging prima maar om 1x per jaar in de alpen te gaan rijden kan je beter een bike huren met meer veerweg.

Hardtail all the way :)
Kheb mn HT buitengegooid en heb nu 2 fully's, een 120mm XC/trail voor het gewone werk en een 150/140 trail/enduro voor het ruigere werk. HT of fully hangt niet af van wat je 'nodig' hebt, maar van wat je zelf liefst onder je kont hebt zitten :)

Heb een tijdje met een epic gereden (vervang bike), maar vond die brain iets verschrikkelijks
Kris,
vanwaar je keuze voor het merk van je bikes?

Aresius, bedankt, is al wat duidelijker.
Bij mij gaat het vooral meer om om meer comfort te hebben. Enerzijds in de zin van ontlasten van de rug tijdens toertochten/marathons, en anders meer comfort om op die manier meer op mijn gemak te zitten tijdens een afdaling en op die manier beter al eens een grens te verleggen.

Zo een dropper kan je in principe mee bestellen, wanneer je voor de aankoop van een fiets gaat?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Free_ltd »

Ben zelf maar een amateurke, maar sinds een paar weken in bezit van een fully en voor mijn rugproblemen een openbaring. Als ik ne goeie dag had, ging het ook wel goed op een HT, maar het is echt wel een groot verschil.

Enkel nog wat met de instellingen spelen, want tijdens langere tochten toch wel last van de bovenrug, wat ik op mijn X-Caliber ook had. Ben al aan het rond zien voor een professionele opmeting.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door KrisMaes76 »

BerggeitCasualFietser schreef:
Kris,
vanwaar je keuze voor het merk van je bikes?

Aresius, bedankt, is al wat duidelijker.
Bij mij gaat het vooral meer om om meer comfort te hebben. Enerzijds in de zin van ontlasten van de rug tijdens toertochten/marathons, en anders meer comfort om op die manier meer op mijn gemak te zitten tijdens een afdaling en op die manier beter al eens een grens te verleggen.

Zo een dropper kan je in principe mee bestellen, wanneer je voor de aankoop van een fiets gaat?
Die vond ik er goed uitzien en waren qua uitrusting voor die prijs heel OK. (full XT + dropper + kwaliteitswielen). Heb de Canyon stand dan es bezocht op velofolies, waar ik de fietsen es kunnen vastpakken heb.
Je hebt 30 dagen om de fiets terug te sturen als ie je niet bevalt, waarna je je geld terugkrijgt. De kleine lettertjes vermelden wel dat Canyon je gebruiksschade kan aanrekenen. Maar vanaf de eerste rit zat ik goed op de fiets.

Ik kan wel alles zelf aan mn fiets repareren en basis onderhoud aan vork en demper doe ik ook zelf. Volledig origineel zijn mn fietsen wel niet meer :) Heb hier en daar wel al wat onderdelen veranderd.

Met een dropper achteraf op de fiets zetten moet je wel effe opletten of je frame voorzien is voor een dropper met interne kabelgeleiding, anders kan je enkel droppers monteren met externe kabelgeleiding.

dit is een recent draadje ivm droppers:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=6&t=140850" onclick="window.open(this.href);return false;
FinnKarel
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 16 dec 2016 14:19

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door FinnKarel »

Ik heb zelf een fully 29"wielen het grote voordeel is het rijcomfort.
Dit voel je vooral als je over boomwortels of grote keien fietst dat wordt dan als aangenaam ervaren en je bent iets stuurvaster(maar dat hangt vooral af van je eigen kunnen). :bounce: :bounce: :bounce: :-" :-" :-"
Op de meeste fietspaden in België kun je het comfort van de vering ook wel voelen.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Zoals eerder gezegd ben ik beetje aan het rondkijken.
Had eentje aangeboden gekregen, maat medium, persoon meet 1m75. Ikzelf meet er 1m85 a 86.
Volgens verkoper hangt het af wat je ermee wil doen of je met die medium weg kan, of toch beter large.
Twee mensen met in mijn ogen verstand van zaken van zo'n dingen raden me toch wel direct aan om toch beter voor een large te gaan. De medium gaan testen waste of time? Persoon woont niet echt in de buurt.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door dennisVO »

mijne kameraad is ook aan het rondzien, en die is 1m82.
de meeste Mediums zijn tot 1m81 (okee, binnenbeenlengte is ook belangrijk natuurlijk)
dus hij zit op de marge.
dan wordt vaak gezegd: kleiner frame = speelser en wendbaarder. groter frame = beter rollen, stabieler.

maar ik denk dat als je 5-6 cm over je maat zit, dat je alleen maar nadelen hebt (knieën tegen je stuur, zadel voorbij de max uit je frame, te lange stuurpen waardoor je gewicht gevaarlijk vanvoor zit bij technische afdalingen ...)

maarja, testen is uiteraard steeds de boodschap.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door aresius »

Ik ben ook zo'n medium/large randgeval met m'n 183cm.

M'n fully is een large en m'n hardtail een medium, op m'n fully zit ik toch iets comfortabeler.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

dennisVO schreef:mijne kameraad is ook aan het rondzien, en die is 1m82.
de meeste Mediums zijn tot 1m81 (okee, binnenbeenlengte is ook belangrijk natuurlijk)
dus hij zit op de marge.
dan wordt vaak gezegd: kleiner frame = speelser en wendbaarder. groter frame = beter rollen, stabieler.

maar ik denk dat als je 5-6 cm over je maat zit, dat je alleen maar nadelen hebt (knieën tegen je stuur, zadel voorbij de max uit je frame, te lange stuurpen waardoor je gewicht gevaarlijk vanvoor zit bij technische afdalingen ...)

maarja, testen is uiteraard steeds de boodschap.
testen inderdaad, maar dan moet ik toch een eindje rijden. heb deze punten ook gehoord, en denk er eigenlijk ook zo over.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Heb ondertussen deze op de koop kunnen tikken tweedehands : https://www.google.co.uk/url?sa=i&rct=j ... 8774333713" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanmorgen woon-werk verkeer gedaan om even te leren kennen, al is asfalt geen goeie referentie natuurlijk maar bolde wel gemakkelijker dan met de hardtail door de putten. Het is wat wennen als je de hardtail gewoon bent, maar komt wel goed. Zondag in principe eerste tt in Thuin.
Plaats reactie