Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Iemand ervaring met Pilot Cycles?
http://www.pilotcycles.com/nl/187/pilot ... ilotcycles" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou mij een titanium racefiets willen aanschaffen, ik ben altijd al zot geweest van het tijdloze uiterlijk van titanium.

Aangezien ik ook iemand ben die zich iets koopt om te gebruiken en niet om elk jaar van fiets te wisselen, is titanium voor mij wel een verantwoorde keuze, denk ik.
Mijn huidige raceframe (Cannondale SystemSix) begint haarscheurtjes in de lak te vertonen op de plaats waar de aluminium achterdriehoek en de carbon voordriehoek in elkaar zijn gezet, dus ik vrees dat het tijd wordt om op 't gemak naar iets anders uit te kijken. Jammer, want ik had er graag nog wat jaartjes mee gereden, ik vind dit nog steeds een super frame qua rijgedrag en met z'n vrij klassieke vormgeving. De laatste tijd eens wat fietsenwinkels binnen gestapt, en qua raceframes boeien de huidige carbon modellen mij dus totaal niet.

Pilot Cycles biedt volgens de website zeer mooie frames aan voor een zeer redelijke prijs.
Ik wou eigenlijk altijd al een frame laten maken door Darren Crisp, maar bij Pilot scheelt het hem 1000 euro voor een frame (2000 stock, 2250 op maat).
Als je dan kijkt dat ze voor bijvoorbeeld een S-Works frame 3700 euro vragen, is de keuze voor titanium snel gemaakt.

Mijn MTB is staal, en daar ben ik ook heel erg tevreden van.
Bij Blacksmith kunnen ze ook een RVS-frame op maat bouwen, dat vind ik zeker even mooi als titanium maar het is ook even duur...
Iemand die dit toch zou verkiezen boven titanium, en waarom?

Ik heb wel nog nooit op een titanium racefiets gereden.
Wel al op een titanium MTB, maar dan vind ik mijn stalen MTB beter qua comfort.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door madskatingcow »

Pilot Cycles wordt gemaakt in dezeflde fabriek als Van Nicholas.

Bij Chainreactioncycles hebben ze altijd zéér goede prijzen op Lysnkey, een naam die toch wereldewijd gekend is en misschien wat makkelijker doorverkoopt later.
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door provo »

Heb je een speciale reden waarom je voor een maatframe kiest?
Bij onze noorderburen passeren er soms wel mooie titanium kaders / fietsen op marktplaats.
Ik heb mijn Litespeed Siena ook 2dehands gekocht en rij er intussen al 8 jaar onbezorgd mee rond, waarvan 3 jaar met wedstrijden.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Het moet voor mij niet op maat zijn, hoor.
Stock titanium frame is ook goed.
Mijn huidige Cannondale is ook gewoon standaard frame, en hier zit ik zeer goed op.
Ik heb mij ook nog nooit laten opmeten, al mijn fietsen staan afgesteld op het gevoel en ik heb hier nog nooit problemen door gehad.

Tweedehands vind ik in België zeer moeilijk titanium raceframes, misschien inderdaad eens over de grens kijken.

Ondertussen ook eens bij Lynskey gekeken.
Zeer mooie frames en op het eerste zicht was ik aangenaam verrast door de prijs ($2000) voor een frame.
Jammer genoeg is 'brushed finish' (voor mij een must bij een ti frame) al $300 opleggen, en 'etched graphic' nog eens $100 extra.
Gebruikersavatar
Levius
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: za 27 nov 2010 23:12
Rijdt met: LYNSKEY Pro29 // BONE Tita

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door Levius »

Zeer tevreden van mijn Lynskey MTB frame, alleen geen fan van hun huidige 3D 'decals'. De mannen van Transactief rijden met Pilots, je kan daar eventueel eens horen omtrent Pilot.

Als je naar staal zou gaan: ik ben uitermate tevreden over mijn Ritchey Logic frame. Tijdloos qua vormgeving en lak en heel wat rijcomfort. Die frames zijn (nieuw) ook online dikwijls relatief goedkoop te vinden (denk dat ik het mijne 700 EUR betaald heb).
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door madskatingcow »

Levius schreef:Zeer tevreden van mijn Lynskey MTB frame, alleen geen fan van hun huidige 3D 'decals.
3D decals trekken inderdaad op niks, maar op hun website kan je nog altijd kiezen voor stickers (wit/zwart), en de afwerking. Handbrushed vind ik ook wel een must, dat laat het frame schitteren in de zon.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door kovan »

Titanium is idd tijdloos en ook wel top (denk ik).
Maar m'n voorkeur zou toch ook eerder uitgaan naar staal denk ik.
Waarom geen Vassago? ;)

Sedert ik uw vassago zag op Mill man, in cds en er ook nog enkele tegenkwam op TT's en wedstrijden heb ik ook op het punt gestaan ene aan te schaffen.
Uiteindelijk na veel wikken en wegen heb ik een singlebe besteld.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Wel, daarom dat ik ook vraag naar de ervaringen met staal op een koersfiets.

Voor MTB ben ik volledig overtuigd van staal.
Mijn Vassago heeft een mate van comfort die me enorm bevalt. De achtertrein filtert echt wel veel schokken die ik met een alu frame zeer hard voel doorkomen.
Ik heb al eens een titanium MTB-frame getest op de Happy Bike Days (een Seven), en het comfort viel me daar tegen. Staal lijkt me toch nog meer comfort te geven dan titanium.

Mijn huidige koersfiets is een Cannondale System Six.
Dit is een ongelooflijk goed frame waar ik zeer graag mee rij. Het staat nochtans bekend als ongelooflijk stijf, maar daar heb ik geen last van.
Zelfs na een rit van 200 km vind ik het nog steeds een comfortabele fiets. Een stijf frame bevalt mij dus wel voor een koersfiets.
Vandaar dat ik een beetje angst heb voor een stalen koersfiets, omdat ik niet goed weet wat ik van een mindere stijf frame ga vinden op de weg.

Ik ben ook weg van de look van titanium, alleen al de kleur met een blinkende finish, prachtig.
Ik heb ooit eens op Bikemotion een stalen fiets gezien in dezelfde finish. Dat was dan wel een fiets volledig in RVS. Echt prachtig, zeker even mooi als titanium.
Maar RVS blijkt extreem duur om een frame in te laten bouwen. Voor de prijs van een RVS stalen frame laat je bij Crisp een titanium frame maken.

Over de System Six:
http://weightweenies.starbike.com/forum ... a31b9348d2" onclick="window.open(this.href);return false;
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Nog iets waar ik aan zit te denken:

Ik durf met de koersfiets regelmatig wel eens een gravelwegje of bospad mee te pikken als ik geen zin heb om daarvoor rechtsomkeer te maken.
Een cyclocrosser lijkt mij dan ook de max, maar ik heb er nog nooit mee gereden.

Als ik dan toch voor een nieuw frame ga, heb ik al getwijfeld of een crossframe niks voor mij zou zijn.
Maar is dit ook geschikt om vooral op de weg mee te rijden, of ga ik dan te veel een pure race-geometrie missen?

Zijn er hier mensen die een crossfiets gebruiken om mee op de weg te rijden?
Die stalen Ritchey Logic crossfiets heb ik onlangs in de etalage zien staan bij een fietswinkel, da's een vet ding voor niet al te veel geld.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Ik kom hier net toevallig dit tegen, zeer interessant frame vind ik:
http://www.jlaverack.co.uk/product/j-ack-frameset-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie